خانه انتخاب رشته کنکور اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

اشتباه در انتخاب رشته 1402

داوطلبانی که اقدام به انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 یا آزاد نموده اند، ممکن است به دلایلی از قبیل عدم اطلاع صحیح از کد رشته های ارائه شده، اشتباه در ثبت کد رشته ها، اشتباه در چیدمان اولویت ها و یا تغییر علاقه مندی خود به یک کد رشته محل، احساس کنند که نسبت به رشته قبولی خود رضایت ندارند.

سازمان سنجش برای این دسته از داوطلبان، این امکان را به وجود می آورد که در زمان مشخص برای بررسی اشتباه در انتخاب رشته و ثبت درخواست خود اقدام کنند که طی این عمل امکان جابه جایی و انتقال در رشته مورد نظر برای داوطلبان فراهم می شود.

داوطلبان به منظور ثبت درخواست اشتباه در انتخاب رشته کنکور 1402 می توانند در مهلت معین شده اقدامات لازم را به صورت اینترنتی انجام دهند.

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

اشتباه در انتخاب رشته در نتیجه اعمال و یا عدم انجام برخی نکات است که، توجه به آن ها پیش از شروع فرآیند مذکور ضروری می باشد. از مهم ترین این نکات می توان به موارد زیر ادامه کرد.

  • عدم مطالعه دفترچه راهنما: مطالعه نکردن این دفترچه که برای شفاف سازی هر چه بیشتر و کمک به انجام روند انتخاب رشته در نظر گرفته شده است، می تواند موجب اشتباهات بسیاری برای داوطلبان شود.
  • عدم توجه به شهر محل تحصیل: از آن جایی که تحصیل در شهر دیگری غیر از محل سکونت، مستلزم داشتن آمادگی های بسیاری از جمله دوری از خانواده، زندگی در محیط خوابگاهی و… است، در نتیجه در صورتی که به شهر دانشگاه انتخابی توجه نشود، امکان بروز اشتباه را در این مرحله افزایش خواهد داد.
  • عدم توجه به میزان شهریه: توجه به این مورد نیز برای بررسی تناسب بودجه تحصیلی موجود با میزان شهریه ضروری بوده و عدم دقت به آن امکان خطا و نیاز به تصحیح انتخاب رشته را بالا می برد.

صفر تا 100 انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

انواع در خواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

ثبت این درخواست از طریق سایت سازمان سنجش، برای مصادیق مختلفی امکان پذیر می باشد، که در ادامه به ذکر آن ها پرداخته ایم.

  • درخواست بررسی اولویت های بعدی
  • درخواست تغییر دوره قبولی (روزانه، شبانه، پردیس خودگردان)
  • درخواست به حد نصاب نرسیدن محل قبولی (در صورتی که رشته انتخاب شده در دانشگاه مورد نظر به حد نصاب نرسیده باشد، فرد با ثبت این درخواست می تواند تقضای بررسی اولویت های بعدی خود را دهد.)

چگونه باید فهمید که در کدام رشته شانس قبولی داشته ایم؟

با اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری1402، برای متقاضیانی که به جز رشته محل پذیرفته شده در سایر انتخاب های خود نیز امکان پذیرش دارند، کارنامه سبز صادر می گردد. برای این که متوجه شویم در کدام یک از اولویت های دیگر موجود در انتخاب رشته، امکان قبولی را داشته ایم می بایست، با دقت به بررسی کارنامه سبز کنکور 1402 بپردازیم.

انجام این کار از طریق مقایسه ستون “رتبه داوطلب” با ستون “آخرین رتبه قبولیمیسر می باشد. چنانچه در یک کد رشته محل، رتبه داوطلب از رتبه آخرین فرد قبولی کمتر باشد، به این معنی است که شما در آن انتخاب امکان قبولی خواهید داشت.

بنابراین جهت بررسی اولویت های پایین تر که شانس قبولی را در آن ها دارید، می توانید تقاضای بررسی مجدد خود را ثبت نمایید. به این منظور متقاضیان باید با نحوه ثبت و ارسال درخواست در سایت سازمان سنجش و همچنین سایتی که از طرف مرکز سنجش دانشگاه آزاد تعیین می گردد، آشنا باشند که در ادامه مطلب تمامی مراحل فرآیند مذکور شرح داده شده است.

نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

  • برای ثبت اعتراض به نتایج آزمون خود در ابتدا باید وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شوید و سپس طبق تصویر زیر بر روی گزینه “پاسخگویی و ارتباط با سازمان” کلیک کنید.

مرحله اول ثبت درخواست اعتراض در سایت سازمان سنجش

  • سپس گزینه “ورود به سیستم پاسخگویی” را برگزینید.

مرحله دوم ثبت درخواست اعتراض در سایت سازمان سنجش

  • سپس همانطور که در تصویر زیر مشخص شده است، بر روی گزینه “عضویت در سایت” کلیک نمایید.

مرحله دوم ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری

  • صفحه ای همچون تصویر زیر پیش روی شما قرار خواهد گرفت، اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید و سپس تیک جمله موجود در تصویر زیر که با فلش نشان داده شده است را فعال کرده و بعد از آن گزینه “تایید” را انتخاب کنید.

مرحله سوم ورورد به سامانه ثبت اشتباه انتخاب رشته

  • پس از انجام این مرحله و تایید آن، سایت سازمان سنجش رمز عبوری برای شما ارسال خواهد کرد که می بایست پس از دریافت رمز عبور مجددا به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و دوباره گزینه ارسال درخواست را انتخاب کنید، سپس روی گزینه “ورود به سیستم” کلیک کنید.

مرحله چهارم ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری

  • اکنون کادرهای نام کاربری و رمز عبور را تکمیل و سپس بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.

مرحله پنجم ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری

  • پس از کلیک بر روی گزینه ورود، به صفحه جدید هدایت خواهید شد که بایستی گزینه “درخواست جدید” را انتخاب نمایید.

مرحله هشتم ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری

  • در قسمت آزمون، کلمه “سراسری” و در قسمت سال، “1402” را وارد نمایید. سپس بر روی کلمه “جستجو” کلیک کنید.

مرحله هفتم ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری

  • در منوی باز شده بر روی گزینه “انتخاب” که در مقابل عبارت “بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای اولویت بندی” قرار دارد، کلیک نمایید و درخواست خود را ثبت کنید.

آیا اعتراض به اشتباه در انتخاب رشته 1402 مورد بررسی سازمان سنجش قرار می گیرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در سال های گذشته تقریبا تمامی داوطلبانی که از سیستم پاسخگویی سازمان سنجش استفاده کرده بودند نتایج خود را دریافت کرده و توانستند مشکل خود را حل کنند. البته توجه داشته باشید که استفاده از این سیستم تنها راه برای رسیدن به نتیجه است، بنابراین از مراجعه حضوری و تماس های تلفنی به سازمان سنجش خودداری کنید.

لازم به ذکر است که پذیرش نهایی شما بستگی به تایید نهایی دانشگاه پذیرنده دارد. ممکن است در برخی از موارد سازمان سنجش با تغییر اولویت شما موافقت کند اما دانشگاه پذیرنده به دلایلی از جمله عدم ظرفیت و… از پذیرش شما اجتناب نماید. در صورت تمایل به کسب راهنمایی در خصوص موضوع مربوطه می توانید با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی  ایران مشاوره تماس بگیرید.

زمان اعلام نتایج بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

مطابق روند سال های گذشته نتایج ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته احتمالا اوایل آبان 1402 و از طریق پیامک ارسال خواهد شد. البته با توجه به مشخص نبودن زمان دقیق این فرآیند، اخبار دقیق آن از طریق کانال تلگرام کنکور اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین متقاضیان می بایست به این نکته توجه کنند که قبل از تاریخ مذکور، به پیگیری جواب درخواست خود از طریق سایت سنجش اقدام ننمایند. 

در پایان به این نکته توجه کنید که، در صورت ثبت درخواست خود از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور خارج از بازه زمانی در نظر گرفته شده، بررسی های مربوطه از طریق این سازمان انجام نخواهد شد.

همچنین پس از موافقت با درخواست و تغییر اولویت در رشته و دانشگاه، معمولا شروع نیمسال تحصیلی فرد متقاضی از نیسمال دوم تحصیلی خواهد بود. احتمال درخواست دانشگاه مقصد مبنی بر گذراندن ترم اول تحصیل در دانشگاه قبلی و استفاده از قانون تطبیق واحد دروس وجود دارد.

بنابراین امکان شروع به تحصیل در رشته ای که به عنوان اولویت دوم داوطلب است، از مهرماه وجود ندارد. در ضمن فرآیند تکمیل ظرفیت کنکور سراسری 1402 نیز ممکن است، هر سال انجام نشود و چنانچه تصمیم به برگزاری آن گرفته شود، اخبار مربوطه از طریق سایت سازمان سنجش اطلاع رسانی می گردد.

 

سوالات متداول

1- آیا امکان ثبت درخواست بررسی اولویت های بعدی انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲، در صورت اشتباه وجود دارد؟

بله، همانطور که در مقاله فوق به طور کامل توضیح داده شد، شما می توانید با مراجعه به سامانه سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org اقدامات مربوطه را انجام دهید.

2- آیا ثبت درخواست موجود در زمینه اشتباه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می گیرد؟

بله، اما ممکن است بنا به دلایلی مانند عدم وجود ظرفیت دانشگاه پذیرنده با آن موافقت نشود.

3- اعلام نتایج بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ تا چه تاریخی انجام خواهد شد؟

هنوز تاریخ دقیق این فرآیند مشخص نیست، اما به محض اعلام نتایج مذکور از طریق همین مقاله اطلاع رسانی خواهد شد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۹۰ نظر
  1. محمدی

    سلام توی دفترچه انتخاب رشته بدون آزمون اگر رشته روزانه رو بزنم محدودیت گروه تحصیلی داره یانه

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      خیر، محدودیت گروه تحصیلی وجود ندارد.

  2. Amir

    سلام وقت بخیر
    زمان ثبت درخواست تغییر اولویت و اشتباه در انتخاب رشته در سایت تا کی هست؟
    آخه من در بخش ثبت درخواست جدید چیزی با این عنوان نمیبینم.

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، در حال حاضر اطلاعیه ای در این مورد منتشر نشده است و شما می توانید با مراجعه به سایت سنجش، در بخش سامانه پاسخگویی درخواست خود را مبنی بر تغییر اولویت های انتخاب رشته ارسال کنید.

  3. Tina

    سلام خسته نباشید من برای انتخاب رشته معدل کتبی دیپلم رو معدل ترمیم وارد کردم الان گفتن که باید همون قبلی رو وارد میکردم و اشتباس من باید چیکار کنم زمان ویرایش معدل هم تموم شده چطور اصلاحش کنم آیا ممکن بعدا مردود بشم به خاطر اشتباه وارد کردن معدل ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      معدل های وارد شده باید معدل های صحیح و نهایی شما باشند و در صورت مغایرت بهتر است در خواستالکترونیکی برای سازمان سنجش ارسال شود.

  4. sara

    سلام خسته نباشید من به دلیل یکسری مشکلات قادر نیستم مهر دانشگاه رو شروع کنم و میخوام بهمن وارد دانشگاه بشم اگر توی نتیجه نهایی روزانه قبول شده باشم چطور باید تغییرش بدم به شبانه ؟ و اینکه ثبت نام شبانه ها هم همون مهر هست یا بهمن باید بریم برای کارای ثبت نام ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، شما می توانید با ارائه ی دلیل منطقی درخواست مرخصی باشید و در صورت موافقت دانشگاه، ترم اول مرخصی برای شما در نظر گرفته می شود.

  5. Faezeh

    سلام ببخشید اگر معدل دیپلممون رو اشتباهی نوشته باشیم هنگام انتخاب رشته چه اتفاقی میفته؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود اگر شما در زمان انتخاب رشته معدل قطعی خود را داشته باشید و درست وارد نکرده باشید (اگر معدل شما از معدلی که وارد کرده باشید کمتر باشد) در زمان ثبت نام دانشگاه ممکن است به مشکل بر بخورید.

  6. رکسانا

    سلام کد درسته که اگه کد رشته فرهنگیان انتخاب اول تا ۱۰ام نباشه دعوت به مصاحبه نمیشیم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      خیر این صحبت درست نمی باشد .

  7. یه کنکوری

    سلام میشه توی دفترچه انتخاب رشته واسه یه کد رشته هر دو پذیرش نیمسال اول و دومش رو بنویسیم؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      بله، این امکان وجود دارد.

  8. نصیر

    باسلام. من رشته دندانپزشکی دانشگاه ازاد قبول شدم که در خواست تغییر اولویت به پزشکی اردبیل(بدون شهریه) دادم و قبول شده ولی الان پشیمان هستم و می خواهم در دانشگاه ازاد بمانم. ایا این امکان وجود دارد؟یا باید به پزشکی اردبیل بروم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، برای پیگیری درخواست خود ، میبایست دوباره با سازمان سنجش ارتباط برقرار کرده و ارسال درخواست نمائید.

  9. نیما

    سلام من درخواست تغییر اولویت دادم ولی الان میخوام همون دانشگاه اول بمونم امکانش هست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، برای پیگیری درخواست خود می بایست از طریق سایت سنجش اقدام نمائید.

  10. علی

    سلام من در ثبت نام کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۱ تو الویت بندی یه شهر و اشتباه الویت اول زدم الان راهی هست که بتونم تغییرش بدم حذفش کنم ؟ چیکار باید بکنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، شما میتوانید از طریق سایت سازمان سنجش نسبت به ارسال درخواست در خصوص ویرایش انتخاب رشته خود اقدام نمایید.

  11. مریم

    سلام من کد رشته ها رو وارد سایت کردم، میتونم باز وارد سایت شم و انتخابایه دیگه هم اضافه کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۱، تا ۸ نوبت فرصت ویرایش در بازه زمانی انتخاب رشته خواهید داشت.

  12. امیر

    سلام
    برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد اشتباه کردم الان چه کاری میتونم انجام بدم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، با ثبت درخواست خود در سایت رسمی دانشگاه آزاد اسلامی، در صورت موافقت کارشناسان، میتوانید ویرایش های لازم را اعمال کنید.

  13. مجید

    با سلام
    آیا کارنامه سبز رشته های دانشگاه آزاد وجود دارد

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با سنوات گذشته، کارنامه سبز برای کنکور سراسری دانشگاه های آزاد منتشر نمی شود.

  14. نرگس

    سلام من توی انتخاب رشته نتایج نهایی مردود شدم و مهلت کارنامه سبز تمام شده سازمان سنجش فرصت دوباره نمیده برای ارسال درخواست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورتی که مردود شده باشید، مجاز به استفاده از کارنامه سبز نخواهید بود؛ می توانید در رشته های بدون کنکور دانشگاه های مختلف ثبت نام خود را انجام دهید.

  15. باقری

    سلام … کارنامه سبز اومده ولی پرینت رشته هایی که انتخاب کردم رو ندارم چجوری میتونم از رشته های انتخابی خودم مطلع بشم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، شما می توانید کد رشته های خود را در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری جست و جو کرده و از عنوان رشته و دانشگاه انتخابی خود مطلع شوید.

  16. شایان

    با سلام من در کنکور ۱۴۰۰ مردود شدم آیا می توانم بر اساس کارنامه سبز خودم اعتراض کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با سنوات گذشته، افرادی که مردود شده اند، مجاز به استفاده از کارنامه سبز (نهایی) نخواهند بود.

  17. صبا

    سلام من توی نتایج انتخاب رشته امسال مردود شدم و هیچ دانشگاه دولتی قبول نشدم ساله دیگه میتونم کنکور شرکت کنم و دانشگاه روزانه قبول شم؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، بله، شما محدودیتی جهت شرکت در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ و انتخاب رشته های دوره روزانه را ندارید و مجاز به انتخاب آن می باشید.

  18. ...

    سلام براساس سوابق تحصیلی و به اشتباه در انتخاب رشته
    اولویت اولم زدن زبان روزانه میخام ویرایشش بزنم نمیشه باید چیکار کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در حال حاضر امکان ویرایش چینش انتخاب رشته وجود ندارد؛ جهت بررسی مشکل خود می توانید نسبت به ارسال درخواست در سیستم پاسخگویی سازمان سنجش اقدام نمایید.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره پیج کنکور