خانه کنکور تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

تاثیر معدل در کنکور 1402

تاثیر سوابق تحصیلی یا همان معدل نمرات نهایی داوطلبان بر رتبه قبولی کنکور، یکی از پر بحث ترین مسائل پیرامون کنکور سراسری می باشد که نظر بسیاری از شرکت کنندگان را به سوی خود جلب نموده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجری تصمیم گیری و سیاست گذاری در این باره هر ساله، پیش از برگزاری آزمون سراسری، شرایط تاثیر معدل بر نتیجه کنکور را اعلام می دارد تا متقاضیان بتوانند با آگاهی بیشتری نسبت به برنامه ریزی کنکور و هدف گذاری پیرامون این آزمون سرنوشت ساز، تصمیم گیری نمایند.

میزان تاثیر معدل در کنکور 1403 به صورت 50 درصد تاثیر قطعی می باشد.

میزان تاثیر معدل در کنکور 1403

حدودا 85 درصد رشته های دانشگاهی کشور به صورت بدون کنکور و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان ارائه می گردد و نحوه تاثیر معدل در کنکور سراسری 1403، می بایست به نحوی باشد که تعادل و توازن میان پذیرش با آزمون و بدون آزمون دانشگاه ها را برقرار نماید.

 

لازم به ذکر است که میزان تاثیر معدل نهایی برای داوطلبان پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی معادل 100 درصد است. داوطلبانی از شرایط بهره گیری از تاثیر معدل در آزمون سراسری برخوردار اند که در یک یا چند امتحان نهایی کشوری (نظام قدیم یا جدید) شرکت کرده باشند و تاریخ دریافت دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی معتبر این افراد، خارج از محدوده تعیین شده نباشد.

تاثیر معدل برای داوطلبان نظام سالی – واحدی/ ترمی – واحدی

میزان تاثیر نمره کل سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی/ ترمی – واحدی در در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی ۳۷/۵ درصد تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی آنان ۱۲/۵ درصد تاثیر قطعی و در مجموع ۵۰ درصد تاثیر قطعی است.

 

همچنین میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، ۲۱ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی آنان ۷ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل سوابق تحصیلی در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۸ درصد است که تنها شامل دروس عمومی می باشد.

تاثیر معدل برای داوطلبان نظام ۳-۳-۶

میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری 1403 پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی به میزان ۵۰ درصد قطعی خواهد بود.

 

همچنین میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، به میزان ۲۸ درصد با تاثیر قطعی است که تنها شامل دروس عمومی می باشد.

 

زمزمه هایی مبنی بر افزایش تاثیر معدل در کنکور 1404 به میزان 60 درصد وجود دارد که در انتظار تایید یا رد این خبر از سوی سازمان سنجش هستیم.

تاثیر معدل برای دیپلمه های غیر مرتبط

گروهی از داوطلبان هستند که قصد شرکت در آزمون سراسری رشته ای غیر از رشته مرتبط با مدرک دیپلم خود را دارند. به عنوان مثال، با داشتن دیپلم انسانی، قصد شرکت در کنکور سراسری تجربی را دارند. تاثیر معدل برای این افراد لحاظ خواهد شد اما میزان آن به نسبت کمتر از دیپلمه های مرتبط خواهد بود. در واقع اثرگذاری سوابق تحصیلی این افراد، تنها بر روی دروس مشترک بین دو رشته یعنی دروس عمومی می باشد.

 

مخالفت مجلس نسبت به تاثیر معدل در کنکور

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی، مجلس درصدد حذف تاثیر 50 درصدی سوابق تحصیلی و جایگزینی تاثیر مثبت به جای تاثیر قطعی است. این درخواست با این توجیه مطرح شده که فردی که در رفاه بیشتری تحصیل می کند به نسبت کسی که در روستاهای مناطق محروم تحصیل می کند امکانات بیشتری برای تحصیل دارد. همچنین مجلس با حذف دروس عمومی مختلف است چرا که به گفته ایشان این دروس مبانی اخلاقی و دینی هستند و نباید حذف شوند.

چگونگی اعمال معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳

حال ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که تاثیر مستقیم معدل بر روی چه دروسی اعمال می شود؟ آیا تمامی دروس، مشمول این تاثیر قطعی می شوند؟

آن چه شما از تاثیر معدل بر رتبه و تراز خود در زمان اعلام نتایج کنکور مشاهده می کنید، شامل قسمت های میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم، میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی و تاثیر مثبت سوابق تحصیلی می باشد. بسته به این که هر داوطلب مشمول کدام یک از موارد فوق می باشد، این بخش ها مقادیر مختلفی را به خود اختصاص می دهند. البته همانطور که گفتیم، هنوز برخی از زوایای تاثیر معدل در کنکور 1403 به طور کامل مشخص نشده است و این نکات به طور کلی ذکر می گردد.

فرمول محاسبه تاثیر سوابق تحصیلی

می توان با ذکر یک مثال ساده، فهم این موضوع را آسان نمود. فرض کنید که امتحان فیزیک به صورت نهایی و هماهنگ کشوری برگزار شده است و داوطلبی موفق به کسب نمره 18 در این آزمون گردیده که به عنوان مثال، تراز آن در زیر گروه 2 کنکور تجربی برابر 8600 برآورد شده است. در این وضعیت، نمره درس فیزیک به صورت قطعی در آزمون وی تاثیر داده خواهد شد اگر چه تاثیر منفی نیز در تراز وی داشته باشد.

 

در واقع فرمول محاسبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری سال آینده هر داوطلب به صورت میانگین وزنی نمرات دروس عمومی و دروس تخصصی در هر رشته تحصیلی دوره دوم متوسطه (در نظام آموزشی جدید یا ۶-۳-۳) و یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی (در نظام آموزشی قبلی) است.

 

تبصره: پیرو انتشار آخرین اخبار در این زمینه همه داوطلبان اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخه های نظری ،فنی و حرفه ای و کاردانش در تمام نظام های آموزش و پرورش می بایست نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی بر اساس برنامه اعلام این وزارت خانه اقدام نمایند.

 

همچنین لازم به ذکر است که در آزمون سراسری 1403 و پس از آن، برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص داشته و یا کلا سابقه ای در این خصوص ندارند، نمره کل سابقه تحصیلی نسبت به سوابق موجود داوطلب در گروه درخواستی اعمال می شود و نمره آزمون اختصاصی جایگزین آن نخواهد شد.

 

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که، چنانچه داوطلبی در امتحاناتی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق پیش بینی می کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی برای دروس عمومی و اختصاصی ننماید، نمره آن درس برایش “صفر” لحاظ خواهد شد.

میزان تاثیر دروس عمومی و اختصاصی در کنکور

بنابر اخبار منتشر شده از سوی مرکز اطلاع رسانی سازمان آموزش و پرورش، در پی حذف سوالات دروس عمومی از دفترچه پرسشنامه آزمون سراسری میزان تاثیر سوابق تحصیلی این دروس در کنکور 1403 به 28 درصد افزایش یافته و نمرات دروس اختصاصی 22 درصد در رتبه قبولی لحاظ می شود. هنوز از تقسیم بندی این دروس برای کنکور 1403 اطلاعی در دست نیست که البته به محض انتشار این اخبار این مطلب به روز خواهد داشت.

تاثیر قطعی یا مثبت معدل؟

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی به این معناست که در حین بررسی عملکرد داوطلب در کنکور سراسری، نمرات و معدل نهایی وی در هر صورتی بر روی تراز کنکورش تاثیر گذار خواهد بود. خواه این تاثیر مثبت باشد یا منفی! در حال حاضر، شاهد اجرای تاثیر قطعی در نتایج کنکور سراسری 1403 و توضیحات کارنامه کنکور هستیم.

 

واضح است که شرکت کنندگان کنکور سراسری، علاقه بیشتری به اعمال تاثیر مثبت سوابق تحصیلی بر نتایج کنکور خود دارند. اما با تصویب تاثیر قطعی معدل بر کنکور، بحث ترمیم معدل مطرح می گردد. در این حالت، افراد متقاضی که دیپلم خود را از سال 84 به بعد و مدرک پیش دانشگاهی را از سال 91 به بعد دریافت کرده اند، می توانند یک مرتبه شانس خود را برای بهبود معدل نهایی خود امتحان نموده و در سه بازه زمانی دی، خرداد و شهریور ماه نسبت به شرکت در این طرح اقدام کنند.

ترمیم معدل برای کنکور سراسری ۱۴۰۳ چیست؟

تاثیر سوابق تحصیلی می تواند برای برخی داوطلبان کنکور، مسرت بخش و امیدوارکننده باشد اما همین موضوع ممکن است یک عده شرکت کننده را که معدل مناسبی ندارند، دلسرد نموده و حس ناامیدی را در این افراد تقویت کند. وزارت آموزش و پرورش با ایجاد امکان ترمیم معدل برای داوطلبان شرکت در آزمون سراسری 1403، به این افراد چنین امکانی را می دهد تا در صورتی که در یک یا چند درس نهایی خود نمره قابل قبولی به دست نیاورده باشند، با شرکت مجدد در امتحانات هماهنگ کشوری، شانس ترمیم معدل و بهبود وضعیت موجود را به دست آورند.

 

پس از اعلام نتایج ترمیم معدل، سازمان سنجش بنای اثرگذاری نمره را بر نمره بهتر داوطلب قرار می دهد تا این افراد، در صورت ناکامی مجدد در کسب نمره بالاتر، دچار ضرر و خسارت نیز نشوند. متقاضیان ترمیم معدل می بایست یک ماه پیش از برگزاری امتحانات نهایی خرداد، شهریور و دی ماه، با مراجعه به مدرسه محل فارغ التحصیلی خود، جهت ثبت نام اقدام نمایند. البته اخبار دقیقی در این خصوص هنوز اعلام نشده است و در صورت انتشار اطلاعیه مرتبط مجددا این مقاله یروز خواهد شد.

تاثیر معدل در کنکور شامل چه افرادی می شود؟

همان طور که در اواسط مقاله ذکر شد، کسانی که جز داوطلبان نظام جدید می باشند معدل امتحان نهایی سال دوازدهم برای آن ها محاسبه شده و اما برای داوطلبان نظام قدیم معدل مربوط به امتحانات نهایی در سال سوم دبیرستان درنظر گرفته خواهد شد. لازم به ذکر است این تاثیر معدل تنها شامل حال افرادی می شود که تاریخ فراغت از تحصیل آنها پس از سال 84 باشد و متقاضیانی که ماقبل این تاریخ فارغ التحصیل شده باشند را شامل نمی شود.

 

کلیه داوطلبان مشمول استفاده از سوابق تحصیلی در کنکور می بایست در حین ثبت نام کنکور 1403 نسبت به درج سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی خود که پیش از این دریافت نموده اند نیز اقدام نمایند. در واقع ثبت این کد در سایت ثبت نام کنکور، لازمه تکمیل فرآیند نام نویسی داوطلب است و عدم درج آن در بخش مربوطه باعث بروز اختلال در این روند می گردد.

سوالات متداول

1- آیا سوابق تحصیلی در کنکور سراسری ۱۴۰۳، تاثیر منفی هم دارد؟

بله، در صورت کسب نمره پایین در امتحانات نهایی تاثیر منفی خواهد داشت.

2- میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳ چقدر است؟

بر اساس اخبار منتشر شده، این سوابق دارای 50 درصد تاثیر قطعی در نتیجه آزمون خواهد بود.

3- آیا دیپلمه های غیر مرتبط می توانند از تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ استفاده نمایند؟

تاثیر معدل برای این دسته از داوطلبان، با توجه به دروس مشترک بین دو رشته (دروس عمومی) اعمال خواهد شد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۰۶ نظر
  1. پریا

    سلام
    من سال ۹۴ درسمو تموم گردم
    معدل کتبی نهایی سومم ۱۷ و معدل پیش دانشگاهیم متاسفانه ۱۴ه…با این وضع حدود تراز نهاییم چقد میشه>

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      این مورد تماما تحت اختیار سازمان سنجش بوده و امکان محاسبه آن وجود ندارد.

  2. محسن سعیدزاده

    یعنی دیپلم سال ۸۵ به بعد رو شامل میشه خود ۸۴ شاملس نیست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، خیر شامل نمیشود.

  3. نازی

    سلام من فارغ التحصیل دیپلم سال ۸۴-۸۵ هستم میتونم از تاثیر معدل برا کنکور ۴۰۳ استفاده کنم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      شما می بایست برای ایجاد سوابق تحصیلی به آموزش و پرورش مراجعه کنید.

  4. دنیا

    سلام
    دیپلم ۸۴ تجربی دارم میتونم از تاثیر معدل در کنکور استفاده کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، در صورتی که شما دارای دیپلم ۴ ساله ی نظام قدیم و یا گواهی پیش دانشگاهی باشید، مجاز به ثبت نام در کنکور سراسری هستید.

  5. رزا

    سلام من فارغ التحصیل دیپلم سال ۱۳۸۴ هستم میتونم از تاثیر معدل برا کنکور ۴۰۳ استفاده کنم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      خیر لازم هست شما برای ایجاد سوابق تحصیلی به آموزش و پرورش مراجعه نمایید.

  6. مبینا

    سلام وقت بخیر ترمیم معدل در قبولی رشته های با سوابق دانشگاه آزاد هم تاثیر گذار هست یا فقط در قبولی رشته های با آزمون ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، استفاده از فرصت ترمیم معدل، شامل رشته های با آزمون و رشته های بدون آزمون می شود.

  7. ثنا

    سلام خسته نباشین
    ببخشید من امسال میرم پایه دهم راستش تو سایتا متفاوته متوجه نشدم من وقتی کنکور بدم نمرات کدوم سال های تحصیلی تو کنکورم تاثیر داره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام ، اگر شما در نهایت داوطلب کنکور سراسری ۱۴۰۵ باشید : معدل دروس عمومی و تخصصی شما در پایه دهم ، یازدهم ، و دوازدهم ، با ۶۰ درصد تاثیر قطعی ، بر نتیجه کنکور شما تاثیر خواهد داشت.

  8. حسین

    خوب پیش دانشگاهی من نهایی نبوده چطور حساب میشه ۱۰ درصد

  9. حسین

    سلام ببخشید من پیش دانشگاهی را سال ۸۹ گرفتم الان تاثیر ۱۰ درصد اون چطور محاسبه می‌شود
    چون یه عده می‌گویند که پیش دانشگاهی نهایی نبوده ترمیم باید میزدید
    بعد یک عده دیگر می‌گویند فقط سال دوازدهم برای شما حساب می‌شود

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود ، برای نظام‌ترمی واحدی تاثیر ۴۰ درصدی سوابق به صورت ۳۰ درصد سوم‌دبیرستان و ۱۰ درصد پیش دانشگاهی محاسبه می شود.

  10. شیما

    درود و عرض ادب و احترام، جناب مشاور شما گفتید نمرات شهریور در کنکور ۱۴۰۲ تاثیر داره، شما از این مساله مطمئنید؟ چون مگر نتایج کنکور در نیمه دوم شهریور نمیاد؟ اونجا که هنوز بچه ها امتحان شهریور رو تموم نکردن، هنوز برگه ها تصحیح نشده… خواهش میکنم جواب بدید چون اگر موثر باشه خیلی امید بخشه.

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      خیر نمرات شهریور ماه در کنکور داده شده تیر ماه اثر نخواهد داشت و صرفا قابل استفاده برای سال های بعد خواهد بود.

  11. شیما

    سلام و وقت بخیر. من ۳ تا درسم رو افتادم و اگر در شهریور نمره خوبی بیارم آیا این نمره در کنکور ۱۴۰۲ من، تاثیر داره یا همون نمره های خرداد رو میذارن؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      هنگام اعمال سوابق تحصیلی، آخرین نمره مورد تایید است.( نمرات شهریور ماه )

  12. امیر

    سلام وقت بخیر
    من امسال پایه دهم بودم رشته تجربی و یک مشکلی پیش امد و به شدت خرابکاری کردم معدلم فکر میکنم بشه۱۳ ،اگه یازدهم و دوازدهم رو عالی بخونم بطوری که معدل یازدهم و دوازدهمم زیر ۲۰ نشه،باز هم مشکلی برای کنکور و دانشگاهم پیش میاد؟دندان پزشکی میخوام بخونم
    یا اینکه اصلا معدل دهم برای سال کنکور من تاثیر نداره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      شرط معدل برای کنکور سال ۴۰۴ به میزان ۶۰ درصد افزایش پیدا می کند (۳۰ درصد برای پایه یازدهم و ۳۰ درصد پایه دوازدهم)

  13. A

    با سلام برای کنکور ۱۴۰۲ تاثیر معدل برای نظام قدیم مثبت هستش یا قطعی

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      تاثیر معدل برای داوطلبان نظام ترمی- واحدی به صورت مستقیم است.
      ۱۰ درصد شرط ورود به دانشگاه از مقطع پیش دانشگاهی و ۳۰ درصد شامل پایه دوازدهم(نظام قدیم) است.

  14. سعید

    سلام خسته نباشید
    با معدل کتبی۱۸.۷۱برای قبولی در رشته پرستاری دانشگاه دولتی میانگین درصد ها در کنکور ۱۴۰۲چقدر باید باشه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  15. پردیس

    سلام وقتتون به خیر ببخشید معدل ۱۹/۲۰ کتبی نهایی شانس قبولی برای پزشکی و داروسازی چطوره؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      این موضوع کاملا بستگی به تراز و درصد های شما در کنکور سراسری خواهد داشت.

  16. سعید

    سلام وقتتون بخیر
    با معدل کتبی نهایی ۱۸.۷۱برای قبولی رشته پرستاری میانگین درصد ها در کنکور ۱۴۰۲چقدر باید باشد

  17. ابوالفضل

    سلام
    وقتتون بخیر
    من کنکوری ۱۴۰۲هستم میخواستم بدونم حداقل معدل لازم برای قبول شدن دانشگاه های دولتی چقدر باید باشد

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، حداقل معدل ۱۷ را بهتر است داشته باشید و درصورتی که معدل شما از این مقدار بالاتر باشد تاثیر مثبت بیشتری روی نتایج نهایی خواهد داشت.

  18. ابوالفضل

    سلام وقتتون بخیر
    من دوازدهم تجربی هستم حداقل معدل لازم برای قبولی در دانشگاه های دولتی چقدر باید باشه مثلا برای دانشگاه دولتی پرستاری

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، حداقل معدل لازمی اعلام نشده است اما با توجه به بالا بودن معدل اکثر داوطلبان، معدل بهتر است بالای ۱۸.۵ باشد.

  19. مهدی

    سلام خسته نباشید، من معدل کتبیم پایین شده و میخواستم بدونم این تاثیر معدل نتیجه کنکورمو خراب میکنه؟
    داوطلب ۱۴۰۲ هستم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با توجه به تاثیر قطعی معدل در کنکور، چنین چیزی امکان پذیر است. بنابراین پیشنهاد می شود معدل خود را ترمیم کنید.

  20. هادی

    سلام ببخشید من دیپلم تجربی دادم ولی کنکور انسانی شرکت کردم معدل کل دیپلمم ۱۵/۳۹هستش من ترمیم نمره و ایجاد سوابق تحصیلی کردم هدفم فرهنگیان حالا این ترمیم نمره بر معدلم تاثیر میذاره تا بالای شانزده شه یا نه؟

    • ایران مشاوره

      باسلام، درصورتی که آزمون بهتری نسبت به سنوات قبل داشته باشید امکان تاثیر مثبت معدل وجود دارد.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره کنکور پیج کنکور