خانه مشاوره تحصیلی نظام سالی واحدی چیست؟

نظام سالی واحدی چیست؟

نظام سالی واحدی چیست؟

قطعا همه ما در زمان تحصیل با عبارات نظام سالی واحدی و یا ترمی واحدی آشنا شده ایم. اما اغلب ما اطلاع دقیقی از معنی این عبارت نداریم و در حد یک عبارت در پر کردن فرم های استخدامی یا ثبت نام کنکور با آن آشنایی داریم.

برای پاسخ دادن به اینکه نظام سالی واحدی با نظام ترمی واحدی چه تفاوتی دارد باید بدانید که هر یک از این عبارات به نوع نظام آموزشی افراد اشاره می کند و درحقیقت نظام سالی واحدی یک نظام آموزشی جدید نسبت به نظام ترمی واحدی است که در جزئیات و قوانین ارتقا پیدا کرده و سعی بر حل مشکلات آن شده است.

دانش آموختگان نظام ترمی واحدی هیچگونه مشکلی برای شرکت در آزمون سراسری نخواهند داشت.

نظام سالی واحدی چیست؟

نظام سالی – واحدی یک نظام آموزشی جدید است که بر اساس آن برای هر درس یک واحد مشخص دارد. این نظام آموزشی با هدف بهبود کیفیت در فرآیندهای آموزشی ایجاد گردیده است و حدود 20 سال سابقه دارد. اگر بخواهیم به تاریخچه نظام سالی واحدی بپردازیم باید به این موضوع اشاره کنیم که این نظام آموزشی از سال 1380 جایگزین نظام ترمی واحدی گردید و تا کنون نیز پا بر جا است.

در نظام سالی واحدی دانش آموزان می توانند پس از امتحانات خرداد ماه نتایج تلاش های خود را در یک کارنامه نهایی مشاهده نمایند. در حقیقت چیزی که این نظام آموزشی را نسبت به نظام قدیم برتری می دهد، رفع مشکل مردودی دانش آموزان است. در این نوع نظام آموزشی دانش آموزان ملزم هستند که تمامی دروس ارائه شده در یک سال تحصیلی را در همان یک سال بگذرانند.

تحصیل در دوره نظام سالی واحدی شامل گذرواندن مقاطع تحصیلی به ترتیب زیر است:

  • 5 سال دوره دبستان
  • 3 سال دوره راهنمایی
  • 3 سال دبیرستان

در صورتی که رشته تحصیلی نیاز به گذراندن پیش دانشگاهی داشته باشد، پیش دانشگاهی را نیز در بر می گیرد

مزایای نظام سالی واحدی

یکی از مزایای نظام سالی واحدی این است که دانش آموزان فرصت بیشتری برای یادگیری دارند و معلمین می توانند با تدریس اصولی حتی دانش آموزان ضعیف را نیز در مسیر یادگیری بهتر دروس قرار بدهند. در واقع در این شکل آموزش، دانش آموزان یک سال تمام فرصت دارند تا دروس را مطالعه و مرور نمایند و برای هر درس یک واحد مشخص تدوین گردیده است.

دانش آموزان می توانند در طول یک سال تحصیلی فرصت بیشتری برای برنامه ریزی درسی به خصوص در سال های پایانی تحصیل در مدارس را داشته باشند.

در این نظام آموزشی همچنین، معدل برگرفته از میانگین نمرات دانش آموزان است و همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم نتیجه تلاش های دانش آموزان در هر سال، تحت یک کارنامه اصلی به دانش آموزان و اولیا آن ها اعلام می گردد.

نظام ترمی واحدی چیست؟

نظام ترمی واحدی همان نظام قدیم آموزشی است که از سال 80 به بعد تاثیر خود را از دست داد. در این نوع نظام آموزشی هر سال تحصیلی دارای 3 ترم بود که هر ترم کارنامه مرتبط با خود را داشت. در واقع این سه ترم شامل بازه های زیر بود

  • از مهر تا بهمن ماه: ترم اول برگرفته از سه ماه تحصیلی که نتایج آزمون های مدارس در یک کارنامه تحت عنوان کارنامه نوبت اول به دانش آموزان اعلام می گردید.
  • از بهمن تا خرداد ماه: ترم دوم که نتایج تلاش های دانش آموزان از بهمن تا خرداد ماه را در بر می گرفت.
  • از خرداد تا شهریور: ترم سوم که مربوط به دانش آموزانی می شد که در طی دو نوبت اول نتوانسته بودند نتیجه مطلوب را به دست بیاورند.

نظام ترمی واحدی برای در دوران دبیرستان شامل دو نوبت می گردید که به شرح زیر بودند.

  • دوره اول برگرفته از 3 ساله دوران دبیرستان بود و مدرک پایانی تحت عنوان دیپلم به دانش آموختگان تقدیم می شد.
  • دوره دوم شامل یک سال تحصیلی با عنوان پیش دانشگاهی بود. پیش دانشگاهی نیز شامل دو نوبت بود که مختص افرادی بود که می خواستند در کنکور سراسری شرکت نمایند.

مزایا و معایب

در نظام ترمی واحدی دانش آموزان سریع تر وارد بازار کار می شدند و می توان گفت که این موضوع یکی از مزایا اصلی نظام ترمی واحدی بود. در حقیقت زمان تحصیل در این نوع سیستم آموزشی کوتاه بود و خب به طبع تحصیل در آن سریع تر به اتمام می رسید.

از معایب نظام ترمی واحدی فشار مضاعفی بود که بر دانش آموزان وارد می گردید. چرا که دانش آموزان موظف بودند که در یک ترم و به صورت فشرده بسیاری از دروس را بگذرانند.

این نوع سیستم آموزشی در برخی از موارد یادگیری را کند می کرد و معلمین باید در طی یک مدت زمان کوتاه برنامه ریزی شده مطابق طرح درس سالانه بخشی از کتاب و یا کل کتاب را تمام می نمودند که همین موضوع باعث تدریس غیراصولی و کیفیت پایین تدریس می گردید.

نحوه ثبت نام داوطلبان نظام سالی واحدی و ترمی واحدی در کنکور

داوطلبان هر دو گروه هیچگونه محدودیتی در خصوص ثبت نام در کنکور سراسری ندارند و تنها نکته در این خصوص این است که برای پر کردن فیلد مخصوص نوع نظام آموزشی، داوطلب باید نوع نظام آموزشی مختص به خود را مشخص نماید.

نظام 3 – 3 – 6 جدیدترین نظام های آموزشی تحصیلی است که بر اساس آن سوالات کنکور سراسری طراحی و انتخاب می گردد. با توجه به این موضوع منابع کنکور شامل منابع نظام 3 – 3 – 6 می باشد و داوطلبان نظام ترمی واحدی موظف هستند که اطلاعات خود را به روز نموده و از منابع جدید کنکور بجای کنکور نظام قدیم استفاده نمایند.

بر اساس آخرین تغییرات کنکور سراسری، دروس عمومی در این آزمون حذف گردیده است و داوطلبان باید برای ثبت نام در کنکور حتما کد سوابق تحصیلی خود را وارد نمایند. به همین منظور گذراندن دوره 3 ساله دبیرستان و پیش دانشگاهی برای تمامی متقاضیان الزامی خواهد بود و نباید فراموش کرد که برای ثبت نام در این آزمون، داشتن مدارک پیش دانشگاهی و دیپلم یکی از الزامات است.

نحوه تشخیص نوع نظام آموزشی

با توجه به اینکه اغلب افراد برای شرکت در آزمون سراسری یا آزمون های مربوط به سازمانی های دولتی و خصوصی در نحوه تشخیص نوع نظام آموزشی دچار سردرگمی می گردند توضیح این نکته را نیاز دانستیم تا داوطلبان بتوانند براحتی نوع نظام آموزشی خود را تشخیص دهند.

اولین مولفه و مهم تر آن در تشخیص نوع نظام آموزشی هر فرد، سال اخذ دیپلم او خواهد بود. یعنی دانش آموختگان می توانند سالی را که از مدرسه خارج شده و مدرک دیپلم خود را دریافت نموده اند، مبنای نوع نظام آموزشی خود بدانند.

نکته مهم دیگر در خصوص تشخیص نوع آموزشی این است که فراد با آگاهی از نوع نظام آموزشی خود می توانند به تبدیل کردن مدرک دیپلم قدیم به جدید نیز بپردازند. البته این کار الزام یا ضرورتی ندارد و صرفا به این موضوع مرتبط است که داوطلب دوست داشته باشد که با دروس نظام جدید آشنا شده و خود را برای کنکور آماده نماید.

تشخیص نظام ترمی واحدی از سالی واحدی برای متوسطه
سال تحصیلینوع نظام آموزشی
تا سال 79 – 80 روزانهترمی واحدی
از سال 80 – 81 به بعدسالی واحدی

نکته: نظام آموزشی برای بزرگسالان تا سال 84 – 83 در صورتی که نیمسال اول، نیمسال دوم و تابستان داشته باشد، ترمی واحدی و در صورتی که نیمسال اول، نیمسال دوم و نیمسال سوم داشته باشد، سالی واحدی خواهد بود.

تشخیص نظام ترمی واحدی از سالی واحدی برای پیش دانشگاهی
سال تحصیلینوع نظام آموزشی
تا سال 89 – 90 روزانهترمی واحدی
90 – 91 روزانه به بعد سالی واحدی

نکته: نظام آموزشی پیش دانشگاهی مختص به بزرگسالان تا سال 91 – 90 روزانه به انضمام شهریور ماه، ترمی واحدی و از سال 91 – 92 به بعد، سالی واحدی خواهد بود.

 

سوالات متداول

1- نظام سالی واحدی و ترمی واحدی چه تفاوتی دارند؟

نظام سالی واحدی جایگزین نظام ترمی واحدی است که در آن سعی شده ایرادات وارد بر نظام قدیم برطرف شود.

2- از کجا بفهمیم نظام تحصیلی ما چیست؟

برای تشخصیص نظام سالی واحدی، سال اخذ دیپلم مهم است که در مقاله بالا به صورت کامل توضیحات آن ارائه شده است..

3- آیا دانش آموختگان دارای مدرک نظام آموزشی ترمی واحدی می توانند در کنکور سراسری شرکت نمایند؟

بله، دانش آموختگان دارای مدرک نظام آموزشی ترمی واحدی برای شرکت در کنکور هیچ ممنوعیتی ندارند و تنها باید در بخش نوع نظام آموزشی، نظام ترمی واحدی را انتخاب نمایند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره