خانه کارشناسی ارشد سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد ۱۴۰۴

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد ۱۴۰۴

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد ۱۴۰۴

داوطلبان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و آزاد، به دو روش با کنکور و بدون کنکور می توانند اقدام نمایند. در روش اول یعنی پذیرش با آزمون، بایستی در موعد مقرر ثبت نام کنکور ارشد خود را انجام داده و در جلسه آزمون نیز حضور داشته باشند. اما برای تحصیل در رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد نیازی به شرکت در آزمون نبوده و تنها سهیمه سوابق تحصیلی و سهمیه استعداد درخشان فرد لحاظ می شود. داوطلبان تحصیل این رشته ها می بایست از تمامی شرایط کارشناسی ارشد بدون کنکور برخوردار بوده و در زمان مقرر اقدامات مربوطه را به انجام برسانند. شایان ذکر است که پذیرش بر اساس سهمیه استعداد درخشان نیز از دو طریق با آزمون و بدون آزمون امکان پذیر است.

داوطلبانی که از سهمیه استعداد درخشان ارشد برخوردارند، می توانند بدون کنکور به دانشگاه مورد علاقه خود راه یابند.

شرایط لازم جهت استفاده از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد ۱۴۰۴

دانشگاه های مختلف هر ساله درصدی از کل ظرفیت پذیرش خود را به جذب دانشجو ارشد به صورت بدون کنکور و دانشجویان برتر مقطع کارشناسی دانشگاه ها اختصاص می دهند. البته رتبه های برتر می توانند علاوه بر پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها، از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد گروه پزشکی و یا غیر پزشکی در پذیرش با کنکور ارشد نیز استفاده نمایند. استفاده از این سهمیه در پذیرش با آزمون یا بدون آزمون نیازمند داشتن شرایط خاصی برای داوطلبان می باشد که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.

شرایط پذیرش بدون کنکور

چنانچه داوطلبان مایل باشند که از سهمیه استعداد درخشان خود برای پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها استفاده نمایند، در صورت داشتن شرایط لازم تنها می توانند در رشته هم نام با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی خود در دوره ارشد تحصیل کنند. هر دانشگاه در اطلاعیه ای به صورت جداگانه به ثبت نام ارشد بدون کنکور دانشجویان اقدام می نماید، بنابراین متقاضیان علاوه بر دارا بودن شرایط لازم می بایست شرایطی را که توسط دانشگاه ها به صورت جداگانه تعیین می شود نیز دارا باشند.

  • متقاضیان می بایست در پایان نیمسال ششم تحصیلی، حداقل سه چهارم واحدهای درسی خود را گذرانده باشند و از نظر معدل کل جزء پانزده درصد برتر از میان دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود قرار بگیرند.
  • داوطلب می بایست حداکثر در هشت نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شود. (مگر این که دارای شرایط خاص باشد.)
  • دانشجوی استعداد درخشان صرفا می تواند برای سال تحصیلی بلافاصله پس از دانش آموختگی از سهمیه خود استفاده نماید.
  • داوطلبان توجه داشته باشند که استفاده از این سهمیه صرفا برای یک مرتبه امکان پذیر می باشد.
  • پذیرش بدون آزمون دانشجو صرفا در رشته های تحصیلی هم نام و مرتبط با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی امکان پذیر می باشد.

شرایط پذیرش دانشگاه پیام نور

  • دانشجویان می بایست پس از 6 نیمسال تحصیلی حداقل 100 واحد درسی خود را گذرانده باشند و دارای گواهی رتبه برتر از دانشگاه محل تحصیل خود باشند.
  • پذیرش برای سال تحصیلی بلافاصله پس از دانش آموختگی و تنها برای یک بار امکان پذیر است
  • داوطلبان می بایست تا تاریخ 31 شهریور ماه ۱۴۰۴ فارغ التحصیل شده باشند.
  • پذیرش افراد مشمول، مازاد بر ظرفیت پذیرش دانشجویان آزاد انجام می گردد.
  • برگزیدگان رتبه اول تا پانزدهم المپیاد علمی یا دانشجویی می توانند با ارائه معرفی نامه از دبیرخانه المپیاد، از تسهیلات این آیین نامه برای ورود به همان رشته یا رشته های مرتبط استفاده کنند.

شرایط پذیرش با کنکور

در صورتی که داوطلبان مشمول این سهمیه قصد داشته باشند در رشته ای غیر هم نام با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی خود در ارشد ادامه تحصیل دهند، نمی توانند در پذیرش بدون آزمون شرکت کنند. این افراد بایستی ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد و سراسری را انجام داده و علاوه بر شرکت در آن، موفق به کسب نمره حدنصاب علمی حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در پذیرش آزاد هر کدرشته محل شوند. شایان ذکر است که شرایط استفاده از تسهیلات دانش آموختگان برتر از طریق دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری اطلاع رسانی می شود. جهت مشاهده تمامی سهمیه های ارشد می توانید به مطلب سهمیه های کنکور ارشد مراجعه نمایید.

  • داوطلبانی که در مرحله نهایی المپیادهای علمی – دانشجویی، رتبه های اول تا پانزدهم را کسب کرده اند.
  • دانشجویانی که در دوره کارشناسی خود، با معرفی سازمان امور دانشجویان به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شده اند.
  • داوطلبانی که در مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته موفق به کسب رتبه اول تا سوم در یکی از جشنواره های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی شده اند. البته توجه نمایید که این افراد می بایست حداقل 50 درصد در دستاورد حائز رتبه مشارکت داشته باشند.
  • دانش آموختگانی که در دوره کارشناسی پیوسته، رتبه اول را در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود کسب کرده و طی حداکثر 8 نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شده اند.
  • داوطلبان دارای رتبه اول در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود در مقطع کارشناسی ناپیوسته که حداکثر پس از 4 نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شده باشند.
  • افراد واجد شرایط می توانند حداکثر یک مرتبه و تا یک سال پس از دانش آموختگی از سهمیه خود استفاده کنند.

ثبت نام دانشجویان دارای سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد 1404

ثبت نام دانشجویان دارای سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد ۱۴۰۴

همان طور که گفته شد، برای استفاده از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد می توانید به دو صورت با کنکور و بدون کنکور اقدام نمایید. افرادی که از این سهمیه برخوردارند و قصد تغییر رشته و دانشگاه خود را دارند، بایستی در آزمون ارشد شرکت نموده و نمره قبولی آن را کسب کنند. اما داوطلبانی که در کنکور ارشد شرکت نمی کنند، بایستی به صورت بدون آزمون از این سهمیه بهره مند شوند.

ثبت نام دانشجویان دارای سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد

ثبت نام بدون کنکور

نام نویسی دانشجویان واجد شرایط استفاده از سهمیه استعداد درخشان، برای تحصیل بدون کنکور در مقطع ارشد دانشگاه های سراسری به صورت جداگانه توسط هر دانشگاه صورت می گیرد. بنابراین بهتر است داوطلبان با مراجعه به سایت دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی خود و یا دانشگاه هایی که به صورت بدون کنکور و از طریق سهمیه استعداد درخشان دانشجو جذب می کنند، اطلاعیه های مربوطه را مطالعه نموده و از زمان ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور مطلع گردند.

 

داوطلبان بایستی در موعد مقرر، فرم ها و مدارک مورد نیاز را تکمیل کرده و آن ها را ارسال نمایند که این فرآیند برای برخی از دانشگاه ها به شکل اینترنتی و آنلاین صورت می گیرد و در برخی از دانشگاه ها نیز فرد می بایست مدارک لازم را به آدرس دانشگاه یا دانشکده مربوطه پست نماید. البته ممکن است به صورت حضوری نیز این امر صورت گیرد که جزئیات کامل در اطلاعیه ای که توسط هر دانشگاه منتشر می شود، درج خواهد شد.

نکته: ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد برای پذیرش بدون کنکور استعداد درخشان به صورت 5 درصد مازاد است.

ثبت نام بدون کنکور پیام نور

دانشگاه های پیام نور تاکنون به صورت بدون آزمون و صرفا براساس سوابق تحصیلی اقدام به جذب دانشجو نمی کردند اما در سال 1401 این دانشگاه ها نیز به صورت بدون کنکور دانشجو جذب کنند. داوطلبان به منظور شرکت در این فرآیند و تحصیل در این دانشگاه می توانند در تاریخ مقرر به سایت جامع دانشگاه پیام نور به نشانی pnu.ac.ir مراجعه نموده و نام نویسی خود را نهایی کنند. البته هنوز زمان ثبت نام سال ۱۴۰۴ مشخص نیست لذا در صورت اجرای این امر، ممکن است در اسفند ماه نام نویسی آغاز شود. به محض انتشار هر خبری، متن بروز شده و در کانال تلگرام کارشناسی ارشد نیز اطلاع رسانی می کنیم.

ثبت نام با کنکور

دانشجویان برخوردار از سهمیه استعداد درخشان می توانند همزمان با داوطلبان کنکور ارشد در این آزمون ثبت نام کنند و در فرم نام نویسی گزینه مربوط به سهمیه خود را علامت گذاری نمایند. این افراد در صورتی که موفق به کسب حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در پذیرش آزاد هر کد رشته محل شوند، توسط سازمان سنجش به دانشگاه های مربوطه معرفی خواهند شد. پس از معرفی به دانشگاه ها می توانند نسبت به تکمیل مراحل ثبت نام خود در دانشگاه مقصد اقدامات لازم را انجام دهند.

نکات مربوط به ظرفیت پذیرش بر اساس سهمیه استعداد درخشان ارشد ۱۴۰۴

  • ظرفیت پذیرش بر اساس این سهمیه محدود است، لذا داوطلبان باید به هنگام ثبت نام این مسئله را در نظر بگیرند.
  • تمام شرایط و جزئیات مربوطه، به دنبال انتشار اطلاعیه ثبت نام اعلام می گردد.
  • ظرفیت پذیرش بدون آزمون بر اساس این سهمیه به اندازه 20 تا 40 درصد ظرفیت پذیرش با آزمون خواهد بود. (30 درصد برای دانشگاه های سطح 3)
  • در پذیرش بر اساس سهمیه استعداد درخشان، دو سوم از ظرفیت به دانشجویان دانشگاه مورد نظر و یک سوم آن به فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها تعلق می گیرد.
  • دانشگاه می تواند کل ظرفیت پذیرش بدون آزمون خود را با کد تحصیل تکمیل نموده یا نیمی آن را بر اساس کد محل تحصیل و نصف دیگر را بر اساس ظرفیت کل رشته های با آزمون ثبت کنند.
  • ظرفیت پذیرش بدون آزمون در موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها نهایتا تا 10 درصد ظرفیت با آزمون در هر کد است.

مزیت های سهمیه استعداد درخشان

  1. دریافت بن کتاب
  2. کمک هزینه سفر جهت ارائه مقالات
  3. صدور گواهی رتبه جهت معرفی به دانشگاه ها، ادارات و…
  4. معرفی به بنیاد نخبگان
  5. تقدیر و اعطای وام

علاوه بر پذیرش با سهمیه استعداد درخشان، داوطلبان می توانند از طریق ثبت نام ارشد بدون کنکوردر رشته هایی که ظرفیت آن ها در روند برگزاری این آزمون تکمیل نشده اند، به این مقطع وارد شوند. البته توجه داشته باشید که برای پذیرش به این شیوه بایستی ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی ارشد را که طبق معدل کارشناسی شماست، در سایت سازمان سنجش انجام دهید. همچنین برای ثبت نام ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد نیز از طریق سایت رسمی این دانشگاه به آدرس azmoon.org باید اقدامات لازم را انجام دهید. می توانید تمامی شرایط مربوط به ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های آزاد را در مطلب شرایط ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

1- داوطلبان تا چه زمانی می توانند از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ خود استفاده کنند؟

این دسته از متقاضیان صرفا می توانند یک سال بلافاصله پس از دانش آموختگی و یک مرتبه از سهمیه خود استفاده نمایند.

2- آیا با سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد بدون شرکت در کنکور ۱۴۰۴ می توان رشته دیگری برای ادامه تحصیل در این مقطع انتخاب کرد؟

خیر، این افراد تنها با شرکت در آزمون ارشد و کسب حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده، می توانند رشته و دانشگاه دیگری انتخاب نمایند.

3- نحوه استفاده از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ برای پذیرش بدون کنکور دانشگاه پیام نور به چه صورت است؟

داوطلبان می توانند در زمان مقرر با مراجعه سایت جامع دانشگاه پیام نور به نشانی pnu.ac.ir نام نویسی خود را نهایی کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۳۴ نظر
  1. رضا

    سلام یک استعداد درخشان بدون انصراف بره خارج ظرفیت ارشد مستقیمش میسوزه یا میره بعدی ?

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      تنها در صورت انصراف یا اخراج، این ظرفیت به نفر بعد تعلق خواهد گرفت.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد