خانه کارشناسی ارشد انصراف از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

انصراف از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

جریمه انصراف از ارشد دانشگاه آزاد و سراسری
انصراف از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقطع ارشد، عده ای هستند که بنا به دلایلی همچون شرکت مجدد در کنکور ارشد و یا آزمون سراسری، نارضایتی از دانشگاه محل تحصیل، علاقه نداشتن به رشته تحصیلی و… به انصراف از دانشگاه فکر می کنند. چنانچه دانشجویی تصمیم قطعی به انصراف دارد، بایستی مبلغ تعیین شده تحت عنوان جریمه انصراف از تحصیل را پرداخت کرده، سپس تقاضانامه خود را در موعد مقرر به صورت کتبی تنظیم نماید و در نهایت به اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه تحویل دهد. البته افراد برای انصراف از تحصیل در این مقطع و شرکت مجدد در کنکور سراسری و ارشد بایستی در زمان مشخص یعنی قبل از به پایان رسیدن مهلت ثبت نام این آزمون ها، از رشته تحصیلی و دانشگاه خود انصراف دهند.

اگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی قبل از انصراف قطعی خود از تحصیل، در کنکور ارشد شرکت کنند، پذیرش آن ها مردود اعلام می شود.

زمان انصراف از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

افرادی که قصد انصراف از تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله کارشناسی ارشد را دارند، باید از زمان، شرایط، مراحل و جریمه نقدی آن آگاهی داشته باشند. دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع ارشد اعم از دانشگاه های سراسری و آزاد هر زمانی که اراده کنند، می توانند از ادامه تحصیل خود انصراف داده و مبلغ جریمه تعیین شده را پرداخت نمایند.

البته توجه داشته باشید، در صورتی که قصد دارید، ثبت نام کنکور ارشد و یا کنکور سراسری را انجام دهید، باید در بازه زمانی مشخصی که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود، تقاضانامه انصراف را به دانشگاه محل تحصیل خود تسلیم نمایید. زمان انصراف از تحصیل برای شرکت مجدد در این آزمون ها برای دانشجویان دوره روزانه و شهریه پرداز مثل پیام نور، غیرانتفاعی، آزاد و… متفاوت است که در ادامه متن، جزئیات آن ها را شرح داده ایم.

زمان انصراف از تحصیل دوره روزانه

دانشجویانی که در دوره روزانه دانشگاه ها به تحصیل مشغول اند، برای انصراف از تحصیل در مقطع ارشد تا 1 سال محرومیت ندارند اما باید نسبت به قطعی ساختن انصراف خود تا آخرین روز نام نویسی این آزمون ها اقدام نمایند.

زمان انصراف از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دوره روزانه
عنوان آزمونزمان انصرافزمان ثبت نام آزمون
کنکور کارشناسی ارشد 1401تا آخرین روز ثبت نام آزمون ارشد 1401ثبت نام اولیه: 16 تا 23 آذر ماه 1400

ثبت نام مجدد: 3 الی 6 بهمن ماه 1400

کنکور سراسری 1401تا آخرین روز ثبت نام کنکور سراسری 140110 الی 17 بهمن ماه 1400

زمان انصراف از تحصیل دوره شهریه پرداز

افراد شاغل به تحصیل در دوره های شهریه پرداز اعم از دوره شبانه (نوبت دوم)، پیام نور، غیرانتقاعی، آزاد و… در صورتی که قصد نام نویسی و شرکت مجدد در آزمون های ارشد و سراسری را دارند، می توانند پس از اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد و یا نتایج کنکور سراسری از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف دهند. چنانچه داوطلبانی در مرحله دوم یعنی انتخاب رشته این آزمون ها شرکت کنند، می توانند انصراف خود را از دانشگاه محل تحصیل قبلی، پس از دریافت نتایج نهایی قطعی نمایند.

زمان انصراف از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دوره شهریه پرداز
عنوان آزمونزمان انصرافزمان اعلام نتایج
کنکور ارشد 1401پس از اعلام نتایج اولیه و نهایینتایج اولیه: اواخر خرداد ماه 1401

نتایج نهایی: دهه اول شهریور ماه 1401

کنکور سراسری 1401نتایج اولیه: معمولا در اواسط مرداد ماه

نتایج نهایی: حدودا نیمه دوم شهریور ماه

شرایط انصراف از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان ارشد دوره های مختلف تحصیلی می توانند در هر زمان که بخواهند، تقاضانامه انصراف خود را به دانشگاه تحویل دهند اما در صورتی که قصد شرکت مجدد در کنکور سراسری و یا آزمون کارشناسی ارشد را دارند، می بایست واجد یک سری شرایط انصراف از دانشگاه آزاد و سراسری باشند که در ادامه متن به آن ها پرداخته ایم.

  • اگر دانشجوی دوره روزانه تصمیمی مبنی بر شرکت مجدد در کنکور ارشد و سراسری را دارد، بایستی در زمان تعیین شده و تا پایان مهلت ثبت نام کنکور ارشد و سراسری انصراف قطعی خود را ثبت کرده باشد.
  • داوطلبانی که در کنکور کارشناسی ارشد سال گذشته شرکت کرده و در یکی از دوره های تحصیلی غیر روزانه از جمله نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و دانشگاه های آزاد پذیرفته شده اند، می توانند مجددا در آزمون مذکور سال آینده نام نویسی نموده و کد رشته محل های روزانه را نیز انتخاب کنند.
  • چنانچه متقاضی آزمون سراسری ارشد در دوره های غیر روزانه پذیرفته شده و در دانشگاه محل قبولی ثبت نام کرده است، می تواند بدون انصراف، در کنکور سال بعد نام نویسی کند و در صورت کسب قبولی نهایی، تقاضانامه انصراف قطعی خود را به دانشگاه تسلیم نماید.
  • همه افرادی که قصد انصراف و تحصیل دوباره در دانشگاه های دولتی را دارند، بایستی پس از بررسی شرایط انصراف از تحصیل و شرکت مجدد دانشگاه روزانه نسبت به تحویل درخواست خود به اداره تحصیلات تکمیلی اقدام کنند.

توجه: اگر داوطلبی طبق شرایط ذکر شده، انصراف قطعی خود را به دانشگاه اعلام نکند، در صورتی که در کنکور ارشد ثبت نام کرده و موفق به قبولی در دانشگاه شده باشد، پذیرش وی مردود اعلام می شود.

جریمه انصراف از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان مقطع ارشد که به دنبال انصراف خود از ادامه تحصیل هستند، بایستی مبلغی را به عنوان جریمه به دانشگاه محل تحصیل خود بپردازند. البته این موضوع نیز دارای تبصره هایی است که توسط هر دانشگاه یا موسسه به اطلاع دانشجویان انصرافی می رسد. میزان مبلغ جریمه انصراف از تحصیل برای دانشگاه های سراسری و آزاد و همچنین دوره های مختلف تحصیلی با هم متفاوت است که در جدول زیر ذکر شده اند.

میزان جریمه انصراف از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
نوع دانشگاه و دوره های تحصیلیمبلغ جریمه
دوره روزانهمیزان جریمه این دوره با توجه به رشته تحصیلی، تعداد واحدها و دانشگاه محل تحصیل، به دانشجو اعلام می شود.
دوره نوبت دوم (شبانه)1.5 برابر شهریه ثابت یک ترم
دوره تحصیلی پردیس خودگردانشهریه ثابت کلیه ترم های باقیمانده
دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعیشهریه ثابت یک ترم + شهریه متغیر 7 واحد درسی
دانشگاه ها و موسسات پیام نور1.5 برابر شهریه ثابت یک ترم
دانشگاه آزادتعداد نیمسال های ثبت شده – 4 × نصف شهریه ثابت

انصراف دانشجویان دوره روزانه

دانشجویان انصرافی دوره روزانه در صورتی که در کنکور ارشد شرکت کنند و مجددا در دوره روزانه پذیرش شوند، نیازی به پرداخت جریمه ندارند.

انصراف دانشجویان دانشگاه آزاد

هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد برای دانشجویان آن به این صورت است که چنانچه قصد دارند دوباره در این دانشگاه به تحصیل مشغول شوند، مشمول پرداخت جریمه نمی شوند.

مراحل انصراف از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

داوطلبانی که تصمیم نهایی خود را برای انصراف از دانشگاه گرفته اند، پس از سنجیدن تمامی شرایط و ضوابط، بایستی مراحل آن را به صورت حضوری و به درستی طی نمایند. در ادامه متن مقاله، مراحل انصراف از تحصیل را ذکر کرده ایم.

  1. ابتدا بایستی به دفتر آموزش دانشکده خود رفته و فرم انصراف از تحصیل را دریافت نمایید. (در بعضی از دانشگاه ها می توانید این فرم را اینترنتی دریافت کنید.)
  2. فرم تقاضانامه خود را به طور کامل و با اطلاعات خواسته شده تکمیل کرده و به اداره تحصیلات تکمیلی تحویل دهید.
  3. پس از بررسی فرم تقاضانامه توسط کارشناسان مربوطه، در صورت موافقت با درخواست دانشجو، هزینه جریمه انصراف از تحصیل محاسبه شده و به اطلاع آن ها می رسد.
  4. دانشجویان موظف اند که مبلغ تعیین شده را جهت ادامه فرآیند انصراف پرداخت کنند. (چنانچه هزینه انصراف تمام و کمال پرداخت نشود، مراحل انصراف متوقف شده و در بعضی مواقع درخواست آن ها لغو می شود.)
  5. زمانی که درخواست دانشجویان انصرافی به ثبت نهایی برسد، اجازه ادامه تحصیل از آن ها گرفته می شود.

نکته: دانشجویان پسر که به خدمت سربازی اعزام نشده اند و از دریافت معافیت تحصیلی برخوردارند، تنها یک بار مجاز به انصراف هستند. البته این قانون برای دانشجویان دختر صدق نمی کند و برای انصراف و تحصیل مجدد هیچ محدودیتی ندارند.

افرادی که فرم انصراف را به دانشگاه ارائه کرده اند، از 1 الی 3 ماه بعد از تاریخ تحویل درخواست خود مهلت دارند تا تقاضانامه را پس بگیرند. چنانچه دانشجویی کمتر از یک نیمسال (یک ترم تحصیلی 4 الی 5 ماه می باشد.) بعد از ثبت درخواست انصراف، پشیمان شده و خواستار بازگشت به دانشگاه باشد، موضوع در دانشگاه محل تحصیل وی قابل بررسی است. لازم به یادآوری است که اگر بیشتر از یک ترم از انصراف فرد گذشته باشد، بایستی در شورای بررسی موارد خاص به طور کامل بازبینی و مورد بررسی قرار بگیرد.

 

سوالات متداول

1- انصراف از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در چه زمانی انجام می شود؟

برای انصراف از تحصیل در هر زمانی می توان اقدام کرد اما اگر قصد شرکت در کنکور ارشد و یا سراسری را دارید، تا آخرین روز ثبت نام این آزمون ها مهلت خواهید داشت.

2- هزینه انصراف از تحصیل در مقطع ارشد دوره روزانه چه میزانی است؟

میزان جریمه این دوره با توجه به رشته تحصیلی، تعداد واحدها و دانشگاه محل تحصیل، به دانشجو اعلام می شود.

3- چند بار می توان از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انصراف داد؟

آقایانی که مشکل نظام وظیفه دارند، فقط یک بار می توانند از ادامه تحصیل انصراف دهند ولی برای خانم ها هیچ محدودیتی وجود ندارد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ نظر
  1. Mehdi

    سلام میشه از دوره ارشد انصراف داد و دوباره کنکور سراسری شرکت کنیم؟ خدمت سربازی اینجا برامون مشکل نمیشه؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت شرکت مجدد در کنکور سراسری کارشناسی ارشد برای شما مشکلی ایجاد نخواهد شد.
      به عبارتی امکان تکرار مقطع برای شما وجود نخواهد داشت.

  2. سارا

    سلام
    من دو سال پیش با معدل ارشد حقوق دانشگاه ازاد قبول شد و چند جلسه رفتم و امتحان ندادم
    و فکر کنم اخراجی محسوب میشم ولی انصراف ندادم
    امسالم قبول شدم ارشد حقوق یه رشته دیگه ولی ۳ جلسه رفتم و دانشگاه غیر انتفاعی هست می خوام انصراف بدم
    دیگه نمی تونم تو کنکور امسال شرکت کنم و قبول بشم؟؟
    تا چند بار مجاز به انصراف هستیم؟؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      محدودیتی برای شما وجود ندارد.
      شما می توانید در کنکور سال آینده نیز مجددا شرکت نمایید.

  3. علی

    سلام وقتتون بخیر جریمه انصراف از دوره مجازی مقطع کارشناسی ارشد چجوریه؟ من ترم یک شهریه ثابت دادم و درخواست مرخصی ثبت کردم.آیا اگه زودتر اقدام به انصراف کنم جریمش کمتره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، توصیه می شود در اولین فرصت نسبت به ثبت درخواست انصراف خود اقدام نمائید.

  4. مختار

    سلام ببخشید من سال ۱۴۰۰ از دانشگاه دولتی روزانه مقطع ارشد از دانشکاه انصراف دادم و بدون اینکه هزینه ای پرداخت کنم با دانشگاه تسویه حساب کامل کردم رفتم خدمت الان اکه ازمون دبیری قبول بشم برا گرفتن مدرکم با هزینه بدم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، تصمیم گیری در مورد دریافت شهریه و یا عدم دریافت آن بر عهده کمیسیون آموزشی دانشگاه خواهد بود.

مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد