خانه اخبار تحصیلی تاثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور

تاثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور

تاثیر 60 درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۳

تاثیر معدل در کنکور 1402 به میزان 40 درصد تاثیر قطعی بود. در این میان زمزمه ها حاکی از آن است که این رقم در سال ۱۴۰۴ به 50 درصد و برای سال ۱۴۰۵ به 60 درصد افرایش خواهد یافت. اما افزایش 60 درصدی تاثیر معدل در کنکور موجبات نارضایتی عده ای از داوطلبین کنکور را به همراه داشته است. در ادامه به بررسی چندی از علل این نارضایتی خواهیم پرداخت.

نه به تاثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور

داوطلبان کنکور با ذکر 7 مورد درخواست خود را مبنی بر لغو و یا اصلاح قانون تاثیر 60 درصدی معدل در کنکور اظهار داشتند. این موارد بدین شرح اند:

پایین بودن قدرت تفکیک امتحانات نهایی

نظر به بالا بودن تعداد داوطلبان دارای معدل ۲۰، معیار سابقه تحصیلی مبتنی بر آزمون نهایی صرفا در یک سال معیار مناسبی برای رشته‌های پرطرفدار نیست. معیار سابقه تحصیلی چنانچه بر اساس سه دوره آزمون نهایی باشد، معیار معتبرتری خواهد بود؛ بنابراین نهایتاً نتایج کنکور وجه تمایز دانش‌آموزان تراز اول کشور خواهد بود و تاثیر معدل در نتایج آزمون سراسری تنها مخل تأثیرگذاری شفاف و عادلانه نتیجه کنکور در رتبه‌بندی داوطلبان است. این در حالی است که با روند تغییرات کنکور صرفاً معدل امتحانات نهایی پایه دوازدهم ۶۰ درصد نمره کل داوطلب را تشکیل دهد و آزمون اختصاصی که از سه پایه مقطع متوسطه دوم برگزار می‌شود تنها ۴۰ درصد موثر خواهد بود. به علاوه دروس عمومی پایه دهم و یازدهم نیز به عنوان موارد امتحانی نخواهد بود. در این میان دانش‌آموزانی با معدل‌های پایین هستند که کنکور را فرصت جبرانی برای خود می‌بینند. باید توجه داشت که نتایج آزمون سراسری در رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ تفاوت‌های اندکی با هم دارد، بنابراین در صورت تأثیر قطعی معدل نهایی، آنچه میان چند هزار نفر داوطلب برتر کنکور تفاوت ایجاد می‌کند معدل است. این نکته‌ زمینه‌ساز ناامیدی‌ها و خسارت‌های زیان باری میان داوطلبان کوشا خواهد شد. امتحانات نهایی در روند حال حاضر از نوع حد نصابی و جهت سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. لذا نوع پرسش‌ها در این امتحانات به گونه‌ای نیست که چند هزار نفر اول شرکت‌کننده در کل جامعه دانش‌آموزی کشور را از یکدیگر مجزا سازد؛ چراکه در این صورت سطح دشواری پرسش ها به سمتی خواهد رفت که با مردودی‌های زیاد مواجه خواهیم شد و ارتقای پایه تحصیلی در دوره دبیرستان مختل خواهد شد. در صورت اجرایی شدن این طرح، پرسش های امتحانات نهایی با هدف افزایش سرعت و دقت تصحیح اوراق، به سمت و سوی سوالات غیرتحلیلی، کوتاه پاسخ متمایل می‌شود که علی رغم اهداف اصلی آموزش و سنجش در دوره متوسطه می باشد. همچنین نباید فراموش کرد که هر ساله جمعیت داوطلبان کنکور متشکل از فارغ‌التحصیلان سال‌های مختلف است؛ اما بر خلاف اینکه کنکور سراسری کلیه این داوطلبان را با سؤالاتی یکسان می سنجد، سؤالات امتحانات نهایی در سال‌های مختلف متفاوت است؛ بدیهی است که تاثیر نمرات امتحانات نهایی با درجه دشواری متفاوت در سنجش داوطلبان یک سال، امری غیر منطقی و ناعادلانه است.

افزایش نمره‌گرایی در سیستم آموزشی

با افرایش تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور، نمره‌گرایی در سیستم آموزشی از قبل از کنکور شروع می‌شود و تبعات روانی در میان دانش آموزان در پی خواهد داشت. همچنین به تضییع حق دانش‌آموزان با معدل‌های پایین که کنکور را فرصت جبرانی برای خود می‌بینند می انجامد.

احتمال تقلب در امتحانات نهاییی

گستره زمانی و مکانی برگزاری امتحانات نهایی چندین برابر کنکور سراسری است و پیشگیری از تقلب و تخلف در این مرحله غیرممکن است. با توجه به ازدیاد تعداد حوزه‌ها و عدم تمرکز امتحانات در یک مکان و یک زمان، تأمین امنیت برگزاری امتحانات در مقایسه با کنکور که در چهار ساعت برگزار می‌شود، دشوارتر است.

گسترده‌تر شدن بازار سودجویان

افزایش اهمیت امتحانات نهایی در نتایج کنکور موجب رونق گرفتن بازار سودجویان عرصه کنکور و ورود پر رنگ تر ایشان به پایه‌های پایین‌تر به بهانه امتحانات نهایی خواهد شد و موجبات افزایش اضطراب و استرس را در داوطلبان کنکور فراهم میکند. با افزایش تأثیر معدل در کنکور، مافیای جدیدی برای ترمیم معدل نظام قدیم و کلاس‌های خصوصی به وجود خواهند آمد و به جز کتاب های تست، میلیون‌ها کتاب آموزشی دیگر برای امتحانات نهایی به بازار عرضه می‌شود. پس میتوان نتیجه گرفت می توان با پول، نمره خرید و هر دانش‌آموزی که به مدرسه غیرانتفاعی برود، در کنکور رتبه بهتری کسب می‌کند و در نهایت شاهد عدالت آموزشی نخواهیم بود.

عدم اتخاذ تمهیدات لازم برای داوطلبان فاقد سابقه تحصیلی

هر سال نیمی از جمعیت کنکور سراسری به فارغ‌التحصیلان اختصاص می یابد؛ در حالی که در مدت تحصیل از تأثیر معدل امتحانات نهایی‌شان در کنکور بی اطلاع بوده اند و به هر دلیل موفق به کسب معدل بالا نشده اند، بنابراین مجبور خواهند شد در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند و از این جهت، متحمل فشار مالی مضاعفی جهت تامین هزینه ترمیم معدل خواهند شد. از طرفی بعضی از داوطلبان فارغ‌التحصیل نظام قدیم آموزشی هستند و برای شرکت در امتحانات ترمیم معدل، می بایست دوباره کتاب‌های درسی نظام جدید را خریداری و مطالعه نمایند. این در حالی است که ایشان دسترسی به کلاس‌های درس نظام جدید نداشته‌اند و این خلاف عدالت آموزشی است. در این میان، داوطلبانی که دیپلم خود را قبل از سال ۱۳۸۴ گرفته اند و امتحانات کسب دیپلم آن‌ها کشوری نبوده است بدون سابقه تحصیلی هستند و هیچ تمهیداتی در این قانون برای آنان در نظر گرفته نشده است.

شرکت در گروه آزمایشی متفاوت

داوطلبانی که قصد شرکت در گروه آزمایشی متفاوت از دیپلم خود را دارند (مثلا داوطلبان دیپلم ریاضی که قصد شرکت در کنکور تجربی دارند) نمی‌توانند از حق سوابق تحصیلی متفاوت خویش استفاده نمایند.

شرکت داوطلبان دیپلم فنی در کنکور سراسری

داوطلبان دارای دیپلم فنی و حرفه‌ای و کاردانی که قصد شرکت در کنکور سراسری را داشته باشند نیز در طرح مذکور به فراموشی سپرده شده‌اند.

 

 

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره