خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل در فرانسه

شرایط تحصیل در فرانسه

شرایط تحصیل در فرانسه
شرایط تحصیل در فرانسه

اگر قرار باشد لیستی از بهترین کشور های دنیا را انتخاب کنیم، کشور فرانسه مطمئنا در رده های بالای لیست جای خواهد گرفت. فرانسه از جمله کشورهایی است که جایگاه علمی بالایی در سطح جهانی داشته زیرا 23 درصد از بودجه ملی خود را صرف پیشرفت کیفیت سیستم آموزشی خود کرده است.

نظام آموزشی کشور فرانسه به خاطر توجه خاص این کشور به مقوله آموزش و پژوهش از بهترین و متنوع ترین کشورهای اروپایی است. بسیاری از دانشگاه های فرانسوی نظیر دانشگاه سوربون و بوزارت در رده بهترین دانشگاه های جهان هستند. از این رو مشتاقان تحصیل در فرانسه می توانند فرصت این را داشته باشند که درخواست خود مبنی ادامه تحصیل در مقطع دلخواه خویش، ارسال نمایند.

کشور فرانسه دارای رتبه ششم جهان از نظر تعداد دانشجویان بین‌المللی می باشد.

درباره فرانسه

فرانسه از کشورهای اروپای غربی و در نیمکره شمالی زمین قرار گرفته است. فرانسه به عنوان یکی از کشورهای تاریخی دنیا و به عنوان مهد فرهنگ و هنر شناخته می شود. این کشور از نظر صنعت، چهارمین قدرت برتر دنیا می باشد. همانطور که اشاره شد فرانسه چهارمین غول صنعت دنیاست و در میان کشور های اروپای غربی بزرگترین کشور  و در کل اروپا هم بعد از اوکراین دومین کشور بزرگ اروپایی است. کشور فرانسه از بنیانگذاران اتحادیه اروپا و سازمان ملل می باشد.

زبان مردم این کشور فرانسوی است. البته اکثر افراد ساکن در این کشور به زبان انگلیسی نیز تسلط کافی دارند اما برای اینکه بهتر با اطرافیانتان ارتباط برقرار کنید شناخت زبان فرانسوی ضروری به نظر می رسد.

مزایا تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه علاوه بر این که سطح امکانات آموزشی خیلی بالایی را برای محصلان فراهم می کند دارای مزایایی چون:

  • آموزش با کیفیت بالا و باصرفه متناسب با نیاز دانشجو
  • دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر
  • وجود  ۳۵۰۰ مؤسسه دولتی و خصوصی
  • رتبه ششم جهان از نظر تعداد دانشجویان بین‌المللی کشور فرانسه
  • ارائه ویزای همراه و اقامت همسر و فرزند
  • ارائه رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی
  • ارائه مدرک دارای اعتبار جهانی
  • جذب جوانان با استعداد در بخش های نو آوری و کار آفرینی
  • تحصیل بدون داشتن مدرک زبان
  • فرصت تحقیق و توسعه و تاکیید بر روی این موارد
  • اخذ ویزای کار پس از اتمام تحصیل

هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه

یکی از نکات بسیار حائز اهمیت که باعث شده است که فرانسه مورد توجه محصلان قرار بگیرد رایگان بودن تحصیل در این کشور در دانشگاه های دولتی و به زبان فرانسوی است به خصوص در مقاطع فوق لیسانس و دکترا که هزینه های تحصیل شما را دولت این کشور پرداخت می کند و اگر موفق به اخذ پذیرش این مقاطع در دانشگاه های این کشور شوید نیاز نیست نگران شهریه دانشگاه باشید.

هزینه زندگی در کشور فرانسه به نسبت برخی کشورهای اروپایی بالاتر است که البته به سطح زندگی شما و شهری که در آن ساکن می شوید هم بستگی دارد. اگر در خصوص تحصیل در فرانسه سوالی دارید می توانید از طریق تلفن با کارشناسان ما در مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره  تماس بگیرید.

هزینه مسکن 

اگر قصد تحصیل در فرانسه را دارید باید بدانید هزینه مسکن در این کشور بسیار گران می باشد و بهتر است از همین ابتدای کار، خود را برای زندگی در خوابگاه آماده کنید! هزینه اقامت در خوابگاه‌ها 150 الی 600 یورو در ماه تخمین زده می شود. این هزینه برای شهرستان های کوچک است و برای شهری مثل پاریس هزینه اجاره همین اتاق تا 300 یورو هم افزایش می یابد. البته بهتر است خوابگاهی را انتخاب کنید که شارژ نداشته باشد زیرا هزینه برق در این کشور بسیار گران می باشد و اکثر خوابگاه های دانشجویی این مزیت را دارند که پول شارژ روی کرایه محاسبه می شود.

هزینه غذا 

اگر قصد دارید در هزینه هایتان صرفه جویی کنید باید مواد غذایی خشک از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنید و خودتان غذا بپزید اما همیشه صرف غذا در رستوران هم یکی گزینه پیش رو است. برای صرف هر وعده غذا در رستوران های متوسط فرانسوی بین 10 تا 15 یورو باید هزینه کنید.

هزینه تفریحات و فعالیت های اجتماعی

اگر اهل تفریح و فعالیت های اجتماعی هستید باید ماهیانه مبلغی هم برای این گونه فعالیت ها در نظر بگیرید. مثلا بلیط سینما صبح ها حدود 5 یورو و عصر ها نزدیک به 10 یورو یا بلیط استخر تا 2.5 یورو می باشد. اگر اهل موزه رفتن هستید بلیط موزه هم بین 2 تا 4 یورو هزینه دارد. اگر دانشجو باشید می توانید با استفاده از کارت دانشجویی از تمامی مکان های توریستی رایگان دیدن نمایید.

هزینه حمل و نقل

اگر دانشجو هستید و قصد تحصیل در فرانسه را دارید می توانید از وسایل نقلیه عمومی برای رفت و آمد استفاده کنید. با این کار می توانید در هزینه های پرداختی خود صرفه جوی کنید. به عنوان مثال هزینه هر بار رفت و آمد با اتوبوس 30 تا 75 یورو است..
البته برای دانشجویانی که سنشان زیر 26 سال است هزینه مترو و اتوبوس شامل تخفیفات ویژه ای می شود که باید برای استفاده از آن کارت مخصوص تهیه کنند.

وضعیت تحصیل در فرانسه

وضعیت تحصیل در فرانسه
وضعیت تحصیل در فرانسه

فرانسه از جمله کشورهایی است که اهمیت زیادی به مقوله آموزش می دهد و سالانه بیش از 23 درصد بودجه ملی این کشور در راه آموزش و پژوهش هزینه می گردد. مدرک ارائه شده در دانشگاه های فرانسه از معتبرترین مدارک تحصیلی در سطح جهان به شمار می رود زیرا نظارت ویژه ای بر کیفیت آموزش و مدارک اعطایی دانشگاه های می شود. بسیاری از دانشجویان علاقه دارند که تحصیل خود را در فرانسه ادامه دهند و دلیل این محبوبیت یکی رایگان بودن تحصیل در فرانسه و دیگری بالا بودن اعتبار مدارک تحصیلی این کشور می باشد.  در دانشگاه های فرانسه دروس به زبان های فرانسوی و انگلیسی ارائه می گردند.

تحصیل در مدارس فرانسه

اگر مایلید که فرزندتان در مدارس فرانسه تحصیل کند باید بدانید که سیستم آموزشی در فرانسه به طوری طرح ریزی شده است که تحصیل در مدارس این کشور برای افراد شش تا شانزده ساله مقیم آن رایگان و اجباری بوده و کودک شما نیز اجازه آموزش رایگان با استانداردهای بسیار بالا را خواهد داشت. این سیستم به سه دسته دبستان، راهنمایی و دبیرستان تقسیم می شود.

در مدارس ابتدایی دروسی چون ادبیات، جغرافیا، خواندن و نوشتن، … و زبان انگلیسی به محصلان آموزش داده می شود. دانش آزموزان پس از طی دوران ابتدایی وارد مرحله راهنمایی و سپس دبیرستان شده و با داشتن مدرک دیپلم 12 ساله می توانند وارد دانشگاه شوند.

تحصیل در مقاطع تحصیلی دانشگاه های فرانسه

دانش آموزان پس از طی مراحل بالا مدرک دیپلم خود را از دبیرستان گرفته و می توانند به ادامه تحصیل در مقاطع زیر بپردازند.

 مقطع کارشناسی

این مقطع به مدت 3 الی 4 سال و پس از دوره متوسطه ارائه می شود. مقطع کارشناسی به دو زبان فرانسوی و انگلیسی تدریس می شود و هزینه آن در دانشگاه های دولتی حدود 180 یورو در سال و همین مقطع حدود 3 تا 8 هزار یورو سالیانه در دانشگاه های خصوصی هزینه دارد. در دوره کارشناسی دانشجویان خارجی امکان 80 ساعت کار دانشجویی دارند و در این مدت حداقل 640 یورو دستمزد دریافت می کنند. در این مقطع امکان استفاده از خوابگاه وجود دارد اما هیچ بورسیه ای از طرف دولت به این دوره تعلق نمی گیرد. حداقل معدل جهت اخذ پذیرش در در این مقطع 15 می باشد. برای تحصیل در دوره کارشناسی مدرک زبان هم مورد نیاز است که حداقل مدرک قابل ارائه B2 زبان فرانسه می باشد.

مقطع کارشناسی ارشد

مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه های فرانسه 2 سال است. این دوره هم به دو زبان فرانسوی و انگلیسی تدریس می شود و امکان انتخاب دانشگاه های دولتی یا خصوصی وجود دارد. هزینه یک سال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی این کشور حدود 250 یورو و در دانشگاه های خصوصی بین 3 تا 8 هزار یورو است. در این دوره امکان استفاده از خوابگاه وجود دارد. همچنین در صورت داشتن شرایط می توانید از بورسیه تحصیلی استفاده کنید. در طول این دوره هم امکان کار دانشجویی وجود دارد و حداکثر تا سقف 80 ساعت می توانید در ماه کار کنید و حداقل 640 یورو هم حقوق می گیرید. حداقل مدرک زبان قابل قبول در این دوره B2 زبان فرانسه است.

 مقطع دکترا

طول این مقطع مانند بسیاری از کشورهای دیگر در فرانسه هم بین 3 تا 5 سال است. امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و فرانسوی برای این مقطع هم فراهم است. اگر دانشگاه دولتی انتخاب کنید سالیانه تا 375 یورو و اگر دانشگاه خصوصی انتخاب کنید مانند دوره های قبل بین 3 تا 8 هزار یورو هزینه یک سال تحصیل شما می شود. در این دوره هم ارائه حداقل مدرک زبان فرانسه B2 یا چیزی معادل آن الزامی است. امکان استفاده از خوابگاه و دریافت بورس هم مانند مقاطع دیگر فراهم است. مانند دوره فوق لیسانس ، 80 ساعت کار دانشجویی ماهیانه با دستمزد حداقل 640 یورو هم می تواند کمک هزینه خوبی برای شما باشد.

شرایط سنی جهت تحصیل در فرانسه

ممکن است این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد که آیا برای تحصیل در فرانسه شرایط سنی خاصی وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال می توان گفت برای تحصیل در فرانسه شروط سنی خاصی وجود ندارد اما شما در زمان اخذ ویزا با شرط سنی مواجه خواهید شد که در صورت خارج بودن از بازه سنی زیر ممکن است شانس کمتری جهت دریافت ویزا داشته باشید.

  • شرایط سنی تحصیل در فرانسه در مقطع لیسانس حداکثر تا 23 سال
  • شرایط سنی تحصیل در فرانسه در مقطع فوق لیسانس حداکثر تا 27 سال

مدرک زبان مورد نیاز جهت تحصیل در فرانسه

متقاضیانی که تمایل به ادامه تحصیل به صورت رایگان در دانشگاه های دولتی این کشور را دارند می بایست دارای مدرک زبان فرانسوی باشند. این توصیه بسیار کاربردی است که قبل کسب ویزای تحصیلی، شرکت در دوره های زبان فرانسوی و آزمون TEF یا TCF، اقدام نمایید. این دوره ها توسط سفارت فرانسه و دانشگاه تهران برگزار می شوند.
لازم به ذکر است داوطلبان می بایست جهت پذیرش در دانشگاه های فرانسه یکی از مدارک زیر را داشته باشند.
  •  Tef
  • DELF
  • DALf

دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه

به علت بالا بودن هزینه های زندگی در فرانسه باید قبل از ورود به این دوره پیش بینی هزینه های آن را کرده باشید و از منابع مالی خود مطمئن باشید. دولت فرانسه به برخی از دانشجویان که می خواهند در مقطع دکترا ادامه تحصل دهند بر اساس معیارهایی بورسیه ارائه می دهد.

البته اگر هدف شما تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه های فرانسه است برای تامین هزینه آن راه های زیادی پیش روی شما است. برخی دانشگاه ها به دانشجویانی که واجد شرایط باشند و سن آنها هم زیر 30 سال باشد تا سقف 10 هزار یورو سالیانه اهدا می کنند. همچنین وزارت امور خارجه این کشور کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان زیر 28 سال براساس میزان نیاز مالی آنها تا سقف 5 هزار یورو اهدا می کنند. البته دانشجویانی که مشکل مالی داشته باشند شامل تخفیف در هزینه بیمه درمانی می شوند و یا از پرداخت هزینه بیمه معاف می گردند.

بورسیه‌های مطرح کشور فرانسه

  • بورسیه عالی ایفل
  • بورسیه سفارت فرانسه
  • بورسیه بین المللی عالی آمپر مدرسه نرمال عالی لیون
  • بورسیه بنیاد گرنوبل
  • بورسیه گزینشی بین المللی ENS
  • بورسیه امیل بوتمی

وضعیت بیمه درمانی در کشور فرانسه

در کشور فرانسه هم مانند اکثر کشورهای اروپایی داشتن بیمه درمانی در بدو ورود به این کشور یکی از شرایط الزامی می باشد. حتی در زمان تمدید ویزا هم باید تحت پوشش بیمه درمانی باشید. بیمه در کشور فرانسه تمامی هزینه های بهداشتی و درمانی فرد را تحت پوشش می گیرد. هزینه بیمه درمانی در فرانسه چیزی حدود 200 یورو در سال است.

دریافت ویزای تحصیلی کشور فرانسه

دریافت ویزای تحصیلی کشور فرانسه
دریافت ویزای تحصیلی کشور فرانسه

کشور فرانسه جز کشورهای عضو شینگن است و برای صدور ویزای تحصیلی شرایط خاصی وضع کرده است. اگر متقاضی، برای مدتی کوتاهی قصد سکونت در این کشور را داشته باشد می تواند برای ویزای شینگن درخواست دهد. ویزای شینگن قابل تمدید نمی باشد. نوع دیگر ویزای فرانسه برای امتحانات است که در صورت قبولی دانشجو تا یک سال اقامت وی قابل تمدید است.

نوع دیگر ویزای کشور فرانسه، ویزای بلند مدت موقت است که به مدت شش ماه اجازه تحصیل در این کشور را به دانشجویان می دهد. اما چهارمین و آخرین نوع ویزایی که دولت فرانسه به متقاضیان تحصیل می دهد ویزای طولانی مدت است که اگر مدت تحصیل فرد بیش از 6 ماه باشد این نوع ویزا برای وی صادر می شود. با این ویزا نیازی به اجازه اقامت به صورت جداگانه نیست.

شرایط اخذ ویزا برای اعضای خانواده دانشجو

اگر دانشجو، متاهل باشد ویزای افراد وابسته به همسر و فرزندان زیر 18 سال به وی اعطا می گردد. البته برای صدور ویزای همراه، فرد دانشجو باید حداقل به مدت یک سال اقامت این کشور را داشته باشد. همچنین شرط دیگر صدور ویزای همراه این است که فرد اصلی بتواند مخارج همراهان را تامین کند یا حساب بانکی با مبلغ کافی داشته باشد. در صورت اینکه فرد اصلی دانشجوی یکی از دانشگاه های فرانسه باشد باید قبل از اقدام برای ویزای همراهان ثابت کند که هزینه حداقل یک سال زندگی آنها را در حساب بانکی خود دارد.

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی در فرانسه

چنانچه مایل به ادامه تحصیل در این کشور بزرگ هستید ابتدا می بایست اقدام به پذیرش تحصیلی نمایید که در خصوص این فرایند لازم است مدارک زیر را تهیه کنید:

  • ارائه مدارک تحصیلی
  • ارائه مدارک سوابق کاری
  • انگیزه نامه
  •  رزومه متقاضی CV
  • مدرک زبان فرانسه TCF, DELF, DALF
  • 2 توصیه نامه از 2 استاد در رشته مربوطه به زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • پروژه تحقیقی

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

افرادی که اقامت آن ها در کشور فرانسه پیش از نود روز به طول می انجامد می بایست مدارک زیر را تهیه کرده و جهت اخذ ویزا اقدام نمایند.
مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه
نامه پذیرش از مرکز علمی در فرانسه
مدارک شناسایی
(ترجمه شناسنامه و کپی اصل آن)
گذرنامه (پاسپورت) معتبر
نامه عدم سوء پیشینه
مدرک زبان متناسب مقطع تحصیلی (انگلیسی یا فرانسه)
داشتن یک حساب بانکی فرانسوی به اسم دانشجو
اثبات تمکن مالی کافی برای تحصیل و زندگی در فرانسه
 چهار فرم تکمیل و امضا شده ویزای بلند مدت
بیمه درمانی در حدود 20 تا 50 یورو در ماه

آیا امکان کار حین تحصیل در فرانسه برای دانشجویان وجود دارد؟

ممکن است افراد به هر دلیلی نیاز به کار داشته و در صورت داشجو بودن این مسئله کمی محدود تر شود چون افراد نمی توانند به صورت تمام وقت در محل کار خود حاضر شوند. در کشور فرانسه دانشجویان با توجه به دوره تحصیلی خود می توانند حدود 10 الی 30 ساعت در هفته کار کنند و  همچنین نیازی به دریافت مجوز کار ندارند.

لازم به ذکر است به علت آن که مدرک دانشگاهی این کشور دارای اعتبار جهانی است افراد پس از فارغ التحصیلی به سرعت می توانند وارد بازار کار شده و شغل مورد علاقه خود را کسب کنند.

رشته های تحصیلی پرطرفدار در فرانسه

رشته پزشکی

فرانسه یکی از بهترین کشور ها برای تحصیل پزشکی است. در طول سالیان متوالی 13 بار جایزه نوبل پزشکی را پزشکان فرانسوی دریافت کرده اند.
دوره دکترای عمومی کشور فرانسه بعد از دبیرستان به مدت 9 سال طول می کشد. البته برای دریافت مدرک تخصص پزشکی باید بین 1 تا 2 سال پس از این 9 سال به تحصیل ادامه داد. دوره پزشکی در فرانسه بسیار سخت می باشد به طوری که فقط 15 تا 20 درصد افراد در آزمون عبور از سال اول به دوم موفق به اخذ نمره قبولی می گردند. دریافت مدرک پزشکی از کشور فرانسه به معنی ورود 100 درصدی به بازار کار است زیرا یکی از معتبرترین مدارک تحصیلی موجود در دنیاست.

دندان پزشکی

دوره دندان پزشکی در فرانسه 6 سال طول می کشد که دوره اول 2 ساله می باشد و پس از پایان سال اول باید دانشجویان در آزمون شرکت کنند. پس از گذر از دو سال اول دوره دوم شروع می شود و تا 3 سال طول می کشد. در نهایت مرحله سوم یک ساله است و مختص دوره های تخصصی می باشد. در سال آخر دانشجو می تواند با اخذ مجوزهای لازم زیر دست یک دندان پزشک حرفه ای کار کند و مهارت کافی را بدست آورد.

دانشگاه های فرانسه

تعدادی از دانشگاه های کشور فرانسه داری رتبه‌بندی جهانی QS می باشند. زبان تدریس در دانشگاه های دولتی فرانسوی بوده و از لحاظ هزینه نیز بودجه دولتی دریافت می کنند. چهار دانشگاه برتر در کشور فرانسه “گواهی رضایت عالی دانشجویی” را دریافت کرده‌اند.

لیست دانشگاه های برتر فرانسه
نام دانشگاهشهررتبه در QS
PSLپاریس26
پلی تکنیک پاریسپاریس48
سوربنپاریس60
پاریس-ساکلیژیف سور ایوت69
اکول نرمال سوپریور لیونلیون111
پاریس تکپاریس174
پاریس سیتهپاریس248
ساینس پو فرانسهپاریس259
پانتئون-سوربن (پاریس 1)پاریس300
گرونوبل آلپگرونوبل317

تحصیل در کشوری که زیباترین شهر های جهان را دارد و مهد فرهنگ و تمدن دنیاست و تجربه بالاترین سطح زندگی اروپایی در کنار برج ایفل مطمئنا آرزوی هر کسی است. اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید و می توانید شرایط لازم برای اقامت در این کشور را فراهم کنید و البته استطاعت مالی برای سکونت در این کشور را دارید، فرانسه مقصد خوبی برای تحصیل در هر رشته ای می باشد و مدارک تحصیلی معتبر این کشور می تواند رزومه قوی برای شما بسازد تا بتوانید بعد از تحصیل در هر جایی که دوست دارید به کار و زندگی بپردازید.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید از مشاوره تحصیلی ایران مشاوره و یا مشاوره تلفنی استفاده نمایید.

 

سوالات متداول

1- هزینه تحصیل در فرانسه به چه صورت است؟

تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه رایگان است.

2- آیا امکان کار حین تحصیل در فرانسه برای دانشجویان وجود دارد؟

دانشجویان با توجه به دوره تحصیلی خود می توانند حدود 10 الی 30 ساعت در هفته کار کنند.

3- چگونه می توان برای ویزای تحصیلی کشور فرانسه اقدام نمود؟

کشور فرانسه جز کشورهای عضو شینگن است و برای صدور ویزای تحصیلی شرایط خاصی وضع کرده است که برای دریافت آن می توانید به مقاله رجوع کنید.

 

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی