خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل در اوکراین

شرایط تحصیل در اوکراین

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور اوکراین
شرایط تحصیل در اوکراین

اوکراین یکی از کشور های اروپای شرقی با جمعیت 46 میلیون نفری است که زبان رسمی این کشور، اوکراینی می باشد و همچنین زبان روسی نیز در آن رواج دارد. طبق قانون اساسی اوکراین، تمام شهروندان این کشور از تحصیلات رایگان برخوردار هستند.

در چند سال اخیر، این کشور مورد توجه علاقه مندان بسیاری جهت تحصیل قرار گرفته است. دلیل این علاقه مواردی نظیر پذیرش راحت دانشجویان، مزایای تحصیل، هزینه تحصیلی کم، دریافت بورسیه تحصیلی و… برای پذیرش در دانشگاه های معتبر سایر کشورها در این کشور می باشد. در ادامه این مقاله به شرایط تحصیل در اوکراین و نکاتی که علاقه مندان به تحصیل در این کشور پهناور اروپایی باید رعایت کنند، می پردازیم.

هزینه تحصیل در کشور اوکراین به زبان روسی یا اوکراینی کمتر از هزینه تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی می باشد.

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در کشور اوکراین

اوکراین دارای دانشگاه های بسیاری با امکانات آموزشی مناسب می باشد که انواع رشته ها در آن ها تدریس می شوند و در مقایسه با اعتبار مدرک سایر دانشگاه های خارج از کشور، مدرک صادره از دانشگاه های آن نیز دارای اعتبار نسبتا خوبی است. در حال حاضر،حدود 76 هزار دانشجوی بین المللی در این کشور در حال تحصیل هستند که اکثر این افراد، هندی می باشند. فرآیند تحصیل در دانشگاه های اوکراین به نسبت ساده است؛ به این صورت که شما می توانید با داشتن یک کپی از پاسپورت و آخرین نتایج تحصیلی یک پایه قبل، برای تحصیل در این کشور اروپایی اقدام نمایید.

تحصیل در اوکراین فواید بسیاری دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هزینه های تحصیلی کم
  • ورود سریع به بازار کار کشور اوکراین
  • وجود امکانات آموزشی بسیار در مراکز تحصیلی
  • ارائه آموزش به زبان های انگلیسی، اوکراینی و روسی
  • مشارکت دانشجویان در سمینارها و پروژه های علمی سایر کشورهای اروپایی

لازم به ذکر است که مواردی همچون وجود آب و هوای سرد در کشور اوکراین و همچنین یادگیری زبان دوم برای تحصیل در برخی از مقاطع تحصیلی این کشور، از جمله معایب پذیرش در دانشگاه های آن به شمار می روند.

شرایط تحصیل در مدارس کشور اوکراین

شهروندان اوکراینی پس از سپری کردن 11 سال تحصیلی می توانند وارد دانشگاه شوند که این دوره شامل 4 سال دوره ابتدایی، 5 سال دوره راهنمایی و 2 سال دوره متوسطه می باشد. این مدارس به صورت عادی، شبانه روزی و از راه دور فعالیت می کنند چرا که با توجه به قوانین کشور اوکراین، آموزش کودکان به صورت غیر حضوری (اینترنتی) در دو سطح ابتدایی و راهنمایی بلامانع است.

قابل ذکر است که در سال 1958 مدارس کشور اوکراین شامل 12 پایه بود که از سال 1965، به 10 پایه تغییر پیدا کرد. همچنین کسانی که بالاترین نمرات درسی را در طول مدرسه کسب کرده باشند، می‌توانند بدون آزمون‌های ورودی به دانشگاه راه پیدا کنند. آموزش دروس در مدارس بین‌المللی این کشور، به زبان انگلیسی بوده که در مدارس بومی آن، دروس صرفاً به زبان اوکراینی تدریس می‌شوند.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی 

بیشتر افرادی که علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور خصوصا کشورهای اروپایی می باشند، معمولا تحصیلات دوران متوسطه را در کشور خودشان می گذرانند و بعد از گرفتن مدرک دیپلم، تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر خارجی می گیرند. لازمه تحصیل در مقطع کارشناسی کشور اوکراین، داشتن مدرک دیپلم معتبر می باشد.

تمامی رشته های مقطع لیسانس در این کشور آموزش داده می شوند که گذراندن این دوره 4 سال زمان می برد. علاقه مندان به تحصیل در دوره لیسانس باید به یکی از زبان های روسی یا انگلیسی تسلط داشته باشند که برای تحصیل در زبان روسی یا اوکراینی بایستی مدرک زبان پادفک را قبلا دریافت کرده باشند.

دانشجویان این مقطع مجاز هستند که در هفته بین 15 تا 40 ساعت کار کنند و بعد از شروع تحصیل در صورتی که کار مناسبی پیدا کردند، بایستی نامه ای از کارفرما اخذ نمایند تا برای فعالیت در آن، از سازمان مهاجرت اوکراین مجوزدریافت کنند. باید به این نکته هم اشاره کرد که نوع دیپلمی که داوطلبان اخذ کرده اند، در انتخاب رشته تحصیلی آن ها در دوره کارشناسی تاثیر ندارد. به طور مثال، اگر داوطلبی مدرک دیپلم خود را در رشته حسابداری اخذ کرده باشد، می تواند در مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی به ادامه تحصیل مشغول شود.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع ارشد 2 تا 3 سال زمان می برد که داوطلبان برای ادامه تحصیل باید یک مدرک کارشناسی معتبر داشته باشند. در رابطه با شرط سن نیز باید گفت افرادی که سن بالای ۲۵ سال دارند، برای اخذ پذیرش از دانشگاه های اکراین، بایستی حتما مدرک لیسانس داشته باشند. به عبارتی این افراد فقط می توانند برای دوره ارشد به بالا درخواست پذیرش دهند.

دانشجویان شاغل این مقطع نیز، مجاز به فعالیت و کار در هفته بین 15 تا 40 ساعت می باشند که در زمان شروع به تحصیل با گرفتن نامه ای از کارفرما، باید از سازمان مهاجرت جواز دریافت کنند.

کسانی که کشور اوکراین را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب می کنند، شانس زیادی برای اخذ بورسیه در این کشور دارند و در صورتی که این مقطع را با موفقیت سپری نمایند، می توانند در مقطع دکتری جهت تحصیل در آمریکا، تحصیل در کانادا، تحصیل در ایتالیا و بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر اقدام نمایند.

شرایط تحصیل در مقطع دکتری

طول دوره تحصیل در مقطع دکتری در کشور اوکراین 3 تا 5 سال می باشد و دانشجویان باید دارای استاد راهنما برای پشتیبانی، تاییدیه تز دکتری و یک مدرک کارشناسی ارشد معتبر باشند. اوکراینی ها برای مقطع دکتری اهمیت زیادی قائل هستند. همچنین اجازه کار در طول هفته به مدت 15 تا 40 ساعت به دانشجویان مقطع دکتری داده می شود. در صورتی که دانشجویان دکتری بتوانند در مقاطع پایین تر تدریس کنند، می توانند کمک هزینه تحصیل نیز دریافت نمایند که ممکن است به اندازه شهریه ترم جاری دانشجو یا حتی بیشتر از آن باشد.

نحوه دریافت ویزای تحصیلی کشور اوکراین

دریافت ویزا تحصیلی برای کشور اوکراین به محل زندگی شما بستگی دارد. به طور مثال، دانشجویانی ازکشور های ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، مولداوی و ازبکستان نیازی به‌ ویزا جهت ورود به‌ کشور اوکراین جهت اقامت نامحدود را ندارند و دانشجویانی از آندورا، بلاروس، کانادا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ایسلند، ژاپن، مقدونیه، موناکو، نروژ، روسیه، سن مارینو، سوئیس، کره‌ی جنوبی و ایالات متحده نیز برای مدت اقامت تا ۹۰ روز نیازی به ‌ویزا ندارند.

به ‌جزء گروه های مذکور، هر فرد دیگری برای ورود و ادامه‌ تحصیل و اقامت در کشور اوکراین احتیاج به‌ ویزا دارد. در واقع دانشجو جهت دریافت ویزای تحصیلی، ابتدا باید مدرک پذیرش از دانشگاه مورد نظر را داشته باشد. متقاضیان برای دریافت مدرک پذیرش از دانشگاه یا دعوتنامه، می توانند به صورت مستقیم از طریق دانشگاه یا موسساتی که این خدمات را ارائه می دهند، جهت دریافت این مجوز اقدامات لازم را انجام دهند.

فراموش نکنید که برای اخذ مدرک پذیرش از دانشگاه، فرد باید مدارکی مانند سوابق تحصیلی، توصیه نامه، انگیزه نامه، ترجمه رسمی شناسنامه و مدرک زبان (انگلیسی و یا روسی) داشته باشد. پس از دریافت دعوتنامه، حال فرد متقاضی می تواند نسبت به دریافت ویزای تحصیلی خود اقدام نماید. برای دریافت ویزای تحصیلی نیز داوطلب باید مدارک ذیل را تحویل سفارت اوکراین در ایران بدهد.

  • پاسپورت بین المللی (حداقل با 1 سال اعتبار)
  • گواهی تولد 
  • گواهی بهداشت عمومی و صحت سلامت ( به علاوه ترجمه آن)
  • فرم درخواست ویزا
  • تعداد 8 تا 18 قطعه عکس
  • بلیط بازگشت هواپیما
  • نامه پذیرش از دانشگاه (دعوتنامه)
  • گواهی تمکن مالی (جهت اطمینان از پرداخت هزینه زندگی و تحصیلی در کشور اوکراین که حداقل مبلغ آن 30 میلیون تومان می باشد.)

همچنین شما باید تمام این اسناد را به همراه یک کارت مهاجرت، در فرودگاه اوکراین به همراه داشته باشید. شما می توانید کارت مهاجرت را در هنگام ورود از قسمت کنترل فرودگاه اوکراین دریافت نمایید که هر دو قسمت این کارت، بایستی توسط ماموران مهاجرت تمبر و مهر زده شود.

مدرک زبان پادفک چیست؟

دوره پادفک شامل دو ترم می باشد که ترم یک، آموزش زبان روسی و ترم دو، آموزش دروس پایه به زبان روسی است. همچنین دوره پادفک به عنوان دوره پیش دانشگاهی در این کشور شناخته می شود. متقاضیانی که قصد دارند تحصیلات خود را به زبان روسی یا اوکراینی در کشور اوکراین سپری نمایند، بایستی در دوره های پادفک شرکت نمایند.

داشتن مدرک این دوره پیش نیاز، برای موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه های کشور ضروری است. معمولا طول مدت تحصیل در این دوره 9 ماه به طول می انجامد اما ممکن است گذراندن آن تا 10 ماه نیز طول بکشد که هزینه خوابگاه به علاوه هزینه شرکت در این دوره، معمولا 3 هزار دلار تا 6 هزار دلار است.

قابل ذکر است که زمان نام نویسی در دوره های پادفک با توجه به دانشگاه های مختلف، متفاوت می باشد اما عموما ثبت نام آن از اوایل فروردین ماه تا اوایل مرداد ماه انجام می پذیرد. توجه نمایید که دانشگاه های یورپین در کیف، ریاست جمهوری و تاراساشفچنکو از برترین مراکز یادگیری این دوره می باشند. در صورت داشتن هر گونه سوال در این رابطه، می توانید جهت کسب مشاوره برای تحصیل در خارج از کشور با مشاوران مرکز ایران مشاوره ارتباط برقرار نمایید.

هزینه تحصیل در کشور اوکراین 

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را به صورت رایگان در کشور اوکراین سپری نمایند، می توانند از بورسیه تحصیلی استفاده کنند. همچنین اگر فردی متقاضی تحصیل در دوره لیسانس باشد، باید معدل بالا و سوابق علمی خوبی داشته باشد. قابل ذکر است که شرایط تحصیل رایگان در اوکراین برای دانشجویان مقاطع بالاتر شامل ریزنمرات بسیار عالی، سوابق تحقیقاتی و چاپ بیش از دو مقاله در ژورنال‌ ها و مجلات داخلی و خارجی است.

با این که هزینه تحصیلات در این کشور نسبت به سایر کشورها، کمتر می باشد اما با این حال میزان هزینه تحصیل در اوکراین به عوامل زیادی بستگی دارد. شهریه دانشگاه های اوکراین برای رشته های مختلف نیز متفاوت می باشد و معمولا تحصیل به زبان انگلیسی در رشته مورد نظر گران تر از تحصیل به زبان روسی در همان رشته است. به طور مثال، هزینه تحصیل در دانشگاه های کشور اوکراین برای رشته علوم انسانی به زبان روسی، سالیانه از 1500 تا 2500 دلار می باشد اما تحصیل در همین رشته به زبان انگلیسی، هزینه معادل 2000 تا 3500 دلار را شامل می شود.

قابل ذکر است دانشجویانی که در حال تحصیل در دانشگاه های اوکراین هستند، می توانند بخشی از هزینه های خود را با داشتن یک شغل جبران نمایند. به طوری که افراد می توانند به صورت هفتگی 20 الی 30 ساعت مشغول به کار شوند و میانگین حقوق 8 تا 10 دلار در هر ساعت را دریافت نمایند.

همچنین قابل ذکر است که کارت دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه‌های اوکراین، به منزله یک کارت شناسایی محسوب می‌شود و دانشجویان با استفاده از این کارت می توانند از خدماتی مانند تخفیف ‌ها در برخی مکان‌ها مانند رستوران ‌ها، مراکز خرید، اماکن تفریحی و گردشگری برخوردار شود. چنانچه تمایل دارید در ارتباط با شرایط تحصیل در سایر کشورها از جمله شرایط تحصیل در روسیه، شرایط تحصیل در آلمان یا شرایط تحصیل در اتریش مطلع شوید، می توانید بر روی لینک های مربوطه کلیک نمایید.

 

سوالات متداول

1- برای تحصیل به زبان روسی یا اوکراینی در کشور اوکراین، متقاضیان باید چه مدرکی داشته باشند؟

در چنین شرایطی داوطلبان می بایست با شرکت در دوره های مربوطه، مدرک زبان پادفک داشته باشند.

2- آیا داشتن مدرک پادفک برای تحصیل در کشور اوکراین، ضروری است؟

خیر، دانشجویان می توانند به زبان انگلیسی، روسی و اوکراینی نیز در دانشگاه های این کشور تحصیل نمایند.

3- چگونه می توان ویزای تحصیلی کشور اوکراین را دریافت نمود؟

جهت دریافت ویزای تحصیلی این کشور، بایستی مدارکی را به سفارت مربوطه ارائه دهید که راهنمای کامل آن در این مقاله ارائه شده است.

 سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی