خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

شرایط لازم جهت تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه های آلمان

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان
شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان
تقاضای تحصیل در آلمان به علت کیفیت مطلوب آموزش در این کشور از همه ی نقاط دنیا وجود دارد. شرایط تحصیل در رشته پزشکی در کشور آلمان برخلاف سایر کشورها متفاوت بوده و براساس شرایط متقاضی احتمال ورود به این رشته در دانشگاه های این کشور وجود دارد. در آلمان دانشگاه های پزشکی معتبری وجود دارد که تقریبا مورد تایید تمام کشورهای دنیاست. افرادی که تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در آلمان را انتخاب می کنند شانس اقامت ( مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل ) در این کشور را نیز دارند. مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی در آلمان 6 سال و برای دندانپزشکی 5 سال است مدرک پزشکی عمومی در آلمان به عنوان کارشناسی ارشد محسوب می شود و کسانیکه موفق به اخذ این مدرک شوند می توانند پروانه پزشکی دریافت کنند و در صورت تمایل برای ورود به مقطع دکتری اقدام نمایند. شروع سال تحصیلی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در آلمان از ماه سپتامبر است و در ماه های دیگر در این رشته ها پذیرش صورت نمی گیرد.

 

شرایط اعزام دانشجو در رشته پزشکی و دندانپزشکی به آلمان  

جهت اخذ پذیرش این رشته ها در دانشگاه های این کشور معمولا دو راه وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

روش اول : کسانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی هستند که این افراد باید شرایط زیر را دارا باشند تا شرط پذیرش برای آن ها محقق گردد.

1- مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با معدل حداقل 17 به بالا ( معدل هر دو مدرک باید بالای 17 باشد )

2- مدرک زبان آلمانی حداقل B1 ( که می بایست حتما از موسسه گوته و یا انجمن فرهنگی ایران و اتریش اخذ شده باشد )

3- اخذ پذیرش کالج یک ساله  M-kurs و سپس فارغ التحصیلی از کالج M-kurs با معدل بالا ( افرادی که در مرحله اول و دوم ضعف معدل دارند اگر در این مرحته معدل بالایی کسب کنند ضعف معدل آنها جبران خواهد شد چرا که معدل 17 شانس قبولی خوبی ندارد بنابراین ، کسب معدل بالا در این مرحله احتمال پذیرش را افزایش می دهد. )

روش دوم : متقاضیان این روش از اخذ پذیرش افرادی هستند که چه در ایران و چه در دیگر کشورها به دانشگاه رفته و یا کالج خاصی را گذرانده اند که می توان گفت تقریبا شرایط ورود به دانشگاه این گروه نسبت به کسانیکه از روش اول برای اخذ پذیرش استفاده میکنند سخت تر است زیرا نه تنها گذراندن این دوره ها مزیتی برای آنها ندارد بلکه امکان اخذ کالج M-kurs را از دست می دهند و در نتیجه نمی توانند معدل خود را بهبود بخشند. بنابراین بایستی مستقیما وارد رشته پزشکی شوند و باید برای آنها پذیرش پزشکی اخذ گردد. متقاضیان این روش ، برای ورود به رشته پزشکی بایستی حداقل دارای شرایط زیر باشند :

1- معدل دیپلم و پیش دانشگاهی با معدل حداقل بالای 19 – 19.5

2- مدرک زبان آلمانی ، حداقل B1

3- معدل بالای مدرک دانشگاهی که گذرانده اند.

متقاضیان می بایست تک تک شرایط ذکر شده را دارا باشند در صورت نقص در هر یک از موارد ذکر شده احتمال پذیرش کاهش می یابد.

نکته مهم قابل ذکر این که پذیرش در کالج یک ساله M-kurs به معنی پذیرش در رشته پزشکی نیست زیرا براساس نظام آموزشی آلمان هر کسی براساس رشته تحصیلی خود یک سال کالج بگذراند. ( افرادی که رشته آنها تجربی است کالج M-kurs ، رشته فنی و مهندسی کالج T-kurs را بگذرانند.) بنابراین پذیرش M-kurs با پذیرش رشته پزشکی متفاوت است.

نکته مهم دیگر در رابطه با اخذ پذیرش رشته پزشکی در دانشگاه های کشور آلمان اینکه تحصیل در هیچ کشوری ، شرط معدل دیپلم و پیش دانشگاهی و سطح زبان آلمانی را تغییر نمی دهد. برای آگاهی از شرایط تحصیل پزشکی در آمریکا کلیک کنید.

شهریه دانشگاه های آلمان 

تحصیل در اکثر دانشگاه های آلمان رایگان است ( غیر از هزینه های مربوط به خدمات و بیمه های دانشجویی ) اما برای تحصیل در برخی دانشگاه ها هم باید شهریه پرداخت کرد مخصوصا دانشگاه هایی که تدریس در آنها به زبان انگلیسی انجام می گیرد که آن هم به دانشگاه و رشته تحصیلی بستگی دارد. سیستم تحصیل رایگان برای تمام دانشجویان بین المللی صرف نظر از کشور مبدا آنها قابل دسترسی است . ولی دانشگاه های خصوصی آلمان همچون سایر کشورها از طریق شهریه های تحصیل تامین مالی می شوند بنابراین برخی دانشجویان بین المللی باید مبلغی بین 3000 تا 20000 یورو در هر سال برای تحصیل در رشته پزشکی پرداخت کنند که مبلغ این شهریه با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی تعیین می شود.

محدودیت سنی جهت تحصیل در رشته پزشکی آلمان 

برای تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های آلمان محدودیتی وجود ندارد ولی نکته مهم و قابل توجه آن است که سفارت آلمان در ایران روی فاصله ی بین تحصیلات افراد حساسیت دارد بنابراین  ایران مشاوره به کسانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند توصیه میکند حداکثر تا سن 26 سالگی اقدام به دریافت پذیرش کنند چرا که پس از آن احتمال رد درخواست شما زیاد است، البته برای این مشکل هم راه حل هایی وجود دارد که میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز  ایران مشاوره تماس حاصل فرمایید. جهت کسب اطلاعات در رابطه با شرایط تحصیل پزشکی در انگلستان کلیک کنید.مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره  برای آشنایی بیشتر شما عزیزانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی آلمان را دارید نام تعدادی از دانشگاه های معتبر آلمان را در ادامه مطلب دراختیارتان قرار داده است.

لیست تعدادی از دانشگاه های معتبر آلمان

  • دانشگاه بوخوم     Ruhr-universitat Bochum
  • دانشگاه آزاد برلین     Freie universitat Berlin
  • دانشگاه بن     Rheinish Friedrich-wilhelms-universitat Bonn
  • دانشگاه هانوور     universitat Hannover
  • دانشگاه بیلفلد     universitat Bielefeld
  • دانشگاه اسن     universitat Essen
  • دانشگاه فرانکفورت     johann Wolfgang Goethe universitat Frankfurt
  • دانشگاه ارلانگن     Erlangon universitat
  • دانشگاه کلن     Koln universitat
  • دانشگاه کیل     Christian-Albrechts universitat Zu kiel
  • دانشگاه سارلند       universitat Des Saarlandes
  • دانشگاه گیسن     justus-Liebig universitat Giessen
  • دانشگاه گوتینگن     George August Gottingen

 

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۱ نظر
  1. کارگر

    سلام. پسر من معدلش بالای ۱۹ هست ولی مدرک زبان آلمانی ندارد ایا میتونید براش پذیرش پزشکی در آلمان بگیرید؟

  2. محمد

    سلام وقت به خیر،

    دانشجوی لیسانس علوم و صنایع غذایی از دانشگاه روزانه شهید بهشتی هستم اما متاسفانه به خاطر کم کاری، معدل دانشگاهیم پایینه و حدود ۱۴ است، در دیپلم و پیش دانشگاهی هم به ترتیب معدلم ۱۹ و ۱۸ شده، در حال حاضر هم آلمانی میخونم،

    میخواستم بیرسم ایا بعد از اتمام دانشگا که در سن ۲۳ سالگی میشه شانسی برای پذیرش از دانشکده های پزشکی آلمان دارم؟

    ممنون میشم راهنمایی کنین

  3. علیرضا اسکوئی

    با عرض سلام و احترام؛
    ورود به رشته های پزشکی و دندان پزشکی بدون کاج در دانشگاه های دولتی آلمان با داشتن شرایط زیر تا چه حد امکان پذیر است؟
    ۱- سن: ۲۳ سال
    ۲- مدرک کارشناسی رشته ژنتیک از واحد علوم پزشکی تهران / دانشگاه آزاد با معدل ۱۹
    ۳- مدرک پیش دانشگاهی دبیرستان دولتی در تهران با معدل ۱۸
    ۴- مدرک دیپلم علوم تجربی دبیرستان دولتی در تهران با معدل ۱۹
    ۵- مدرک زبان آلمانی B-2 با نمره ۶۷ از موسسه گوته.
    لطفاً راهنمائی کنید.

  4. sara

    سلام خسته نباشید من فارغ التحصیل رشته مامایی روزانه ام .معدل دیپلم و پیش دانشگاهیم سال ۹۰_۹۱بالای ۱۹.ونیم بود برا تحصیل رایگان دندانپزشکی تو المان بابد دقیقا چیکار کنم؟مدرک المانی و زبان هم ندارم

  5. شادی

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید برای تحصیل رایگان در رشته دندانپزشکی المان باید ازمون خاصی بدیم؟من معدل دیپلمم ۱۹/۵ و پیش دانشگاهیم ۱۸ هست. و تازه میخوام زبان المانی رو شروع کنم.

    • ایران مشاوره

      با سلام
      علاوه بر داشتن مدرک زبان انگلیسی شما باید در کنکور کشور ایران نیز قبول شده باشید و بعد از آن شما میتوانید نسبت به ثبت نام خود در دانشگاه مورد نظر خود اقدام نمایید .

    • شادی

      خیلی ممنون از راهنماییتون.فقط برای تحصیل رایگان حتما باید سراسری قبول بشیم؟یا ازاد هم میشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام
      شما برای قبولی در دانشگاه های دولتی در آن کشور باید در دوره روزانه و برای دانشگاه های خصوصی آنجا شما باید حداقل دانشگاه آزاد را قبول شده باشید .

  6. عليرضا

    سلام خسته نباشید
    درصورت گذراندن دوره پزشکى عمومى در آلمان آیا مى توان براى تحصیل تخصص در امریکا اقدام کرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام
      با توجه به دارا بودن شرایط موجود و مسلط بودن به زبان انگلیسی و داشتن green card و ویزای کشور امریکا امکان تحصیل وجود دارد .

  7. منل

    سلام من فارغ‌التحصیل رشته تجربی هستم علاقه زیادی ب تحصیل در رشته پزشکی در آلمان هستم ولی متاسفانه معدل دیپلم۱۴/۲۵معدل پیش دانشگاهی ۱۱ ولی داری مدرک b1.b2درزبان آلمانی هستم و تسلط زیادی رو زبان انگلیسی امکان داره که با درس خوندن تو کالج برا جبران معدل رایگان تحصیل کنم

    • ایران مشاوره

      سلام با توجه به مدارک کامل زبان مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های خصوصی شانس خوبی برای قبولی دارید . از طریق موسسات اعزام دانشجو اقدام کنید .

  8. حشن

    سلام دیپلم تجربی هستم.جوان و خوش تیپ از دبیرستان تیزهوشان با معدل۱۹.۵ و ۱۸ سال سن و درسخوان راهنمایی میخوام که چکار برای ادامه تحصسل

  9. negin

    با سلام
    من امسال فارغ التحصیل شدم .دیپلم تجربی دارم من می تونم معماری داخلی المان بخونم یعنی تغییر رشته بدم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام . امکان تغییر رشته در زیر گروه های تجربی وجود ندارد و در ضمن شما میتوانید رشته ی معماری را از پایه شروع و ادامه به تحصیل دهید .

    • علی شفیع

      سلام
      شما می تونید با داشتن مدرک زبان معتبر (آلمانی) و همچنین معدل خوب از رشته قبلی اقدام کنید توصیه می کنم قبل از اقدام با مشاوران تحصیل در خارج مشورت کنید.

    • ایران مشاوره

      با سلام
      لطفا سوال خود را مرتبط و با جزییات دقیق تری بیان نمایید تا بتوانیم شما را بهتر راهنمایی نماییم .

  10. s@r@

    سلام لطفا جواب بدید معدل نهایی پیش من ١۶/١ شده ولی معدل کل پیشم شده ١٨/٩٠ من میتونم برای رفتن اقدام کنم ممنون میشم اگه جواب بدید

    • ایران مشاوره

      باسلام.یکی از شرایط گرفتن پذیرش در کشور آلمان،داشتن معدل کل دیپلم و پیش دانشگاهی بالای ۱۷ می باشد اما داوطلبان می توانند در دوره ی کالج یک ساله ای که قبل از ورود دانشجویان به دانشگاه در کشور آلمان برگزار می شود ضعف معدل دیپلم خود را جبران کنند.

  11. علی

    سلام خسته نباشید من امسال پیش دانشگاهی تجربی رو تموم کردم ولی معدل دیپلم و پیشم اصلا خوب نیست (بین ۱۲_۱۳) یک سال میخوام برای مدرک زبان و خواندن دروس وقت بزارم.
    ایا کالج من رو قبول میکنه که بتونم اونجا معدلم رو بکشم بالا بتونم دندان پزشکی بخونم؟ حتی شده باشه شب و روزم رو درس میخونم تو کالج
    امکانش هست؟ لطفا جواب بدین ممنون

  12. امیرجواد امینی

    سلام و خسته نباشید، من لیسانس معماری دارم امسال کنکور تجربی دادم ولی قبول نشدم و از آنجاییکه علاقه شدیدی ب پزشکی و دندانپزشکی در آلمان دارم میتونم با گرفتنB1 در آلمان بصورت رایگان تحصیل کنم یا نه؟و اینکه من سربازی نرفته ام هنوز آیا مشکلی در این زمینه هست یا خیر ؟

  13. بهتاش برهانی زاده

    سلام. خسته نباشید. من در پایان سال ۹۸ دیپلم می گیرم.. می خواستم بدونم با مدرک زبان آلمانی در حد B1 یا B2 با معدل بالای ۱۸ و البته بدون دادن کنکور سراسری می توانم در رشته دندانپزشکی در آلمان پذیرش رایگان بشم.. زبان انگلیسی ام هم در حد Upper intermediate یا intermediate هست.. لطفا جواب بدین

    • ایران مشاوره

      با سلام بله شما شرایط مطلوبی دارید . حتما با یک وکیل اعزام دانشجو مشورت کنید .

  14. امیر

    سلام . من الان ۳۲ ساله هستم. دارای مدرک کارشناسی کشاورزی با معدل ۱۳/۵ از دانشگاه دولتی شیراز و دو مدرک کارشناسی و ارشد حقوق از دانشگاه پیام نور هستم ( با معدل بالای ۱۷). متقاضی تحصیل در رشته پزشکی در آلمان هستم. لطفا من راهنمایی فرمایید

  15. علیرضا

    سلام وقت بخیر
    من دانشجوی بزشکی دانشگاه ایران هستم و به خاطر اینده بهتری که به دنبال ان هستم تصمیم به ادامه تحصیل در المان دارم
    من دانشجو سال اول هستم و همینطور داراری مدرک لیسانس میکروبیولوژی از دانشگاه ازاد کرج هستم و مدرک المانی بی ۲ و ایلتس ۵ زبان انگلیسی
    و معدل دیبم من ۱۲ ولی معدل لیسانس من ۱۷ میباشد ایا با این وضیعت به نسبت مناسب ایا امکان بذیرش و همینطور تحصیل رایگان در بزشکی{از ابتدا} برای بنده میسر است

    • ایران مشاوره

      سلام شما با توجه به دارا بودن مدارک b2 وایلتس شانس زیادی برای پذیرش در دانشگاه های دولتی المان و تحصیل رایگان در این کشور را دارید

  16. Asma

    سلام من دیپلم ریاضی دارم و ترم ۶ مهندسی صنایع میخونم و دانشگاه دولتی هستم و معدلمم بالای ۱۶ هستش آیا میتونم برای ارشد پزشکی بخونم!؟یا یک رشته دیگر و بهتر و بصورت رایگان؟؟

    • ایران مشاوره

      سلام
      شما برای تحصیل در رشته ی پزشکی دو راه دارید۱-شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی که خود دارای شرایطی می باشد و نیازمند این است که شما حتما مدرک زبان داشته باشید۲-شرکت در کنکور سراسری گروه علوم تجربی(در قانون ذکر شده که هر فرد در هر مقطع فقط یک بار حق تحصیل رایگان را دارد شما در صورت قبولی در رشته های پزشکی باید شهریه پردیس های خودگردان را پرداخت نمایید.درصورت عدم توان در پرداخت این شهریه می توانید به دیوان عدالت کشوری مراجعه و درخواست خود را مبنی بر عدم توانایی در پرداخت شهریه پردیس ها به این دیوان ارائه و درصورت موافقت این رشته را در واحدهای روزانه به صورت رایگان تحصیل نمایید.لازم به ذکر است شما برای تحصیل این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی هیچ منع قانونی ندارید.)

  17. زرین

    سلام.دانشجویی ک سال چهارم از روزانه ب شبانه تغییر رشته داده ایا مدرک کارشناسی برحسب روزانه داده میشه یا شبانه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام. مدرک شبانه به شما تعلق میگیرد..

  18. fatima

    سلام راستش من امسال موفق به قبولی در رشته پزشکی نشدم.و معدل سال پیش دانشگاهی و دیپلم بالای ۱۸ دارم.من شنیدم که قبولی در ازمون های ورودی المان سخته ایا درسته؟این ازمون ها حتی با وجود گذراندن کالج در انجا اجباریست؟احتمال قبولی در ازمون ورودی کالج و پایانی کالج برای دانشگاه با شرایط من چقدره؟

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی