خانه مشاوره تحصیلی برنامه ریزی آزمون دکتری ۱۴۰۲

برنامه ریزی آزمون دکتری ۱۴۰۲

برنامه ریزی آزمون دکتری 1402
برنامه ریزی آزمون دکتری1402

با توجه به پیشرفت چشم گیر علم و دانش در سال های اخیر، تعداد داوطلبانی که خواستار ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند، هر ساله با رشد چشمگیری رو به رو است. جهت ورود به مقطع دکتری می بایست علاوه بر شرکت در آزمون ورودی و کسب حدنصاب نمره قبولی آن، در مصاحبه دکتری نیز موفق شوید. برای کسب رتبه قبولی دکتری باید خود را برای حضور در رقابتی نفس گیر آماده کنید که این آمادگی مستلزم مهیا نمودن تمامی عوامل موثر مثل اراده و پشتکار، منابع، داشتن یک برنامه ریزی و… می باشد.

یک برنامه ریزی منسجم و هدفمند از مهم ترین عوامل موفقیت در آزمون دکتری 1402 می باشد.

5 گام جهت برنامه ریزی آزمون دکتری 1402

همان طور که گفته شد، برای موفقیت در آزمون دکتری بایستی عواملی که نقش بسزایی در محقق شدن این امر دارند، مهیا نمایید. مهم ترین عامل موفق شدن در هر کاری داشتن برنامه ریزی برای مدیریت زمان است و سپس اراده و پشتکار جهت عمل به آن برنامه می باشد. پس در ابتدای کار باید به فکر یک برنامه مطالعاتی اصولی باشید که در بردارنده ساعات مطالعه، تست و آزمون، اوقات فراغت و… است.

اما قبل از شروع برنامه ریزی، حتما هدف از ثبت نام آزمون دکتری را مشخص کنید تا بتوانید چشم اندازی برای آینده تحصیلی و شغلی خود رسم نمایید. پس از تعیین هدف و شناسایی منابع امتحانی باید جدول برنامه ریزی خود را طراحی کرده و برای دستیابی به نتیجه مطلوب تلاش کنید. 4 گام ذکر شده در ذیل کمک شایانی به برنامه ریزی شما در این زمینه خواهد کرد.

گام اول تعیین هدف 

اولین و مهم ترین قدم برای یک برنامه ریزی مطلوب، تعیین هدف می باشد. بنابراین در حا حاضر که در ابتدای مسیر قرار دارید، از خود بپرسید “چرا قصد شرکت در آزمون دکتری را دارید؟” تا با تکیه بر پاسخ هایی که در ذهنتان شکل می گیرد، بتوانید هدف خود را به روشنی مشخص کنید.

تعیین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ به طور مثال مباحثی را از یک سری دروس انتخاب می کنید که باید آن را در مدت کوتاه یک هفته تا یک ماه به اتمام برسانید. در اهداف بلند مدت نیز لازم است زمان اتمام مطالعه و شروع فرآیند جمع بندی را تعیین نمایید. در واقع شما با تعیین هدف و چیدن یک برنامه ریزی برای محقق ساختن آن، به تلاش های خود سمت و سو می دهید و این امر باعث می شود که از کوشش خود دست بر نداشته و همواره با انگیزه، در طول مسیر رسیدن به موفقیت نیز لذت ببرید.

گام دوم شناسایی منابع

سوالات آزمون دکتری از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و همچنین زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی گردآوری شده اند، بنابراین شاید انتخاب یک منبع جامع و کامل در نگاه اول کمی دشوار به نظر برسد. مشورت با اساتید و داوطلبان و همچنین بررسی آزمون های سال های گذشته می تواند گزینه خوبی برای شناسایی منابع باشد. این مسئله باعث می شود تا بدانید تمرکز طراحان سوال بر روی کدام یک از سرفصل های امتحانی است و شما را در امر انتخاب منابع آزمون دکتری یاری می دهد.

برای موفقیت در آزمون مذکور لازم است که علاوه بر کتب و جزواتی که در دانشگاه ها توسط اساتید تدریس می شوند، منابع کمکی شامل کتاب های کمک درسی و تست زنی را نیز مورد مطالعه و تمرین قرار دهید. کتاب های پارسه، ماهان، مدرسان شریف و… از جمله معروف ترین کتاب ها در این زمینه هستند که شما می توانید با در نظر گرفتن رشته خود، جامع ترین منبع را تهیه کنید.

گام سوم بررسی دفترچه های آزمون دکتری 

همان طور که می دانید، در جلسه آزمون به هر یک از داوطلبان دو دفترچه داده می شود که یکی از آن ها شامل سوالات اختصاصی و دیگری شامل سوالات استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی می باشد. بخش زبان انگلیسی حاوی سوالات نسبتا راحتی است که می توان با کمی مطالعه منابع زبان عمومی دکتری و برنامه ریزی درست به سادگی به آن ها پاسخ داد، اما بسیاری از شرکت کنندگان نسبت به آن بی اعتنا هستند و همین امر موجب می گردد تا حل تست های این بخش در رتبه آن ها، بسیار موثر واقع شود.

بخش دوم این دفترچه علاوه بر استعداد تحصیلی، شامل سوالات تحلیلی، کمی و منطقی برای رشته های غیر مهندسی و تجسمی برای رشته های مهندسی می باشد. با توجه به این که ممکن است بسیاری از متقاضیان با این مباحث آشنا نباشند، حل تست های استعداد تحصیلی، مرور آزمون سال های گذشته و انتخاب بهترین منابع از میان کتاب های موجود در بازار، می تواند در کسب رتبه قبولی آزمون کتبی بسیار تاثیر گذار باشد.

گام چهارم بررسی و شناخت وضعیت خود

این مرحله مربوط به شناخت توانایی ها، علایق، نقاط قوت و ضعف داوطلبان می باشد. شما می توانید با توجه به منابعی که پیش تر نسبت به تهیه آن اقدام کرده اید، دریابید در کدام یک از دروس شرایط بهتری دارید و درک کدام درس ها برای شما دشوار می باشد. این مسئله باعث می گردد تا بررسی کنید به طور متوسط برای مطالعه هر منبع چقدر زمان نیاز دارید. در واقع با این روش می توان مدت زمان مطالعه هر درس را در طول روز تخمین زد.

از طرفی متقاضیان آزمون دکتری، معمولا بنا بر دلایلی همچون اشتغال و تاهل گاها نمی توانند زمان کافی از ساعات شبانه روز را به مطالعه اختصاص دهند و همین امر می تواند شرایط را کمی پیچیده تر کند. اما بدون شک با برنامه ریزی و برآورد ساعاتی که در طول روز می توانید به امر مطالعه و تمرین بپردازید، از پس این مرحله نیز به خوبی برمی آیید.

گام پنجم طراحی جدول زمانی

نقش برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف را نمی توان نادیده گرفت و موفقیت در آزمون دکتری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و داوطلبان می بایست با توجه به شرایط، ویژگی ها و خصوصیات فردی خود به طراحی یک برنامه ریزی درست بپردازند. بنابراین وقت آن رسیده که کاغذ و قلم خود را بردارید و یک جدول زمانی برای مدیریت زمان خود طراحی کنید.

  • اگر دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد و یا فارغ التحصیل این مقطع می باشید، توصیه می کنیم فرصت را از دست ندهید و از همین حالا شروع به برنامه ریزی کنید.
  • دروس مربوط به زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی آزمون دکتری را به صورت مستمر مطالعه کنید و در برنامه خود هر روز یا یک روز در میان ساعاتی را برای این دروس در نظر بگیرید.
  • در برنامه ریزی خود تعیین زمانی برای استراحت و اوقات فراغت را فراموش نکنید. بدیهی است که خستگی موجب کاهش تمرکز و به دنبال آن مانع یادگیری مطالب می شود.
  • منابعی که تمرکز بیشتر سوالات معطوف به آن ها می باشد، در اولویت قرار دهید.
  • انعطاف را در برنامه ریزی رعایت کنید؛ در دوران آمادگی برای آزمون ممکن است اتفاقاتی بیفتد که نتوانید برنامه خود را در زمان تعیین شده به انجام برسانید که در چنین شرایطی باید ساعتی را برای جبران دروس عقب افتاده در نظر داشته باشید.
  • به دلیل حجم زیاد مطالب، بهتر است در ابتدا منابع جامع و مناسبی را انتخاب کنید و از تغییر آن ها در دوران مطالعه خود اجتناب کنید. چرا که این تغییر جز سردرگمی شما بین منابع مختلف، نتیجه ای در بر نخواهد داشت و تا حد امکان از یک منبع بهره مند شوید.

تراز و رتبه قبولی در آزمون دکتری 1402

پس از مشخص کردن و تعیین هدف خود از شرکت در آزمون باید به این موضوع بپردازید که رتبه و تراز قبولی در آزمون دکتری چگونه است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم با توجه به فراوانی رشته ها و ارائه آنها در 6 گروه علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی و زبان داوطلبان می توانند با مراجعه به نرم افزار تخمین رتبه دکتری میزان رتبه و تراز خود را به صورت حدودی با وارد نمودن درصد ها مشاهده کنند. همچنین لازم به ذکر است که در مقطع دکتری رشته علوم انسانی حدود 63 رشته، علوم پایه 45 رشته، فنی مهندسی 60 رشته، کشاورزی 35 رشته و زبان 9 رشته ارائه می شود.

نحوه صحیح مطالعه برای آزمون دکتری 1402

روش های تست زنی، مرور و جمع بندی منابع آزمون دکتری 1401
نحوه صحیح مطالعه برای آزمون دکتری 1402 چیست؟

شاید شما هم از اطرافیان خود کسانی را سراغ دارید که علی رغم تلاش و مطالعه زیاد نتوانسته اند نتیجه مطلوبی در زمان برگزاری آزمون دکتری کسب کنند. دلیل اصلی چنین اتفاقی می تواند عدم آگاهی داوطلبان از شیوه صحیح مطالعه باشد. در ادامه مقاله قصد داریم راهکارهایی را به شما پیشنهاد دهیم تا بتوانید از زمانی که برای مطالعه هر درس در نظر گرفته اید، بیشترین بهره را ببرید.

پیش خوانی یا مطالعه مفهومی

در آغاز مطالعه هر درس می توانید با مطالعه اجمالی و کلی سرفصل های مبحث مورد نظر، به یک دید کلی برسید و متناسب با آن برای خوانش آن مطلب هدف تعیین نمایید. در مرحله دوم باید مطالعه خود را با تمرکز و توجه به جزئیات همراه کرده و نکات مهم هر بخش را علامت گذاری کنید. این روش نقش موثری در مدیریت زمان و درک هر چه بهتر مطالب ایفا می کند.

خلاصه نویسی

خلاصه نویسی از جمله مهم ترین مراحل مطالعه می باشد و در مرور مطالب روشی بسیار مفید و کاربردی محسوب می شود. برای این که مطالب خوانده شده در ذهن شما باقی بمانند و فراموش نشوند، لازم است که آن ها را مرور کنید. در این شرایط قطعا خواندن دوباره منابع نه تنها عاقلانه نیست بلکه زمان کافی برای انجام این کار را ندارید. بنابراین بهترین راهکار تهیه خلاصه پس از اتمام مطالعه هر مبحث می باشد. شما می توانید در حین مطالعه با استفاده از روش های زیر به نوشتن خلاصه در انتهای مطالعه خود بپردازید.

  • حاشیه نویسی
  • علامت گذاری
  • دسته بندی
  • یادداشت برداری

توجه: خلاصه مطالب خوانده شده را به نحوی گردآوری کنید که در صورت مطالعه آن، تمامی مباحث کلی و اساسی هر درس که قبلا فراگرفته اید، برایتان یادآوری شوند.

حل نمونه سوال و تست

پس از پایان مطالعه هر مبحث و خلاصه نویسی، وقت آن است که به حل نمونه سوالات و تست بپردازید که این مرحله به شما نشان می دهد که تا چه اندازه در یادگیری مطالب موفق بوده اید.

  • در ابتدا به مدت زمان تست زنی دقت نکنید و تلاش خود را برای یافتن پاسخ صحیح به کار بگیرید.
  • اگر پاسخ سوالی را نمی دانید، سریعا به پاسخنامه مراجعه نکنید، بلکه سعی کنید که خودتان به پاسخ درست برسید. بی شک این روش در افزایش قدرت تفکر شما تاثیر گذار می باشد.
  • تست زنی موجب شناسایی نقاط ضعف و قوت شما نیز می شود و می توانید با آگاهی از دروسی که در حل سوالات آن موفق نبوده اید، به رفع نقاط ضعف خود بپردازید.

تست های آموزشی

تست های آموزشی تاثیر بسیار زیادی در تثبیت مطالب در ذهن شما دارند. توصیه ما این است که پس از پایان مطالعه یک مبحث، حتما به حل تست های مربوطه بپردازید که این امر نه تنها موجب مرور مطالب می شود بلکه شما را از نکاتی که ممکن است فراموش کرده باشید، آگاه می سازد.

تست های زمان دار

یکی از مشکلات داوطلبان که موجب اشتباه پاسخ دادن به سوالات می شود، تلاش برای افزایش سرعت تست زنی می باشد و بدیهی است که این امر باعث کاهش دقت و تمرکز آن ها می شود. البته پاسخ صحیح به سوالات در اولویت است و مسئله سرعت، پس از تسلط بر مطالب اهمیت دارد. اما چطور می توان در کنار دقت و تمرکز لازم، از سرعت تست زنی بالایی نیز برخوردار بود؟ در چنین شرایطی است که موضوع تست های زمان دار مطرح می گردد.

تست های زمان دار به شما کمک می کنند تا وقت صرف شده برای حل یک سوال را به زمان استاندارد نزدیک کنید. این تلاش دائمی می تواند موجب بالا رفتن سرعت شما و رسیدن به زمان دلخواه شود. از طرفی تست های زمان دار باعث می شوند که بتوانید زمان خود را در جلسه آزمون مدیریت کنید.

تست های جامع

این مدل تست ها شامل پرسش هایی برای جمع بندی و مرور مطالب می باشند و آخر هر هفته و یا آخر ماه می تواند بهترین زمان برای حل تست های جامع باشد. برای این منظور معمولا شرکت در آزمون های آزمایشی و همچنین تهیه کتاب ها و بسته های مربوطه، بسیار موثر هستند.

مرور مطالب

به دلیل حجم زیاد مباحث آزمون دکتری، فراموش کردن برخی از مطالب خوانده شده امری طبیعی است و برای آن که این مباحث در ذهن شما تثبیت شوند، نیاز است که آن ها را مرور کنید. توصیه می کنیم در برنامه ریزی خود حتما زمانی را برای مرور مطالب قبلی بگنجانید؛ مثلا پس از پایان هر فصل می توانید با استفاده از خلاصه نویسی خود مروری بر مطالب قبلی داشته باشید. آخر هر هفته یا آخر هر ماه فرصت مناسبی برای مطالعه خلاصه نویسی ها و مرور مباحث است.

جمع بندی

ماه های پایانی منتهی به زمان برگزاری آزمون دکتری سراسری و آزاد، فرصت مناسبی برای جمع بندی مباحث می باشند. استفاده از خلاصه نویسی ها در کنار تست های آزمون سال های گذشته می تواند باعث کاهش استرس و آمادگی شما برای حضور در جلسه آزمون مذکور شود. این بخش که آخرین مرحله مطالعه محسوب می گردد، بسیار حائز اهمیت است زیرا موجب می شود که مباحث خوانده شده را دوباره مرور کرده و جمع بندی نمایید.

3 نکته مهم در خصوص آزمون دکتری 1402

  1. پذیرش در مقطع دکتری تنها به قبولی در آزمون کتبی ختم نمی شود، بلکه باید مرحله مصاحبه را نیز پشت سر بگذارید. برای موفقیت در مصاحبه دکتری می بایست زمان کافی برای آماده کردن رزومه داشته و دارای پشتوانه علمی قابل دفاعی باشید. چنین شرایطی می تواند شانس بیشتری برای قبولی شما در مصاحبه نسبت به سایر داوطلبان به ارمغان آورد.
  2. اگر به دنبال تغییر رشته در آزمون دکتری می باشید، باید بدانید که شرایط برای شما کمی سخت تر از سایرین می باشد. چرا که باید زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهید و مطالب جدیدی را فرا بگیرید که ممکن است هیچ پیش زمینه ای از آن ها نداشته باشید. همچنین در مصاحبه نیز باید اساتید مصاحبه کننده را با دلایلی منطقی جهت تغییر رشته خود قانع کنید تا آن ها شما را نسبت به دیگر داوطلبانی که دارای مدرک مشابه در مقطع کارشناسی ارشد می باشند، در اولویت قرار دهند. با توجه به این که محوریت اکثر مباحث مقطع دکتری امور پژوهشی و تحقیقی می باشد، این سخت گیری نیز کاملا منطقی به نظر می آید.
  3. با توجه به این که برای پذیرش در مقطع دکتری به هر یک از شیوه های پژوهش محور یا آموزشی – پژوهشی، رزومه داوطلبان و در واقع سوابق آموزشی و پژوهشی آن ها (در مرحله مصاحبه) بسیار موثر می باشد، بهتر است در برنامه ریزی خود زمانی را به مطالعه و نوشتن مقاله اختصاص دهید.

دستیابی به هر هدفی مستلزم آن است که مطابق با یک برنامه ریزی کامل و درست گام بردارید و از زمان خود به بهترین نحو استفاده کنید. فراموش نکنید در برنامه ریزی و موفقیت در آزمون دکتری، زمان بندی و انتخاب منابع مناسب حرف اول را می زنند. شایان ذکر است داوطلبانی که شرایط لازم از سهمیه استعداد درخشان دکتری 1402 را دارا می باشند، می توانند بدون شرکت در آزمون کتبی و تنها با کسب موفقیت در مصاحبه وارد این مقطع شوند. بدون شک اگر می خواهید در ازمون دکتری سال 1402 موفق شوید باید مطالعات دقیق خود را از همین الان شروع کنید.

 

سوالات متداول

1- برنامه ریزی آزمون دکتری چه تاثیری در موفقیت شرکت کنندگان دارد؟

برنامه ریزی موجب مدیریت زمان، رسیدگی به تمامی کارها و جهت بخشیدن به تلاش های داوطلبان می شود.

2- آیا در روند مطالعه برای شرکت در آزمون دکتری می توان صرفا به تشریحی خواندن اکتفا نمود؟

خیر، بخشی از زمان داوطلبان می بایست به تست زنی اختصاص یابد چرا که این امر موجب شناسایی نقاط ضعف و قوت شما می شود و می توانید به رفع نقاط ضعف خود بپردازید.

3- چگونه می توان یک جمع بندی مناسب و کامل برای شرکت در آزمون دکتری تهیه کرد؟

این پروسه در ماه های آخر قبل از برگزاری آزمون انجام می گیرد که توضیحات آن در مقاله ذکر شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره