خانه مشاوره تحصیلی نحوه بازپرداخت وام دانشجویی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

نحوه بازپرداخت وام دانشجویی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

راهنمای بازپرداخت وام دانشجویی 1402 - 1403
نحوه بازپرداخت وام دانشجویی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

متقاضیانی که اقدام به اخذ وام دانشجویی می نمایند، موظف به بازپرداخت آن نیز هستند اما زمان و بازپرداخت وام یکی از مسائلی است که با آن رو به رو می باشند. در واقع باید گفت که بازپرداخت وام های دانشجویی، به عوامل متعددی بستگی دارد و بسته به نوع و میزان وام و نیز شرایط هر دانشجو و نحوه بازپرداخت، متفاوت خواهد بود.

آن چه در این فرآیند بین تمام دانشجویان فارغ التحصیل یکسان است، شروع بازپرداخت وام می باشد که پس از اتمام دوره تحصیلی قسط بندی شده و تمامی دانشجویان موظف به پرداخت آن ها می گردند. در ادامه این مطلب تمام جزئیات بازپرداخت وام را شرح خواهیم داد.

بازپرداخت وام دانشجویی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، برای تمام بهره مندان، پس از پایان دوره تحصیل آن ها آغاز می شود.

دستورالعمل نحوه بازپرداخت وام های صندوق رفاه دانشجویان 1402 – 1403

در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، اگر از زمان شروع به تحصیل دانشجویان مقطع کاردانی 3 سال، کارشناسی پیوسته 6 سال، کارشناسی ناپیوسته 3 سال، کارشناسی ارشد پیوسته 8 سال، کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال، دکتری ناپیوسته 6 سال و دکتری تخصصی پیوسته 10 سال گذشته باشد وجزء هیچ یک از دانشجویان منصرف، ترک و یا اخراج شده از تحصیل نباشند، باید حداکثر تا 9 ماه پس از پایان دوره تحصیل، بدهی خود را به صورت یک جا پرداخت کرده و یا با دریافت دفترچه اقساط، مطابق با قوانین صندوق رفاه دانشجویان، تکلیف بدهی شان را مشخص کنند.

دانشجویان فارغ التحصیلی که خدمت نظام وظیفه خود را پیش از ورود به دانشگاه انجام داده و یا از این دوره معاف هستند، باید حداکثر 9 ماه پس از اتمام دوره تحصیل، تعهد لازم را به صندوق ارائه کرده و بر اساس دفترچه اقساط، به بازپرداخت وام بپردازند. اما توجه داشته باشید که اگر بیش از 9 قسط پشت سر هم و یا 12 قسط متناوب، در پرداخت قسط خود تاخیر داشته باشند، بدهی آن ها به “دین حال” تبدیل می شود. چنان چه این افراد، کل و یا نیمی از مبلغ جریمه دیرکرد را پرداخت کنند و دلایل و مستندات قابل قبولی را ارائه دهند، کل و یا قسمتی از بدهی آن ها مجددا، بنا به تشخیص رئیس صندوق رفاه، به 6 تا 24 قسط، تقسیم می گردد.

دین حال، به نوعی از بدهی می گویند که برای پرداخت آن زمانی تعیین نشده و هر زمان که از سوی طرف مقابل، مطالبه گردد، فرد بدهکار موظف به پرداخت می باشد.

این که چند قسط برای بازپرداخت هر وام در نظر گرفته می شود و میزان آن ها، چقدر است، توسط صندوق رفاه دانشجویان تعیین می گردد. اما به طور میانگین و با توجه به میزان بدهی، حداقل 1 سال و حداکثر 5 سال فرصت پرداخت اقساط می باشد.

دانشجویانی که از تحصیل فارغ شده و جهت خدمت نظام وطیفه، اعزام می شوند، اقساط پرداخت وام آن ها حداکثر 9 ماه پس از پایان دوره خدمت سربازی شروع می شود. اما دانشجویان مشمولی که جهت اعزام به خدمت نظام وظیفه، اقدامی انجام نداده و دارای تاخیر غیرقانونی هستند، باید حداکثر تا 9 ماه پس از فارغ التحصیلی تکلیف بدهی خود را مشخص کنند. در غیر این صورت، مشمول جریمه دیرکرد صندوق می شوند.

آن دسته از افرادی که قصد دارند در داخل کشور و یا با استفاده از بورسیه تحصیلی در خارج کشور، به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بپردازند، چنان چه بخشی از بدهی وام خود را پرداخت کرده باشند، با ارائه تعهد به صندوق، می توانند باقی اقساط را پس از اتمام تحصیل مقطع جدید خود پرداخت نمایند. توجه کنید که این امتیاز تنها برای تحصیل در مقاطع بالاتر در نظر گرفته شده است و برای تحصیل در مقطع معادل یا پایین تر، چنین امکانی وجود ندارد.

از آن جا که بازپرداخت وام شهریه، با کارمزد 4 درصد می باشد، دانشجویانی که از این نوع وام استفاده کرده باشند و در فرصت 9 ماهه پس از فارغ التحصیلی، مورد پذیرش در مقاطع بالاتر قرار گیرند، کارمزد آن ها تا پایان مقطع قبلی محاسبه شده و مشمول امتیاز فوق می باشند.

نکته دیگری که لازم است به آن اشاره کنیم، اعزام دانشجویان بورسیه به خارج از کشور است که تنها در صورت نداشتن بدهی و نظر صندوق مبنی بر تعیین تکلیف چگونگی پرداخت بدهی آن ها، صورت می گیرد.

دانشجویانی که می خواهند در دانشگاه های علوم پزشکی یا غیر دولتی به ادامه تحصیل بپردازند اما در حال پرداخت اقساط وام دریافتی دوره تحصیلی گذشته هستند، به شرطی که وقفه ای در بازپرداخت آن ها ایجاد نشده باشد و صندوق نیز موافقت کند، می توانند با ارائه سند تعهد، باقی بدهی خود را پس از اتمام دوره تحصیلی جدید، پرداخت نمایند.

دانشجویانی که به صورت آزاد، قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، باید تمام وام دریافتی را پرداخت نموده و نسبت به اخذ تسویه حساب از صندوق رفاه دانشجویان، اقدام نمایند تا بتوانند مدارک تحصیلی خود را دریافت کنند.

آن دسته از دانشجویانی که جزو بهره مندان مزایای صندوق رفاه می باشند، اگر به درجه رفیع شهادت برسند و یا جزو جانبازان قرار گیرند، فوت شوند و یا به طور کامل از کار افتاده گردند، از سوی بنیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و جانبازان، سازمان بهزیستی کشور و یا سازمان ثبت احوال، از پرداخت تمام بدهی های خود به جز ودیعه مسکن و جریمه عدم تخلیه به موقع خوابگاه، معاف می شوند.

برای صندوق رفاه، این امکان وجود دارد که با تشخیص رئیس صندوق، مدت بازپرداخت وام، برای دانشجویان کم بضاعت تا دو برابر افزایش یابد.

دانشجویان روشندل، ناتوان و کم توان جسمی، دو برابر مدت بازپرداخت دانشجویان عادی مهلت دارند تا بدهی خود را تسویه کنند. تاریخ بازپرداخت آن ها نیز، یک سال پس از فارغ التحصیلی آغاز می شود. اما توجه داشته باشید که دانشجویان روشندل از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه و دانشجویان ناتوان و کم توان جسمی، توسط سازمان بهزیستی کشور باید مورد تایید قرار گیرند. اگر معدل این افراد، 16 و بالاتر باشد، از پرداخت 30 درصد تمام بدهی به جز ودیعه مسکن و جریمه عدم تخلیه به موقع خوابگاه، معاف خواهند بود.

دانشجویانی که ترک تحصیل کرده و یا اخراج شده اند، باید بدهی خود را به صورت یک جا پرداخت کنند. اما اگر دارای گواهی از دانشگاه باشند که نشان دهنده عدم بضاعت مالی آن ها باشد، حداکثر طی 3 سال، می توانند به پرداخت اقساط بپردازند. هم چنین بدهی 10 درصد از فارغ التحصیلان هر سال نیز، با موافقت صندوق رفاه دانشجویان به اقساط 3 ساله، تقسیم می شود.

دانشجویانی که پس از انصراف و یا اخراج از تحصیل، قصد شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های مختلف را دارند، باید بدهی خود را به طور کامل به علاوه اجاره خوابگاه دانشجویی، پرداخت نمایند.

دانشجویان فارغ از تحصیل، تنها زمانی می توانند اصل مدرک تحصیلی و ریزنمرات خود را دریافت نمایند که تمام بدهی خود به دانشگاه را پرداخت کرده و تعهدات قانونی را انجام داده باشند.

بازپرداخت وام های دانشجویی برای آن دسته از افرادی که به تحصیل همزمان در دو رشته مشغول اند، پس از فارغ التحصیلی در رشته دوم آغاز می شود. (برای آقایان مدت زمان خدمت نظام وظیفه عمومی، در نظر گرفته می شود.)

مدت زمانی که برای بازپرداخت وام موارد خاص بابت بیماری های پر هزینه در نظر گرفته می شود، با تایید دانشگاه و تشخیص رئیس صندوق مبنی بر بضاعت مالی ضعیف، حداکثر 3 برابر مدتی است که برای دانشجویان عادی تعیین می شود.

زمان پرداخت بدهی برای دانشجویان مبتکر مانند سایرین، پس از فارغ التحصیلی می باشد اما اگر طرح آن ها به طور کامل اجرا نشود، بلافاصله پس از فارغ التحصیلی باید وام دریافتی را به صورت یک جا پرداخت نمایند.

مدت بازپرداخت بدهی برای دانشجویان قهرمان ورزشی 2 برابر دانشجویان عادی می باشد. شروع اقساط برای آن دسته از افراد که خدمت سربازی خود را پیش از دانشگاه انجام داده یا به طور کلی معاف از سربازی هستند، یک سال و برای آن ها که پس از فارغ التحصیلی به خدمت نظام وظیفه عمومی اعزام می شوند، 3 سال بعد از پایان دوره تحصیل است.

دانشجویانی که به اخذ وام دانشجویی پرداخته و در حوادث غیر قابل پیش بینی مانند زلزله، سیل، طوفان و … دچار خسارت شده اند، 2 برابر بیشتر از دانشجویان عادی، مهلت دارند که به پرداخت وام خود بپردازند. زمان شروع اقساط برای این گروه، در صورتی که خدمت سربازی را قبل از دانشگاه انجام داده و یا از آن معاف باشند، 18 ماه پس از فارغ التحصیلی و اگر مشمول خدمت نظام وظیفه عمومی باشند، 18 ماه به علاوه مدت زمان خدمت سربازی است.

این دانشجویان از پرداخت جریمه عدم تخلیه به موقع خوابگاه، معاف هستند اما باید ودیعه مسکن را پس از فارغ التحصیلی و پیش از صدور دفترچه برای سایر وام ها، به صورت یک جا پرداخت کنند.

دانشجویان به منظور دریافت دفترچه اقساط، باید 10 درصد کل بدهی خود را پرداخت نمایند و برای ما بقی، دفترچه اقساط صادر می شود. بد نیست بدانید، معاونت های دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، می توانند حداکثر 10 درصد فارغ التحصیلان هر سال که شامل گروه های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، خانواده های شاهد و ایثارگران و دانشجویان دارای شرایط خاص می باشند را از پرداخت یک باره 10 درصد کل بدهی به هنگام فارغ التحصیلی، معاف کنند.

بازپرداخت وام ارزی، 6 ماه پس از فارغ التحصیلی آغاز شده و با توجه به میزان وام دریافتی، حداکثر تا 5 سال قسط بندی می شود و جریمه دیرکرد پرداخت، برای این افراد با نرخ ارز روز محاسبه میگردد. دانشجویی که پس از ترک، اخراج و یا فراغت از تحصیل، بدون عذر موجه تمایلی برای برگشت به کشور نداشته باشد و اقدامی در این زمینه انجام ندهد، ضامن وی، باید دو برابر مبلغ دریافتی و تمام هزینه های مربوطه را یک باره به صندوق رفاه پرداخت نماید.

دانشجویان نابینا و کم بینایی که وام کمک آموزشی دریافت کرده اند، بدهی این نوع وام با مابقی بدهی آن ها جمع شده و یک جا، دفترچه اقساط برایشان صادر می شود.

فرزندان شاهد بابت مبالغی که صندوق، هر سال تعیین می کند از پرداخت هزینه های دریافتی معاف هستند.

شیوه اجرایی نحوه بازپرداخت تسهیلات رفاهی صندوق رفاه دانشجویان ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

شیوه اجرایی نحوه بازپرداخت وام دانشجویی 1402-1403
شیوه اجرایی نحوه بازپرداخت تسهیلات رفاهی صندوق رفاه دانشجویان ۱۴۰۳-۱۴۰۲

به طور کلی، دانشجویانی که جزو یکی از گروه های زیر باشند و در دوره تحصیل 1402-1403، اقدام به دریافت وام های دانشجویی کنند، باید به محض فارغ التحصیلی یا قطع آن، بدهی خود را به صورت یک جا به صندوق رفاه دانشجویی پرداخت نمایند.

  • افرادی که ترک تحصیل کرده اند.
  • دانشجویانی که از ادامه تحصیل انصراف داده اند.
  • افرادی که از تحصیل محروم بوده و به عبارتی جزء اخراجی ها هستند.
  • دانشجویانی که قبل از اردیبهشت ماه سال 76 فارغ التحصیل شده باشند.
  • آن دسته از افرادی که به صورت آزاد، قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارج را دارند.
  • بهره مندان از ودیعه مسکن
  • افرادی که از یک مقطع تحصیلی انصراف داده و یا ترک تحصیل کرده اند اما می خواهند دوباره در کنکور همان مقطع شرکت کنند.
  • داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع معادل یا پایین تر را دارند.
  • تمام دانشجویانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل بوده و از مزایای کمک هزینه دانشجویان خارج استفاده کرده اند. (نحوه محاسبه برای این افراد، بر اساس معادل ریالی نرخ رسمی ارز شناور محاسبه خواهد بود.)
  • آن دسته از افرادی که دارای دفترچه پرداخت اقساط هستند اما پس از 3 مرتبه متوالی، در پرداخت بدهی خود تاخیر داشته اند.
  • دانشجویانی که مشمول پرداخت جریمه دیرکرد خوابگاه گشته اند.

جزئیاتی که در این شیوه نامه به آن ها پرداخته شده است بسیار حائز اهمیت هستند اما شاید توضیح آن ها در این مطلب، کمی خارج از حوصله شما مخاطبان عزیز، باشد. از همین رو می توانید به منظور اطلاع از جزئیات شیوه نامه بازپرداخت وام دانشجویی، فایلی که در ادامه قرار داده شده است را دانلود و بررسی نمایید. این فایل، در واقع قسمتی از آیین نامه مصوب مربوط به وام های دانشجویی است که ما قسمت مربوطه را از آن جدا کرده و در اختیار شما قرار می دهیم.

دانلود شیوه اجرایی نحوه بازپرداخت تسهیلات رفاهی صندوق رفاه دانشجویان

(برای دانلود فایل، بر روی لینک کلیک کنید.)

راهنمای بازپرداخت وام از طریق پورتال صندوق رفاه دانشجویان 1402 – 1403

مراحل و نحوه ورود به صندوق رفاه دانشجویان برای بازپرداخت وام دانشجویی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به صورت زیر می باشد.

  • وارد سامانه صندوق رفاه به نشانی bp.swf.ir شوید.
  • با کلیک بر روی “ورود به پورتال فاز 2” وارد سامانه مربوطه شوید.
  • در صفحه پیش رو، اطلاعات کاربری خود (کد ملی و رمز عبور) را وارد نمایید. (دقت کنید که کد ملی باید با خطوط تیره موجود در آن وارد شود و رمز عبور نیز به صورت پیش فرض، مشابه نام کاربری می باشد.)
  • چنان چه بار اول ورودتان به این سامانه باشد،امکان تغییر رمز عبور را خواهید داشت  و این رمز ورود جدید باید بین 6 الی 12 کاراکتر باشد. (اگر رمز عبور را تغییر ندهید، قادر به مشاهده برخی گزینه ها نخواهید بود.)
  • در این مرحله، از نوار بالای صفحه، منوی “پرداخت دفترچه و فیش توسط درگاه” را باز کرده و گزینه “پرداخت دفترچه” را انتخاب نمایید.
  • صفحه ای برای شما باز می شود که وضعیت بدهی و پرداختی شما را با جزئیات نشان می دهد. هم چنین از این صفحه می توانید به پرداخت بدهی خود، بپردازید.
  • یک قسمت این صفحه دارای سه گزینه “پرداخت اقساط”، “پرداخت مانده بدهی” و “پرداخت جریمه دیرکرد اقساط” است که بسته به نوع پرداختی، باید یکی از آن ها را انتخاب کنید.
  • قسمت بعدی، “تعداد اقساط جهت پرداخت” است که باید تعداد قسط هایی که قصد پرداخت آن ها را دارید، وارد کنید.
  • بخش سوم متعلق به درگاه های پرداخت است که دو درگاه بانکی تجارت و ملت، به چشم می خورد. یکی از آن ها را برای پرداخت بدهی، انتخاب کنید.
  • در مرحله آخر باید مبلغ واریزی و مشخصات وارد شده را کنترل و تایید کرده و پس از ورود به درگاه بانکی مورد نظر، مراحل پرداخت را طی نمایید.

نحوه محاسبه کارمزد تأخیر بازپرداخت وام های دانشجویی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

طریقه محاسبه کارمزد تأخیر بازپرداخت وام 98
نحوه محاسبه کارمزد تأخیر بازپرداخت وام های دانشجویی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳

داوطلبانی که نسبت به دریافت انواع وام های دانشجویی در سال 1402-1403 اقدام کنند، موظف به بازپرداخت به موقع آن ها هستند. چنانچه بدهی آن ها در موعد مقرر پرداخت نشده و با تاخیر واریز شود، مشمول کارمزد تأخیر شده که باید به همراه بدهی اصلی، پرداخت نمایند. میزان کارمزد تأخیر، به ازای مدت دیرکرد پرداخت قسط، بر اساس نرخ 12 درصد و مطابق فرمول زیر، به میزان قسط تعویقی، اضافه می شود.

فرمول محاسبه کارمزد تاخیر

در فرمول بالا “مدت تعویق”، بیانگر روزهایی است که از موعد پرداخت هر قسط تا زمان محاسبه کارمزد تأخیر آن، سپری می شوند.

“میزان قسط معوق”، همان مبلغی است که فرد باید به عنوان قسط ماهانه پرداخت نماید.

مبلغی که به عنوان کارمزد تأخیر پرداخت می شود، در واقع به حساب درآمد اختصاصی صندوق، واریز می گردد.

بدهکارانی که کل مبلغ بدهی خود را یک باره پرداخت کنند، بر اساس تشخیص رئیس صندوق، از 10 الی 50 درصد تخفیف در جریمه تأخیر، بهره مند می شوند. ممکن است در موارد خاصی که به تشخیص رئیس صندوق بستگی دارد، دانشجویان از پرداخت جریمه تعویق، معاف نیز شوند.

مشمولین پرداخت کارمزد تأخیر

  • دارندگان دفترچه اقساط که تاریخ آغاز پرداخت قسط آن ها، بیشتر از 3 مرتبه، به تعویق افتاده باشد.
  • دانشجویانی که ترک تحصیل کرده یا از دانشگاه انصراف داده و اخراج شده اند ولی از پرداخت یک جای بدهی، سر باز زده اند.
  • افرادی که خواهان تعویق بدهی به پس از فارغ التحصیلی در مقاطع بالاتر هستند، در حالی که وقفه تحصیلی مجاز (یک سال) را رعایت نکرده اند. لازم به ذکر است که اگر، بدهی قبلی به صورت یک جا پرداخت نشود، میزان جریمه برای صدور دفترچه اقساط جدید، نقدا دریافت می گردد.

نحوه محاسبه بدهی فارغ التحصیلان سال های 53 تا 58

  • در سال تحصیلی 53 – 54، تمامی پرداختی های دانشجویان به عنوان کمک هزینه در نظر گرفته شد. بهره مندان از آن ها، به منظور ادای دین خود باید برابر مدت استفاده از کمک هزینه های مختلف، در موسسه های مختلف مشغول به خدمت شوند.
  • در رابطه با سال تحصیلی 54 – 55، طبق آیین نامه ای که تصویب شده بود، مبالغ پرداختی به دانشجویان با معدل بالای 3 به عنوان کمک هزینه تحصیلی و برای دانشجویان با معدل بین 2 تا 3، به عنوان وام، در نظر گرفته شده است.
  • در سال های تحصیلی 55 – 56 لغایت سال 58، وجوه پرداختی به 5 درصد از کل دانشجویان دارای معدل بالا، به منزله کمک هزینه تحصیلی بوده و برای باقی دانشجویان، به عنوان وام محسوب گردید.
  • از سال 58 تا کنون، آیین نامه ای تصویب شده مبنی بر این که تمام مبالغ پرداختی به دانشجویان، به عنوان وام تلقی شده و تمام بهره مندان باید نسبت به بازپرداخت آن ها، اقدام کنند.

برای متقاضیانی که قصد دارند ثبت نام وام دانشجویی  انجام داده و از تسهیلاتی که برای آن ها در نظر گرفته شده است بهره مند گردند، یکی از اقدامات لازم و ابتدایی اطلاع از شیوه نامه هایی می باشد که در آن ها دستورالعمل ها و مقررات بازپرداخت عنوان شده است. چنانچه مایل اید در رابطه با شرایط و جزئیات وام دانشجویی آزاد اطلاعات کسب کنید بر روی لینک مربوط به آن کلیک فرمایید.

 

سوالات متداول

1- دین حال به کدام نوع از بدهی گفته می شود؟

دین حال، به نوعی از بدهی می گویند که برای پرداخت آن زمانی تعیین نشده و هر زمان که از سوی طرف مقابل، مطالبه گردد، فرد بدهکار موظف به پرداخت می باشد.

2- آیا متقاضیانی که به واسطه دریافت بورسیه به خارج از کشور اعزام می گردند، می توانند درخواست وام ثبت نمایند؟

این دسته از متقاضیان تنها در صورتی که بدهی نداشته و چگونگی پرداخت بدهی خود را به تایید مسئولین صندوق رسانده باشند، می توانند اقدام به ثبت تقاضایوام نمایند.

3- بازپرداخت هر نوع از وام در قالب اقساط چند ماهه صورت می گیرد؟

این که چند قسط برای بازپرداخت هر وام در نظر گرفته می شود و میزان آن ها چقدر است، توسط صندوق رفاه دانشجویان تعیین می گردد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره