خانه انتخاب رشته کنکور مشاوره تحصیلی انتخاب رشته

مشاوره تحصیلی انتخاب رشته

مشاوره تحصیلی انتخاب رشته در مقاطع تحصیلی
مشاوره تحصیلی انتخاب رشته

هنگامی که به زمان انتخاب رشته در هر یک از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نزدیک می شویم، شاهد اضطراب و نگرانی داوطلبان هستیم که البته تا حدودی این نگرانی طبیعی است چرا که انتخاب آن ها در این مرحله حساس می تواند سرنوشت و آینده شغلی آن ها را رقم بزند.

طبق روال هر ساله در مقاطع تحصیلی مختلف پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج، داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند، می توانند اقدامات لازم را در راستای انتخاب رشته خود انجام دهند. اما آنچه که مهم است آگاهی از نحوه صحیح انتخاب رشته می باشد که داوطلبان ورود به هر یک از مقاطع دانشگاهی می بایست پیش از انجام آن از تمامی موارد مرتبط با آن مطلع باشند. اگر انتخاب رشته با آگاهی و تجربه‌ی کافی انجام نشود موجب می‌شود تا در آینده فرد به تحصیل در رشته‌ای بپردازد که به آن علاقه‌ و بقدر کفایت استعداد لازم را ندارد. 

انتخاب رشته از مهم ترین مراحل هر آزمون می باشد و تاثیر بسزایی در آینده تحصیلی و شغلی داوطلبان دارد.

دلایل اهمیت مشاوره برای انتخاب رشته

بسبب آنکه موفقیت تحصیلی و جایگاه شغلی فرد در آینده تحت تأثیر انتخاب رشته درست است، پس از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. تجربه نشان داده است بسیاری از متقاضیانی که موفق به کسب رتبه قابل قبولی در آزمون شده اند، تنها به دلیل عدم آشنایی با اصول و نحوه صحیح انتخاب رشته از دستیابی به اهداف خود بازمانده اند. از همین رو، مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره در این مقاله به طور کاملا اختصاصی به مشاوره انتخاب رشته کنکور در تمامی مقاطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) پرداخته است تا داوطلبان بتوانند با مطالعه آن از بروز هر گونه اشتباه در انتخاب رشته جلوگیری نمایند. بنابراین توصیه می کنیم برای اطلاع از نحوه صحیح انتخاب رشته کنکور، انتخاب رشته کارشناسی ارشد و انتخاب رشته دکتری مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

مشاوره تحصیلی انتخاب رشته کنکور سراسری

تقریبا یک هفته پس از اعلام نتایج کنکور سراسری داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند، می توانند اقدامات لازم در راستای انتخاب رشته خود را به انجام برسانند. سایت سازمان سنجش آموزش کشور پس از اعلام نتایج کنکور سراسری اقدام به انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور می نماید و داوطلبان می توانند با دریافت و مطالعه آن، در مدت زمان تعیین شده نسبت به انتخاب کد رشته های مورد نظر خود به صورت اینترنتی اقدام نمایند.

متقاضیان در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری امکان انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل را خواهند داشت. به خاطر بسپارید که پس از تکمیل مراحل مربوطه و انتخاب کد رشته های مورد نظر خود، از دریافت کد 15 رقمی غافل نشوید. عدم صدور این کد از سوی سایت انتخاب رشته کنکور سراسری به منزله عدم تکمیل فرآیند انتخاب رشته می باشد.

نکته: در سال های گذشته، انتخاب رشته آزاد و سراسری به صورت جداگانه و در سایت های مرتبط به خود انجام می شدند، اما طی تغییری که در سال 99 به وجود آمده است، انتخاب کد رشته های مربوط به رشته های پزشکی، دندان پزشکی، دام پزشکی و داروسازی در گروه آزمایشی علوم تجربی برای دانشگاه های آزاد، می بایست، در سایت انتخاب رشته دانشگاه های سراسری، به نشانی sanjesh.org انجام داده شود و دیگر این کد رشته ها در فرم انتخاب رشته سامانه سنجش پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد وارد نخواهد شد.

از عوامل مهم در انتخاب رشته کنکور در نظر گرفتن میزان علاقه داوطلبان به هر یک از رشته های تحصیلی و آینده شغلی آن ها می باشد. بنابراین سعی کنید در مرحله انتخاب رشته تمامی موارد تاثیرگذار در انتخاب رشته را بسنجید. توصیه می کنیم علاقه خود را به عنوان اولین معیار جهت اولویت بندی انتخاب های خود در نظر بگیرید.

شایان ذکر است که عوامل دیگری همچون شرایط انتخاب رشته و نحوه قبولی در رشته ها، ظرفیت ها دانشگاه ها، کد رشته ها و… می توانند در انتخاب داوطلبان موثر باشند. تمامی این موارد در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور درج می گردند که با مطالعه دفترچه مذکور می توانید به اطلاعات مفیدی در این زمینه دست پیدا کنید.

انتخاب رشته

توصیه ما این است که رشته ها را به 3 دسته انتخاب خوش بینانه، انتخاب منطقی و انتخاب بدبینانه تقسیم بندی کنید.

انتخاب های منطقی

خوش بینانه

انتخاب های بدبینانه

20 درصد از کل رشته ها را در لیست انتخاب های خوش بینانه قرار دهید و سپس 50 درصد در لیست انتخاب های منطقی و 30 درصد را نیز در فهرست انتخاب های بدبینانه بگنجانید. در چنین شرایطی بهتر است که تعداد انتخاب های میانی بیشتر باشد.

با در نظر گرفتن تمامی شرایط از جمله علاقه، انتخاب های خود را مطابق با روش فوق اولویت بندی کرده و در دفترچه ای جداگانه یادداشت نمایید تا هنگام درج کد رشته های انتخابی خود در سایت سازمان سنجش با مشکل مواجه نشوید.

توجه داشته باشید که علی رغم ادغام کنکور دانشگاه های سراسری و آزاد، فرآیند انتخاب رشته آن ها به صورت جداگانه (به غیر از 4 رشته مذکور) و در بازه زمانی متفاوت انجام می شود. معمولا انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد پس از پایان مهلت انتخاب رشته دانشگاه سراسری آغاز می گردد و داوطلبان می بایست بدین منظور از طریق سایت انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد اقدام نمایند.

مشاوره تحصیلی انتخاب رشته کارشناسی ارشد

پس از اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد، نوبت به انجام فرآیند انتخاب رشته می رسد. داوطلبانی که در آزمون کارشناسی ارشد سراسری شرکت کرده اند و برای آن ها کارنامه صادر شده است، می توانند در صورت کسب نمره قبولی به منظور انجام انتخاب رشته اقدام نمایند. به دلیل ادغام ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سراسری و ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد با یکدیگر داوطلبان ضمن شرکت در آزمون کارشناسی ارشد سراسری، این امکان را خواهند داشت که در انتخاب رشته کارشناسی ارشد آزاد هم شرکت کرده و شانس خود را نیز جهت قبولی در این دانشگاه امتحان نمایند.

پس از انتشار دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد آزاد از طریق سایت مربوطه، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می توانند با دریافت و مطالعه آن نسبت به شرایط و جزئیات انتخاب رشته کارشناسی ارشد آگاهی لازم را کسب نموده و کد رشته های مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

داوطلبان می بایست هنگام اولویت بندی انتخاب های خود، پیش از در نظر گرفتن شانس قبولی در کد رشته محل های مختلف، با در نظر گرفتن علاقه خود نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند. در انتخاب رشته ارشد نیز همانند انتخاب رشته کنکور سراسری بهتر است اولویت های خود را به سه صورت خوش بینانه، واقع بینانه و بدبینانه تقسیم بندی کنید.

انتخاب های خوش بینانه را در اولویت قرار دهید و با توجه به رتبه خود اقدام به انتخاب کد رشته ها نمایید. انتخاب های میانی خود را با دقت و تمرکز بیشتری در گروه انتخاب های واقع بینانه قرار دهید به این دلیل که احتمال قبولی شما در این انتخاب ها بیشتر است. تعداد انتخاب های میانی شما باید بیشتر باشد، بنابراین حدود 50 درصد از انتخاب های خود را به صورت منطقی انجام دهید. اما در مورد انتخاب های نهایی سعی کنید به صورت بدبینانه دست به انتخاب بزنید. توصیه می کنیم که در صورت امکان سعی کنید هر 100 رشته محل را انتخاب کنید.

مشاوره تحصیلی انتخاب رشته دکتری

فرآیند انتخاب رشته دکتری نیز پس از اعلام نتایج و صدور کارنامه شرکت کنندگان آغاز می گردد و داوطلبانی که توانسته اند آزمون کتبی را با موفقیت پشت سر بگذارند، وارد مرحله انتخاب می شوند. متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری چندین بار فضای انتخاب رشته را تجربه کرده اند و به خوبی بر میزان اهمیت و حساسیت آن واقف اند.

باتوجه به ادغام ثبت نام آزمون دکتری دانشگاه آزاد با آزمون سراسری، تمامی پذیرفته شدگان آزمون دکتری سراسری می توانند در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد نیز شرکت کنند. اما در رابطه با نحوه صحیح انتخاب رشته دکتری لازم است بدانید حتی در صورتی که در آزمون دکتری موفق به کسب رتبه تک رقمی نیز شده باشید، می بایست برای انجام انتخاب رشته خود با دقت و حساسیت بیشتری دست به انتخاب بزنید.

از مواردی که بایستی در خصوص انتخاب رشته دکتری در نظر بگیرید این است که ابتدا باید برای اطلاع از این که در چه دوره هایی مجاز به انتخاب رشته شده اید، کارنامه دکتری خود را با دقت مورد بررسی قرار دهید. به این دلیل که ممکن است داوطلبان در هر یک از دوره های روزانه، بورس خارج از کشور و یا دوره های غیر روزانه مجاز به انتخاب رشته شده باشند.

پس از اطمینان از پذیرش دوره خود می بایست 50 رشته را از دفترچه انتخاب رشته دکتری بر اساس علاقه و اولویت بندی خود انتخاب کنید. تفاوت عمده ای که در پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری با سایر مقاطع تحصیلی وجود دارد، ارزیابی داوطلبان در مصاحبه دکتری می باشد. دعوت نشدن به مصاحبه به منزله عدم پذیرش داوطلبان می باشد ولی برای متقاضیانی که جهت شرکت در مصاحبه یک یا چند رشته دعوت می شوند، مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر به منظور آگاهی از جزئیات برگزاری و هزینه مصاحبه دکتری الزامی است.

سوالات متداول

1- امکان انتخاب حداکثر چه تعداد کد رشته محل در کنکور سراسری وجود دارد؟

متقاضیان در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری امکان انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل را خواهند داشت

2- چگونه می توان در رشته های پزشکی و پیراپزشکی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد انتخاب رشته مناسب انجام داد؟

انتخاب کد رشته های مربوط به رشته های پزشکی، دندان پزشکی، دام پزشکی و داروسازی در گروه آزمایشی علوم تجربی برای دانشگاه های آزاد، می بایست، در سایت انتخاب رشته دانشگاه های سراسری، به نشانی sanjesh.org انجام داده شود

3- داوطلبان انتخاب رشته در مقطع دکتری قادر به انتخاب چند کد رشته محل می باشند؟

متقاضیان می توانند 50 رشته را از دفترچه انتخاب رشته دکتری بر اساس علاقه و اولویت بندی خود انتخاب کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۶ نظر
  1. .

    سلام من به رشته هنر علاقه (طراحی لباس)دارم و خانوادم کاملا موافق هستن ولی میترسم انتخابم اشتباه باشه به جایی نرسم

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      با توکل بر خدا و مطالعه کافی در این زمینه مطمئنا آینده خوبی در انتظار شما خواهد بود.

  2. مینا

    سلام ببخشید من واقعا نمیدونم چیکار کنم دقیقا خواسته خودمو نمیدونم من خیلی خوب درس هارو کنفرانس میدم فقط استرسی که دارم موقع کنفرانس همه چیزهایی که می‌دونم رو از یادم میبره من واقعا می‌دونم معلم خوبی میشم اما از طرفی هم من هیچ علاقه ای به تاریخ و فارسی ندارم حتی شاید باورش سخت باشه اما من انشا حفظ میکردم به همین دلیل می‌خوام برم تجربی و از طریق اون رشته معلمی رو ادامه بدم خواهش میکنم بهم راهنمایی کنین واقعا دارم دیوانه میشم

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام
      چنانچه علاقه مند به دبیری می باشید بهتر است از رشته انسانی وارد شوید اما عدم علاقه شما به فارسی تضمین کننده علاقه شما به ریست یا شیمی نمی باشد و بهتر است سایر جنبه ها و شرایط روحی شما را در نظر گرفت و بررسی کرد.

  3. Dorsa

    سلام وقت بخیر من از رشته میکروبیولوژی چطور میتونم وارد رشته علوم ازمایشگاهی بشم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      شما مجاز به انتخاب این رشته نمی باشید اما می توانید در آینده تحت شرایط خاص اقدام به تاسیس آزمایشگاه نمایید و یا در آن مشغول به کار شوید.

  4. مهسا

    سلام
    برای ورود به رشته کامپیوتر فنی حرفه ای اگر معدل بالای ۱۷ باشه ولی ریاضی ۹ باشه آیا امکان ثبت نام هست؟ و آیا هدایت تحصیلی فقط بر اساس نمرات پایه نهم هست؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      برگه هدایت تحصیلی شما ملاک عمل خواهد بود.
      این برگه به عوامل مختلفی از جمله آزمون رغبت سنجی، نظر والدین، معلمین، مشاور مدرسه و … خواهد داشت.

  5. محمد

    سلام خسته نباشید برای رشته تجربی باید حتما معدل ۱۸ باشه؟ خانوادم میگن باید برم تجربی نظر خودم تجربی ولی معدلم ۱۸ نیست میتونم برم تجربی؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود برای ورود به رشته تجربی حد نصاب معدل وجود ندارد، حداقل نمره ریاضی شما باید ۱۳ و علوم تجربی ۱۴ باشد.

  6. مینا

    سلام خسته نباشید من کلاس هفتم‌ ریاضی ۱۸و علوم ۱۷شدم معدلم ۱۷ونیم وکلاس هشتم ریاضی ۱۳و علوم ۱۵ معدلم ۱۷ و کلاس نهم ریاضی ۱۵ و علوم ۱۳ معدلم ۱۶وشصت وسه صدم شد میتونم برم تجربی؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      این مورد به عوامل مختلفی از جمله نظر خانواده، معلمان، مشاور مدرسه و … خواه داشت.

  7. سید حسین حسینی

    سلام به شما بازار کار مهندسی مالی یا مدیریت مالی چطوره ؟؟ مثلا از حسابداری بهتره یا نه ؟ و نظرتو میخواستم بدونم تا کارشناسی حسابداری بخونم بعدش مدیریت مالی یا مهندسی مالی خوبه ؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، بهتر است در مقطع لیسانس در رشته حسابداری تحصیل کنید تا مباحث پایه و اساسی حسابداری و مالی را بهتر یاد بگیرید و در مقطع ارشد سمت گرایش های ارشد مدیریت مالی بروید.

  8. erfaneh

    سلام ببخشید من به هیچی علاقه ندارم و نمی‌دونم چیکار کنم زمان کمی هم مونده:)
    برای هنرستان که هیچ هنری ندارم،انسانیم که چون وصله ی دولتی خوشم نمیاد ، ریاضی و فیزیکم ی کمی به ریاضی علاقه دارم اما به شغلاش نه، تجربی به زیست و شیمی علاقه دارم اما یک میترسم کنکور قبول نشم دو اینکه اونقدر عاشق تجربی نیستم که بتونم سختیاشو تحمل کنم
    به نظرتون ترک تحصیل کنم؟
    دوست دارم شغل خوبی داشته باشم و کنارشم یه رستوران داشته باشم

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      شما می توانید به رشته های فنی و حرفه ای، با توجه به کاربرد آنها در آینده فکر کنید.

  9. امین

    سلام و وقت بخیر
    ببخشید رشته ی هنر خوبه یا نه نمیدونم خانوادم میگن هر چور راحتی ولی خودم دل شوره دارم نمیدو چیکار کنم
    لطفا بگید ممنون
    (هنر بخش معماریش)

    • ایران مشاوره

      با سلام در صورتی که به این رشته علاقه داشته باشید، جای پیشرفت در موقعیت های گوناگونی را خواهد داشت. از رشته های مهم گروه هنر، می توان به رشته ی ارتباط تصویری اشاره کرد.

  10. سجاد

    سلام من هنوز انتخاب رشته انجام ندادم بین علوم تجربی و علوم انسانی گیر کردم شغل افسریو دوس دارم اما حقوقش کمه پزشکیو دوس ندارم اما حقوقش خوبه یه راهنمایی میشه کنید بمن متشکرم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      رشته های زیادی وجود دارند که شما می توانید بر حسب علاقه ی خود انتخاب نمایید و در آنها در آمد مناسب را نیز داشته باشید انتخاب خود را محدود به این دو رشته نکنید و سعی کنید انتخابی منطقی همراه با علاقه مندیتان نسبت به رشته ای که شغل و آینده ی شما را در بر می گیرد داشته باشید.

  11. امیر

    با سلام و خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم که دانشگاه افسری رشته نقشه کشی صنعتی را قبول می کنند

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با شرایط افسری ارگان های نظامی، از رشته های نظری پذیرش انجام میشود.

  12. سادات حسینی

    سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    من بین رشته اتاق عمل و هوشبری موندم
    به نظر شما کدوم یکی خوبه

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، انتخاب رشته مناسب بستگی به عوامل مختلف مانند: هدف نهایی شما، میزان درآمد مورد نظر، علاقه و … دارد.

  13. هانیه

    سلام وقت بخیر
    من دانشجو ترم اخر کارشناسی روزانه هستم
    در کنکور سراسری امسال هم شرکت کردم
    تا کی وقت دارم که دروس معرفی به استاد رو هم پاس کنم و فارغ التحصیل اعلام بشم. ؟ تا اخر شهریور.؟ یا تا قبل زمان ثبت نام دانشگاه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با توجه به شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۳۹۹، دانشجویان روزانه جهت شرکت در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹، می بایست تا تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵ انصراف خود را در دانشگاه قطعی نمایند.

دریافت مشاوره پیج کنکور