خانه دانشگاه پیام نور شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور ۱۴۰۲

شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور ۱۴۰۲

شرایط وظیفه عمومی ثبت نام بدون کنکور پیام نور
شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور 1401

دانشگاه پیام نور از ابتدای تاسیس با هدف آموزش از راه دور و تدریس نیمه حضوری بنا شد و خدمات خود را نیز به همین ترتیب به دانشجویان ارائه می دهد. افراد در گذشته برای قبولی و پذیرش در این دانشگاه می بایست مراحل کنکور سراسری 1402 و انتخاب رشته را با موفقیت طی کنند ولیکن اکنون راه دیگری نیز وجود دارد. متقاضیان می توانند با اطلاع داشتن از زمان و شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور صرفا بر اساس سوابق تحصیلی خود، در دانشگاه مذکور بدون شرکت در آزمون ورودی مشغول به تحصیل شوند. این افراد در صورت واجد شرایط بودن می بایست با مراجعه به سایت ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

داوطلبان نظام جدید بایستی جهت ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور 1402، مدرک دیپلم خود را حداکثر تا تاریخ 31 شهریور ماه سال جاری دریافت کرده باشند.

شرایط عمومی ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور 1402

شرایط عمومی اولین و مهم ترین ضوابطی اسکه متقاضیان باید به آنها توجه کنند و از داشتن شرایط مذکور اطمینان حاصل نموده و سپس در زمان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور نسبت به نام نویسی اقدام کنند. اطلاع از شرایط ثبت نام معقوله پر اهمیتی است و بدون دانستن آن داوطلب ممکن است اقدامات وی را با مشکل مواجه سازد چرا که نداشتن حتی یکی از شرایط مذکور امکان پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی را از بین می برد.

  • داوطلبان می بایست به دین اسلام و یا یکی از ادیان مصرح (مورد تایید و تعریف شده) در قانون جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داشته باشند.
  • متقاضیان نباید سابقه عضویت در سازمان های غیر قانونی همچون فراماسونری و وابستگان آنها را داشته باشند.
  • عدم احراز دشمنی (نه اعتراض) داوطلب با جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که داوطلب سابقا با نظام جمهوری دشمنی داشته، باید تغییر نظر او احراز شود.
  • عدم احراز فساد اخلاقی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر

شرایط اختصاصی ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور 1402

شرایط اختصاصی ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور، مربوط به مواردی از جمله مدارک تحصیلی و سوابق مرتبط با این امر می باشد که در ادامه با جزئیات آنها را شرح خواهیم داد. لازم به ذکر است شرایط ثبت نام رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور و با کنکور این دانشگاه به صورت مشابه و یکسان می باشد.

  1. داشتن دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 (اعم از شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کار دانش) و یا داشتن گواهینامه دوره پیش دانشگاهی (نظام سالی-واحدی یا ترمی-واحدی) حداکثر تا تاریخ 31 شهریور ماه 1401، دیپلم دوره دوره چهارساله متوسطه نظام قدیم و یا داشتن مدرک کاردانی (فوق دیپلم) و یا مدرک سطح یک حوزوی
  2. دارندگان مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نیز می توانند در این مرحله ثبت نام شرکت کنند.
  3. متقاضیانی که دارای مدرک کاردانی پیوسته و همچنین آن دسته از داوطلبانی که حداکثر تا ۳۱ شهریور ماه 1402 در مقطع کاردانی (فوق دیپلم) فارغ التحصیل شده اند، می توانند ثبت نام کنند.
  4. فارغ التحصیلان رشته های تحصیلی مورد نیاز وزارت بهداشت (مشمولین خدمات اجباری قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان) در مقطع کاردانی باید حداکثر تا تاریخ ۳۰ اسفند ماه 1402 خدمات خود را به پایان رسانده باشند.
  5. دانشجویان محروم از تحصیل آموزشی، وضوع موارد مرتبط در آیین نامه آموزشی و همچنین دانشجویان دوره کارشناسی که مدرک معادل کاردانی (اعم از کاردانی عمومی و یا کاردانی) را دریافت نموده اند نیز مانند مقررات مربوط به دانشجویان انصرافی پس از تصویه حساب کامل با موسسه آموزش عالی و در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه برای آقایان، حق ثبت نام داشته و محدودیتی برای انتخاب رشته نخواهند داشت؛ این دسته از داوطلبان می توانند تمامی تعهدات مربوط را پس از اتمام تحصیلات خود به صورت یکجا به انجام رسانند.

شرایط ثبت نام اتباع خارجی بدون کنکور دانشگاه پیام نور 1402

داوطلبان اتباع غیر ایرانی جهت ثبت نام دانشگاه پیام نور می بایست علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی ای آزمون، دارای شرایط زیر بوده و بند مربوط را در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی، علامت گذاری نمایند؛ داوطلبان تحصیل می بایست تمامی مندرجات در این ضوابط را مطالعه نمایند چرا که هیچ عذری مبنی بر عدم اطلاع از مفاد دفترچه و اطلاعیه ها از سوی متقاضی پذیرفته نیست.

  • فقط اتباع غیر ایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی مجاز به ثبت نام و انتخاب رشته در این مرحله می باشند.
  • همه داوطلبان تحصیل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در رشته ها و مقاطع و دوره های مختلف تحصیلی مشمول شرایط وضوابط این شیوه نامه می باشند.
  • حداکثر مدت تحصیل مجاز در مقطع کارشناسی پیوسته برای آن دسته از داوطلبان تحصیل که در چهاچوب مقررات سازمان سنجش در دانشگاه پیام نور پذیرفته شده اند، 5 سال بوده و در صورت افزایش سنوات، تمدید نیمسال تحصیلی به مدت دو نیم سال طبق تصمیم گیری کمیسیون موارد خاص دانشگاه پیام نور خواهد بود.
  • داوطلبان تحصیل غیر ایرانی، مجاز به انتخاب رشته در مناطق غیر مجاز تردد و اسکان اتباع غیر ایرانی مندرج در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش نمی باشند، در صورت قبولی در مناطق غیر مجاز، پذیرش آنان در آزمون ورودی همان سال لغو می گردد و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از پذیرش این دسته از داوطلبان معذور خواهند بود.
  • داوطلبان غیر ایرانی پذیرفته شده در مناطق غیر مجاز می توانند بر اساس کسب نمره حدنصاب علمی، در اولین کد رشته مجاز، طبق کارنامه قبولی و کاربرگ انتخاب رشته های تحصیلی، ادامه تحصیل دهند. دانشگاه های محل پذیرش اولیه که جزمناطق محروم محسوب می شوند، ملزم به ارجاع پذیرفته شده غیر ایرانی طی مکاتبه مستقیم به سازمان سنجش و آموزش کشور می باشند.
  • داوطلبان تحصیل در هر یک از رشته های تحصیلی می بایست واجد شرایط مقررات و ضوابط پذیرش بوده و محل تحصیل خود را با توجه به ضوابط مربوطه انتخاب نمایند؛ در غیر اینصورت در هر مرحله از ثبت نام و یا تحصیل با تایید و تشخیص اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی، از ادامه پذیرش و تحصیل داوطلب جلوگیری به عمل می آید.
  • داوطلبان تحصیل همانند پذیرفته شدگان ایرانی تابع ضوابط و مقررات آموزشی و دانشجویی موسسه آموزش عالی حل قبولی خود خواهند بود.
  • تمامی پذیرفته شدگان ملزم به پرداخت شهریه می باشند.
  • پذیرش و ثبت نام اولیه داوطلبان تحصیل فرزندان طلاب براساس گذرنامه و اقامت صادره بلامانع بوده و ثبت نام قطعی و ادامه تحصیل آنان مشروط به اخذ گذرنامه و روادید تحصیلی و اقامت قانونی است.
  • داوطلبان تحصیل پذیرفته شده در مرحله اول ثبت نام در دانشگاه هاو موسسات آموزش عالی، ملزم به ارائه یکی از مدارک اقامتی زیر می باشند:
  • گذرنامه دارای حداق 6 ماه مجوز اقامت
  • دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
  • کارت هویت ویژه اتباع غیر ایرانی دارای اعتبار در همان سال بر اساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور
  • آخرین کارت آمایش معتبر بر اساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور

شرایط اعمال سهمیه در ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور 1402

علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی مقرر برای ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه پیام نور، سهمیه هایی اعم از سهمیه مناطق و ایثارگران و… ممکن است برای داوطلبان واجد اعمال شود که در ادامه ضوابط آن را ذکر کرده ایم.

سهمیه مناطق

تمامی داوطلبان مربوطه با توجه به شرایط زیر جز یکی از مناطق 1 و 2 و 3 قرار می گیرند، متقاضیان سهمیه مناطق باید در بند 25 فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی در قسمت مربوطه سهمیه را علامت گذاری کنند.

  1. برای داوطلبان نظام جدید 3-3-6، منطقه همان بخش محل دریافت مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان و یا هنرستان می باشد. (پایه دهم تا دوازدهم)
  2. برای داوطلبان نظام ترمی-واحدی و سالی-واحدی آمورش متوسطه، بخش محل دریافت مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دوسال آخر دبیرستان
  3. برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل دریافت مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان و یا هنرستان
  4. در صورتی که بخش محل دریافت مدرک تحصیلی داوطلبان سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه داوطلب بر اساس بخش محل دریافت مدرک تحصیلی منطقه مرفه تر(حتی یک سال از سه سال) تعیین می شود.
  5. فارغ التحصیلان دوره کاردانی پیوسته (فوق دیپلم) آموزشکده های فنی و حرفه ای (دارنده دیپلم نظام سالی واحدی و یا ترمی واحدی که فاقد مدرک پیش دانشگاهی هستن) بر اساس بخش محل دریافت مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان جز یکی از مناطق 1 و 2 و 3 قرار می گیرند.
  6. داوطلبانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده باشند، جز سهمیه منطقه 3 محسوب می شوند.
  7. تمامی داوطلبان معلول (بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکاملی رشد اتیسم و اعصاب و روان) در صورت تایید معلولیت آنها توسط سازمان بهزیستی جزء سهمیه منطقه 3 محسوب می شوند.

سهمیه رزمندگان

  1. رزمندگانی که بر اساس ماده 1 و تبصره های چهارگانه ماده مذکور در آیین نامه اجرایی «قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی» از تاریخ ۳۱ شهریور 59 لغایت 31 شهریور ۷۶ حداقل 6 ماه متوالی و یا متناوب به صورت داوطلبانه در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سازمان بسیج مستضعفین و یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم سهمیه رزمندگان اقدام نمایند. پس از ثبت نام آمار و اطلاعات این افراد توسط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید نهایی توسط ارگان های مذکور در سهمیه رزمندگان گزینش می گردند.
  2. با توجه به مصوبه هیئت محترم وزیران ، رزمندگان جبهه مقاومت مشروط به دارا بودن حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه با تایید ستاد کل نیروهای مسلح می توانند از تسهیلات ورود به دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی بهره مند گردند.
  3. آن دسته از کارکنان کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر میزان موظفی ، که از تاریخ ۳۱ شهریور 59 لغایت 31 شهریور ۷۶ حداقل 6 ماه پیوسته و یا 9 ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط خط مقدم حضور داشته اند، با تایید بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح (ستاد کل نیروهای مسلخ، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران «آجا»، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح «ودجا»، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران «فراجا») می تواننداز مزایای این قانون استفاده نمایند. این قبیل افراد می توانند ابتدا به سازمان های تابعه مراجعه و فرم استفاده از سهمیه رزمندگان را تکمیل کرده، کد پیگیری 12 رقمی را دریافت؛ پس از تکمیل فرم تقاضانامه ثبت نامی کد پیگیری را در کادر مربوطه وارد نمایند.

سهمیه ایثارگران

اعمال سهمیه ایثار گران در ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور 1402
درصد سهمیهافراد مشمول سهمیه
25 درصد ظرفیت به ازای هر کد رشته
  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان
  • آزادگان و همسر آزادگان و فرزندان آنان
  • همسر و فرزندان شهدا مفقودالاثر
5 درصد ظرفیت به ازای هر کد رشته
  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان
  • همسر و فرزندان رزمندگانبا حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه

نکته: در صورت پذیرفته شدن مشمولین سهمیه ایثارگران در هر مقطع تحصیلی در دوره های شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس بین الملل، خودگردان، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دوره های شهریه پرداز از سهمیه مشمولین این آیین نامه در صورت انصراف از تحصیل استفاده مجدد از سهمیه ها حداکثر تا یک بار دیگر بلامانع است.

سهمیه خانواده شهدا

خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر شهید) برای استفاده از سهمیه مذکور بایستی نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام کرده و نیازی به مراجعه به سایت اینترنتی ایثار ندارند. این داوطلبان در صورت تایید نهایی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، در سهمیه خانواده شهدا گزینش گردند.

شرایط وظیفه عمومی برای داوطلبان آقا ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور 1402

همانطور که می دانید آقایان موظف به گذراندن دوره خدمت سربازی هستند و ارائه کارت پیان خدمت و یا گواهی که نشان دهنده اذن به وقفه باشد به منظور ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور الزامی است، در ادامه شرایط و مقررات مربوط به وظیفه عمومی را بررسی خواهیم کرد که داوطلبان آقا به هنگام ثبت نام می بایست یکی از شرایط زیر را دارا باشند.

  1. داشتن کارت پایان خدمت هوشمند.
  2. دارا بودن کارت معافیت سربازی هوشمند.
  3. مشمولان دارای برگ معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی و کفالت)، مشروط به ثبت نام در مدت اعتبار آن.
  4. مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه که در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – 1402 معافیت تحصیلی دانش آموزی اخذ نموده اند تا تاریخ 31 شهریور 1402 در سنوات مجاز تحصیلی تا حداکثر 20 سالگی فارغ التحصیل می شوند.
  5. دانش آموزانی که قبل از سن مشمولیت (قبل از 18 سالگی) موفق به دریافت دیپلم نظام آموزشی جدید 3.3.6 شده باشند، به شرط نداشتن غیبت سربازی، این افراد چنانچه حداکثر پس از 6 ماه رسیدن به سن مشمولیت (18 سال تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصیل می باشند. در غیر اینصورت به دلیل ورود به غیبت، مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود، مگر اینکه در مدت 6 ماه، خود را معرفی کرده و بدون غیبت به خدمت اعزام و یا دارای برگ اعزام بدون غیبت باشد.
  6. سربازان در حال خدمت بدون غیبت اولیه دارای مدک پیش دانشگاهی و یا نظام اموزشی جدید 3.3.6 حضوری و پیوسته (مثل دانش آموزان عادی) به شرطی که در مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شوند.
  7. کارکنان وظیفه که خدمت دوره ضرورت آنان تا تاریخ ۳۱ شهریور 1402 به پایان می رسد با ارائه گواهی و یا کارت پایان خدمت می توانند اقدام به ثبت نام کنند.
  8. کارکنان شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از اداره نیروی انسانی سازمان مربوط برای ادامه تحصیل، مجاز به ثبت نام می شوند.
  9. دانشجویان انصرافی در صورتی که در سنوات اولیه تحصیلی انصراف داده و همچنین از تاریخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید بیش از یک سال سپری نشده باشد، می تواند ثبت نام کنند البته مشروط به اینکه از امتیاز انصراف قبلا استفاده نکرده باشد.
  10. فارغ التحصیلان مقطع کاردانی فقط می توانند در رشته هایی در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل نمایند که برابر اعلام وزارتخانه های علوم و بهداشت آن رشته ها، مقطع کارشناسی ناپیوسته بالاتر نداشته باشند.

نکات مهم در مورد نظام وظیفه:

  • مشمولان غایب، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی، معافیت تحصیلی برای آنان صادر نمی گردد و دانشگاه مجاز به ثبت نام این افراد نیستند.
  • دانشجویان اخراجی دانشگاه ها تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند به استثنا افرادی که قبل از رسیدن به سن مشمولیت اخراج شده اند.
  • معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یکبار صادر می شود. و برای با دوم مشمول مجاز به ثبت نام و ادامه تحصیل در مقطع تکراری نمی باشد مگر مقاطع بالاتر.
  • سربازان حین خدمت مجاز به تحصیل هم زمان با انجام خدمت نیستند. این افراد در صورت قبولی در دانشگاه و داشتن شرایط ادامه تحصیلات خدمت مرخص خواهند شد و می توانند با ارائه گواهی ثبت نام کنند.
  • تمامی پذیرفته شدگان در این مرحله ثبت نام ملزم ب دریافت مجوز از دفاتر پلیس + 10 هستند.

مدارک ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور 1402

متقاضیان می بایست به هنگام ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مدارک اعلام شده از سوی سازمان سنجش را ارائه دهند، در ادامه مطلب مدارک و اسناد مورد نیاز جهت نام نویسی در دانشگاه مذکور که در دو مرحله اینترنتی و حضوری انجام می شود همراه با خصوصیات هر کدام شرح داده ایم.

مدارک ثبت نام اینترنتی

  • مدرک دیپلم (یکی از مدارک دیپلم نظام آموزشی جدید، دیپلم چهارساله نظام آموزش قدیم ، مدرک دوره پیش دانشگاهی یا مدرک کاردانی)
  • تصویر صفحه اول، دوم و سوم شناسنامه
  • تصویر اسکن شده کارت ملی
  • مدرک نظام وظیفه برای داوطلبان آقا
  • گواهی اشتغال به کارو یا اصل حکم کارگزینی (برای افرادی که دارای سهمیه کارمندی هستند)
  • گواهی تاییدیه سهمیه ایثارگری از مراجع ذیربط (برای کسانی که دارای سهمیه ایثارگری هستند)
  • عکس 3*4 با مشخصات زیر:
  1. فرمت عکس باید JPG باشد.
  2. حداعقل اندازه عکس 300*200 و حداکثر 400*300 مگاپیکسل باشد.
  3. عکس باید حجمی کمتر از 70 کیلوبایت داشته باشد.
  4. فاقد حاشیه زائد، کاملا واضح، عاری از هرگونه اثر مه و منگنه و متعلق به سال جاری داوطلب باشد.

مدارک ثبت نام حضوری

  • اصل شناسنامه و کپی از تمامی صفحات آن
  • اصل کارت ملی به همراه کپی از هر دوطرف کارت
  • 6 قطعه عکس 3*4 روشن
  • کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای داوطلبان آقا
  • اصل گواهی مدرک دیپلم به همرا کپی (و یا مدرک پیش دانشگاهی)
  • اصل و کپی ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی
  • اصل و کپی رسید های پستی تاییدیه تحصیلی

 

سوالات متداول

1- شرایط ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه پیام نور سال ۱۴۰۲ چیست؟

این شرایط شامل شرایط عمومی و اختصاصی می باشد که جزئیات آن در ادامه مقاله ذکر شده است.

2- آیا سهمیه ها نیز در پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور ۱۴۰۲ تاثیر گذار است؟

بله طبق دفترچه راهنمای ثبت نام ، انواع شهیمه ایثارگران و خانواده شهدا در پذیرش داوطلبان موثر می باشد.

3- آیا اتباع خارجی می توانند در دانشگاه پیام نور بدون کنکور ثبت نام کنند؟

بله، ولیکن دانشگاه مذکور نباید در مناطق ممنوع تردد و سکونت برای اتباع خارجی باشد چرا که در صورت انتخاب و قبولی در این محل ها باعث لغو پذیرش خواهد شد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره پیام نور