خانه دکتری وام ویژه دکتری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

وام ویژه دکتری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

وام ویژه دکتری ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت حمایت از دانشجویان در پرداخت شهریه دکتری و برطرف نمودن مشکلات مالی آن ها، وام های مختلفی را برای دوره هایی از جمله روزانه، غیر روزانه و آزاد در نظر گرفته و از طریق سامانه وام دانشجویی که همان صندوق رفاه می باشد، به آنان اعطا می گردد. یکی از این وام ها، وام ویژه دکتری می باشد که فقط دانشجویان دوره روزانه دکتری تخصصی ناپیوسته دانشگاه های دولتی مجاز به دریافت آن هستند.

وام های اختصاص یافته به دانشجویان این مقطع تحصیلی همراه با رعایت برخی ضوابط و شرایط خاص انجام می پذیرد که متقاضیان می توانند در صورت داشتن آن ها، از طریق دانشگاه های محل تحصیل، درخواست خود را اعلام نمایند. همچنین لازم به ذکر است که برخی از وام ها تنها یک بار و برخی دیگر چندین بار به دانشجو تعلق می گیرند.

وام ویژه دکتری فقط به دانشجویان یک رشته در یک دوره تحصیلی روزانه اعطا می شود.

زمان ثبت نام وام ویژه دکتری 1402 – 1403

مطابق با روند هر ساله، ثبت نام وام ویژه دکتری در بازه زمانی از پیش تعیین شده ای انجام می پذیرد که اصولا بعد از پایان ترم جاری و شروع ترم جدید می باشد. البته وام مذکور 3 مرتبه در طول سال تحصیلی، با فاصله 3 ماه یک بار به واجدین شرایط دریافت آن، پرداخت می شود. دانشجویانی که قصد دریافت این وام را دارند، برای کسب اطلاعات درباره زمان، نحوه نام نویسی، شرایط و مدارک لازم می بایست به دستورالعمل های صادر شده از سوی صندوق رفاه مراجعه نمایند.

زمان ثبت نام نیمسال اول تحصیلی

زمان ثبت نام وام دانشجویی ویژه دکتری برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳، هنوز مشخص نشده است ولی احتمال می رود که تاریخ ثبت نام برای نیمسال مهر سال جاری نیز مانند سال گذشته از اواخر مهر ماه شروع شود. داوطلبان بایستی با توجه به احراز شرایط و فراهم کردن مدارک لازم، به سایت دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کرده و پس از دریافت فرم های مربوطه و تکمیل آن ها، نام نویسی را انجام دهند.

زمان ثبت نام نیمسال دوم تحصیلی

دانشجویان برای ثبت نام وام دانشجویی ویژه دکتری نیمسال دوم تحصیلی، بایستی در زمان مشخص شده از سوی صندوق رفاه، اقدامات لازم را به انجام برسانند که مطابق با آخرین اخبار اعلام شده، فرآیند نام نویسی وام ویژه دکتری برای نیمسال دوم 1402-1403 نیز مشخص نمی باشد البته شما می توانید در کانال تلگرام دکتری ایران مشاوره عضو شده تا در اسرع وقت از جزئیات وام ویژه دکتری اطلاع یابید.

مبلغ وام ویژه دکتری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

مبلغ وام های دانشجویی معمولا هر ساله با اندکی تغییر که به صورت افزایشی و یا در بعضی مواقع روند کاهشی دارند، از طریق صندوق رفاه اطلاع رسانی می شوند. مبلغ پرداختی وام ویژه دکتری در سال تحصیلی گذشته، یک میلیون تومان به صورت ماهیانه بود ولی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، هنوز مبلغ دقیق وام مشخص نشده است. همچنین مبالغ سایر وام هایی که به دانشجویان این مقطع در سال گذشته تعلق گرفته، مطابق اطلاعات جدول است که در صورت انتشار اخبار جدید، اطلاعات جدول به روز رسانی خواهد شد.

مبالغ وام های دانشجویی مقطع دکتری سال تحصیلی 1401 – 1402
نوع واموضعیتمبلغ وام
شهریهدکتری6 میلیون و 500 هزار تومان
مسکنتهران35 میلیون تومان
کلان شهرها30 میلیون تومان
سایر شهرها25 میلیون تومان
ضروریازدواج6 میلیون و 500 هزار تومان
تولد فرزند دانشجوی متاهل
دانشجویان حادثه دیده در سوانح
دانشجویان مبتلا به بیماری های خاص و پر هزینه
بیماری خاص و پر هزینه یکی از اعضاء تحت تکفل دانشجو
دانشجویان توان خواه
خرید لوازم کمک آموزشی
دانشجویان برتر نمونه کشوری4 میلیون تومان
دانشجویان قهرمان ورزشی
حوادث و بلایای طبیعی
فوت پدر، مادر، همسر یا فرزند دانشجو
تحصیلیدکترای تخصصی ناپیوسته6 میلیون و 500 هزار تومان

شرایط دریافت وام ویژه دکتری 1402 – 1403

همان طور که گفته شد، دانشجویان در حال تحصیل مقطع دکتری قادر به دریافت انواع وام بر حسب نوع دانشگاه محل تحصیل خود می باشند. متقاضیان جهت دریافت وام مورد نظر خود می بایست واجد شرایط وام دانشجویی تعیین شده توسط وزارت علوم و صندوق رفاه باشند که از جمله این شرایط عبارت اند از:

  •  متقاضیان می بایست کلیه شرایط صندوق رفاه در داخل کشور را دارا باشند.
  • فقط دانشجویان تمام وقت دوره روزانه مقطع دکتری ناپیوسته مجاز به دریافت این وام هستند.
  • افرادی که قصد اخذ وام ویژه را دارند، نباید شاغل باشند.
  • دانشجویان مشمول فقط در یک رشته و برای یک دوره تحصیل 4 ساله یعنی 8 ترم، می‌ توانند از این وام استفاده کنند.
  • حضور تمام وقت دانشجو در دانشگاه محل تحصیل الزامیست که بایستی این امر به تایید مدیر آموزش برسد. یعنی افرادی که در فرصت تحقیقاتی خارج از کشور هستند، مدت استفاده از وام برای آن ها بیشتر از 48 ماه نشود که این مورد نیز بایستی توسط استاد راهنما یا معاون پژوهشی تایید شود.
  • استاد راهنما می تواند در صورت نارضایتی از پیشرفت کار دانشجوی خود، پرداخت وام را لغو کند.

شایان ذکر است که متقاضیان موظف به معرفی ضامن جهت دریافت وام دکتری صندوق رفاه می باشند و همچنین طبق بیانیه منتشر شده، در صورتی که مبلغ وام درخواستی بیشتر از 15 میلیون تومان باشد، علیرغم مدارک مورد نیاز، دانشجویان می بایست بیشتر از یک ضامن به این دستگاه معرفی نمایند.

نحوه ثبت نام وام ویژه دکتری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

دانشجویان جهت ثبت نام وام دانشجویی مقطع دکتری اعم از وام ویژه، با در نظر گرفتن شرایط مربوطه می توانند درخواست خود را پس از مطالعه دستورالعمل ها که در سایت صندوق رفاه موجود می باشد، در دانشگاه محل تحصیل خود ثبت نمایند. مراحلی که در ادامه ذکر شده است، به صورت کلی می باشد؛ لذا برای نام نویسی و ثبت درخواست برای دریافت وام ویژه دکتری، بایستی از طریق دانشگاه محل تحصیل خود پیگیری های لازم را به انجام برسانید.

  • تشکیل پرونده و اقدام برای ثبت تقاضای وام از طریق سایت صندوق رفاه به نشانی swf.ir
  • مراجعه به دانشگاه محل تحصیل و مطالعه مفاد دستورالعمل ها، بخشنامه ها و آیین نامه ها
  • دریافت و تکمیل فرم های مربوطه
  • ارائه فرم ها و تعهد محضری به معاونت دانشکده
  • ارسال مدارک از دانشکده به معاونت محترم دانشجویی
  • ارجاع مدارک به اداره رفاه دانشگاه

نکته: لازم به ذکر است که بانک توسعه تعاون نیز به دانشجویانی که شرایط دریافت وام ویژه دکتری را دارند، تسهیلات مالی ارائه می دهد.

مدارک ثبت نام وام ویژه دکتری 1402 – 1403

متقاضیانی که قصد دریافت وام ویژه دکتری را دارند، می بایست مدارکی مبنی بر اطلاعات شخصی و مدارک قید شده در سامانه صندوق رفاه را تهیه نموده و به دانشگاه تحویل دهند که در ادامه مقاله، مدارک مورد نیاز ثبت نام این وام ذکر شده است.

  • سند تعهد محضری
  • تکمیل فرم مشخصات فردی و فرم وام ویژه دکتری
  • صورت جلسه پژوهشی برای رساله های کاربردی و تقاضا محور و یا مورد تائید بودن موسسه متقاضی

بازپرداخت وام ویژه دکتری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

افرادی که از این وام بهره مند گشته اند، بایستی طبق شرایط و ضوابط ذکر شده در دستورالعمل وام ویژه مقطع دکتری، در زمان مقرر فرآیند بازپرداخت وام دانشجویی را به انجام برسانند.

  • مدت زمان بازپرداخت وام ویژه دکتری حداکثر 60 ماه بوده و بر حسب مبلغ کل وام‌ هایی که دانشجو دریافت کرده است، تعیین می‌ گردد.
  • وام ویژه دکتری با کارمزد 4 درصد به متقاضیان اعطا می شود.
  • دانشجویانی که 9 ماه از اتمام خدمت نظام وظیفه و یا معافی آنان می گذرد، اقساط وامشان شروع می شود و همچنین افرادی که دارای معافیت تحصیلی هستند، برای دریافت مدرک پایان تحصیلی خود می بایست قسط های وام را پرداخت نمایند.
  • داوطلبانی که تسویه کامل انجام نداده اند، دانشنامه تحصیلی و یا ریز نمرات به آنان داده نمی شود و تا زمانی که قسط های وام آن ها تمام نشده، گواهی موقت دریافت می کنند.
  • میزان بدهی دانشجو به صندوق رفاه، با این وام جمع شده و یک دفترچه کلی برای آن صادر می گردد.
  • بهره مندان از وام ویژه دکتری، در صورت اعلام رویداد فوت و یا از کارافتادگی، از پرداخت کلیه بدهی خود معاف می شوند.

لازم به ذکر است که در صورت عدم پرداخت اقساط در موعد مقرر، جریمه دیرکرد به افراد تعلق می گیرد و در صورت وجود بدهی قبلی، مبلغ آن به مبلغ کل وام اضافه می شود. همچنین میزان جریمه تاخیر به ازای مدت زمان هر دیرکرد در بازپرداخت وام، بر مبنای نرخ 12 درصد به میزان قسط اضافه خواهد شد که طبق فرمول زیر محاسبه می شود.

محاسبه جریمه دیرکرد وام ویژه دکتری

همچنین لازم به ذکر است بدانید دانشگاه آزاد نیز مانند دیگر دانشگاه های شهریه پرداز جهت رفع مشکلات مالی و پرداخت شهریه دانشجویان وام هایی تحت عنوان وام دانشجویی دانشگاه آزاد در نظر گرفته است که شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر‏، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

سوالات متداول

1- تا چه زمانی امکان ثبت درخواست وام ویژه دکتری برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ وجود دارد؟

تاریخ ثبت درخواست وام ویژه دکتری برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ هنوز مشخص نشده است.

2- ثبت نام وام ویژه دکتری ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ به چه صورت انجام می شود؟

ثبت نام این وام از طریق مراجعه به دانشگاه مربوطه صورت می پذیرد که مراحل آن در این مقاله ذکر شده است.

3- شرایط ثبت نام وام ویژه دکتری ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ چیست؟

این وام فقط به دانشجویان دکتری ناپیوسته دوره روزانه اعطا می شود که بایستی شرایطی از قبیل شاغل نبودن و مواردی که در متن مقاله ذکر شده است، دارا باشند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دکتری پیج دکتری