خانه کنکور برنامه ریزی کنکور دی ماه 1401

برنامه ریزی کنکور دی ماه 1401

برنامه ریزی کنکور دی ماه

اولین و کلیدی ترین اصل برای موفقیت در کنکور سراسری، اطلاع و آگاهی از اصول برنامه ریزی کنکور و به کار گیری و اجرای آن به بهترین شکل ممکن است. دانش آموزانی که برای پیروز شدن در این مسابقه، کفش آهنین به پا کرده اند و رویای قبولی در بهترین رشته و دانشگاه را در سر می پرورانند باید به خوبی از نحوه برنامه ریزی برای کنکور سراسری مطلع باشند تا با نظم بخشیدن به مطالعه خود، موفق به کسب بالاترین رتبه قبولی کنکور شوند.

یک برنامه ریزی درست باید از هدف گزاری واقع بینانه به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند، زمان کافی برای مطالعه، منابع مناسب با سطح داوطلب و… برخوردار باشند که ما در این مقاله، به تفصیل تمامی اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را شرح داده ایم.

داشتن یک برنامه واقع بینانه و قابل اجرا به همراه تعهد، تلاش و پشتکار داوطلبان، منجر به موفقیت در کنکور خواهد شد.

یک برنامه درسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پیش از آغاز به برنامه ریزی بهتر است بدانیم، برای داشتن یک برنامه ریزی خوب، باید به تمامی ابزارها و جنبه های رسیدن به هدف خود به صورت واقع بینانه نگاه کنیم. در ابتدا لازم است بررسی کتیم چقدر هدفی که برای آن قصد برنامه ریزی داریم با سطح توانایی، علاقه و سبک زندگی ما، امکانات در دسترس، زمانی که در اختیار داریم و… متناسب است. پاسخ به این سوال در مرحله اول، مسیر برنامه ریزی شما را مشخص می کند.

یکی از اشتباهاتی که اغلب دانش آموزان در طول مطالعه و برنامه ریزی برای کنکور با آن مواجه می شوند، طراحی یک برنامه هیجانی، غیر منطقی و بدون استراحت و با ساعت مطالعه بالاتر از حد توان آن هاست که این امر در نهایت نه تنها منجر به کسب نتیجه دلخواه نخواهد شد که خیلی زود از انگیزه و انرژی آن ها کاسته و در نهایت مشکلات روحی روانی آزار دهنده ای را برای آن ها به همراه خواهد داشت.

با توجه به توضیحاتی که داده شد، بهتر است پیش از اقدام به طراحی و تدوین برنامه ریزی، اطلاعات کافی پیرامون یک برنامه درسی خوب را کسب نمایید تا با مدیریت منابع زمانی و انرژی خود به بهترین نتیجه دست یابید.

ویژگی های یک برنامه درسی خوب 
هدف گزاری واقع بینانه
پیروی از یک برنامه راهبردی
اطلاعات از جزئیات بودجه بندی
متناسب با سطح توانایی داوطلب
زمان کافی برای اجرای برنامه
چینش اصولی دروس
به کار بردن بهترین و مناسب ترین منابع
برخورداری از تعداد تست مناسب
اختصاص بازه های زمانی تفریح و استراحت
تامین روحیه و انگیزه بالا با سیستم پاداش و تشویق
داشتن ایستگاه های آزمون و ارزیابی

6 گام مهم در برنامه ریزی کنکور دی ماه 1401

برنامه ریزی برای کنکور سراسری یک فرآیند مهم و سرنوشت ساز است که عدم توجه کافی به اصول اولیه آن، تنها منجر به اتلاف وقت و از دست دادن نتیجه مطلوب می شود. در نظر داشته باشید مواردی که در این بخش ذکر شده است کلیات اصول برنامه ریزی را در بر می گیرد که به کارگیری آن ها و عمل نمودن مطابق با توضیحات هر مرحله، شانس قبولی شما در رشته دلخواهتان را افزایش می دهد.

گام اول: هدف گذاری

هیچ برنامه ریزی ای بدون داشتن هدفی مشخص امکان پذیر نیست. بنابراین پیش از اقدام به طراحی جدول برنامه خود به دنبال یافتن هدف اصلی یا بلند مدت خود برای شرکت در کنکور سراسری باشید. اگر در تشخیص مناسب ترین رشته بر اساس توانایی های خود مشکل دارید و نمی توانید تصمیم قطعی بگیرید، بهتر است از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید.

بلند مدت

پس از اینکه هدف اصلی را به طور مطمئن انتخاب کردید، خود را برای رسیدن به آن آماده کنید زیرا برنامه ریزی میان مدت و کوتاه مدت شما در راستای آن انجام خواهد شد. می توانید بازه زمانی یک ساله که برای مطالعه کنکور در نظر گرفته می شود را به برنامه ریزی اختصاص دهید.

میان مدت

برنامه های میان مدت عموما فصلی یا ماهانه در نظر گرفته می شوند. برای مثال شما تصمیم می گیرید در تابستان دروس سال دهم و یازدهم خود را جمع بندی کنید یا تصمیم دارید کتاب زیست شناسی سال دوازدهم خود را تا پایان ماه تمام کنید. این که چه حجمی و چه زمانی را به برنامه میان مدت خود اختصاص می دهید کاملا به خودتان بستگی دارد.

کوتاه مدت

برنامه کوتاه مدت بهتر است به صورت هفتگی و پس از آن به صورت روزانه تدوین شود زیرا این بازه زمانی امکان ارزیابی عملکرد شما را از لحاظ مجموع ساعت مطالعه و تعداد تست به طور قابل محاسبه تری فراهم می آورد.

گام دوم: اولویت بندی و چینش دروس

یکی از فاکتور های مهم برای چینش دروس، اولویت بندی آن ها براساس سطح سختی، زمان بر بودن و علاقه و استعداد ما در یادگیری آن هاست. برای مثال شاید شما در شروع برنامه خود مشکل داشته باشید که پیشنهاد می شود درس مورد علاقه خود را در ابتدای برنامه قرار دهید تا انگیزه کافی برای مطالعه داشته باشید. یا ممکن است دروس محاسباتی برایتان سخت باشد که بهتر است این دروس در ساعت های پر انرژی تر روز قرار داده شده تا ذهن تحمل نشستن برای محاسبات را داشته باشد.

گام سوم: تعیین بازه زمانی اجرای برنامه

اغلب داوطلبان کنکور سراسری دانش آموزان و محصلانی هستند که ساعاتی از روز را در کلاس های درسی می گذارنند و برخی نیز از کلاس های تستی بهره می برند، بنابراین ممکن است با محدودیت زمان در اجرای برنامه مواجه شوند. برای این امر لازم است ساعت مطالعه کافی را در طول هفته پخش کنند تا از این لحاظ با مطالعه کم مواجه نشوند. برای مثال آخر هفته ها که زمان بیشتری برای درس خواندن وجود دارد کسری مطالعه هفنگی خود را جبران کنند و در طول هفته که از زمان کمتری برخوردارند، از وقت های مرده مثلا زنگ های تفریح، مسیر خانه تا مدرسه یا آخر شب ها برای بالا بردن ساعت مطالعه استفاده کنند.

گام چهارم: اختصاص تمرین های تستی

موفقیت در کنکور سراسری هرگز بدون تست زنی و تمرین کافی امکان پذیر نیست. بنابراین حتی با 50 درصد یادگیری خود به سراغ تست زنی بروید تا با حل تمرین و مطالعه فعال یادگیری خود را کامل کنید. اما باید در نظر داشته باشید، حل سوالات تستی مراحل مختلفی از جمله تست آموزشی، تست مروری و… را شامل می شود که در ادامه این مقاله به توضیح آن ها می پردازیم.

گام پنجم: آزمون های آزمایشی

شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور سراسری، باعث می شود تا شما پیش از کنکور، به خوبی آزمون دادن را تمرین کنید و در این زمینه حرفه ای شوید. همچنین ترس از جلسه آزمون رفته رفته در شما کم می شود و می توانید زمان و استرس خود را مدیریت کنید. یکی از راه ها برای کسب آمادگی در کنکور سراسری، شرکت در آزمون های آزمایشی سنجش می باشد که با در اختیار قرار دادن کارنامه و نمایش درصد ها شما را از وضعیت درسیتان مطلع می سازد.

گام ششم: تحلیل آزمون و رفع اشکال

آژمون دادن به تنهایی باعث موفقیت شما نمی شود. تحلیل آزمون و بهره گیری از کارنامه اشتباهات و رفع اشکال گامی مهم برای پیشرفت قدم به قدم در این مسیر است. پس توجه کنید، باید بعد از هر آزمون علت سوالات غلط و نزده خود را بررسی کنید و با رفع آن ها از احتمال خطا در آزمون های بعدی جلوگیری کنید.

نحوه مطالعه اصولی برای آمادگی در کنکور دی ماه 1401

مطالعه برای کنکور سراسری 1401  با تمام سال هایی که تنها برای امتحانات یا سایر آزمون های مدرسه درس می خواندید متفاوت است پس پیش از شروع به مطالعه، اصول درس خواندن کنکوری را یاد بگیرید. در این بخش به تمام آنچه که در این زمینه احتیاج دارید پرداخته ایم.

یادگیری اولیه

اولین و مهمترین مرحله، یادگیری مفهموم، منطق و اصل مطلب است. پس در ابتدا از یک منبع آموزشی مناسب مانند جزوه کامل، درسنامه جامع و روان و یا معلم کنکوری که از توانایی انتقال مفاهیم به خوبی برخوردار است، کمک بگیرید. از روزنامه وار خواندن و یا بررسی تیتر ها در این مرحله قافل نشوید زیر یک دید کلی نسبت به مبحثی که قصد یادگیری آن را دارید به شما می دهد.

نت برداری 

پس از اینکه اصل مطلب را فراگرفته اید، زمان یادگیری جزئیات و یادداشت برداری مهم می رسد بنابراین لازم است که زمانی مشخص را به یادداشت نکات، خلاصه برداری ها، فرمول های دروس محاسباتی و… اختصاص دهید تا در هر زمانی امکان مرور سریع آن ها را داشته باشید. در این بخش به چگونگی نکته برداری به شیوه های مختلف پرداخته ایم.

خلاصه نویسی

یکی از راه ها برای یادگیری بهتر و طبقه بندی شده و دسترسی راحت به مطالب مهم، خلاصه برداری است. از میان انواع راه های چکیده نویسی می توانیم به این موارد اشاره کنیم: خلاصه برداری شاخه ای یا درختی، نموداری، جدولی، تیتر وار و… است. بهره گیری از هر کدام از آن ها و تورق سریع مطالب به یادآوری و مرور مطالب کمک شایانی می کند.

حاشیه نویسی

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که عادت دارید در کتاب خود نت برداری داشته باشید، بهتر است مطالب مورد توجه و مهم را در حاشیه کتاب یادداشت کنید تا هنگام مطالعه در معرض دید باشد و در ذهن شما هک شود.

فرمول نویسی

دروس محاسباتی مانند فیزیک و ریاضیات بر پایه فرمول ها و راه حل های فراوانی است که عموما فرار بوده و زود فراموش می شوند. همچنین اغلب آن ها از یک فرمول اصلی نشات می گیرند و به هم مرتبط هستند، پس بهتر است یک دفترچه مخصوص برای یادداشت فرمول ها داشته باشید و در تایم های اضافی به مطالعه آن ها بپردازید.

حفظیات

باید در نظر داشته دروس متنی مانند زیست شناسی تنها شامل 20 درصد مطالب حفظی هستند و باقی مطالب عمدتا حالت مفهومی دارند پس اگر بیشتر قسمت ها را حفظ می کنید این روش کاملا غلط است. با داشتن یک هایلایتر مشخص، قسمت هایی که صرفا حفظی هستند را جدا کنید تا متمایز از سایر مطالب در ذهن شما ثبت شود.

تجزیه و تحلیل شکل ها

برخی از دروس مانند زیست شناسی عموما دارای اشکال مهمی هستند که متن اصلی بر پایه آن ها شرح داده است، این اشکال بسیار تست ساز بوده و مورد توجه طراحان می باشد پس در مطالعه خود طرح سوال از تصاویر و تحلیل اشکال را فراموش نکنید.

تست زنی

می توان گفت، در فرآیند مطالعه کنکور هیچ چیز مهم تر از حل تمرینات و به کارگیری تکنیک های تست زنی، چه در تست های کنکور سراسری سال های قبل چه تست های تالیفی نیست. مهم تر از آن رعایت مراحل تست زنی است تا بهترین بازدهی و نتیجه را از این بایت داشته باشید.

تست آموزشی: زمانی که در پروسه یادگیری هستید از این نوع تست بهره ببرید. فرض کنید پاسخنامه نقش معلم شما را دارد تا ساختار حل سوال را به شما آموزش دهد. در این مرحله نیازی به ارزیابی درست و غلط بودن و سرعت حل سوال ندارید.

تست مروری: در مرحله دوم که بهتر است با فاصله 2 الی 3 روز از مرحله اول صورت گیرد، به مطالعه تست های آموزشی که پیش از این حل کرده اید بپردازید تا اگر نکته مهمی پیرامون حل سوالات استخراج شده است، مجدد یادآوری شده و در ذهن شما ثبت شود.

تست تسلط: اگر برای سومین بار قصد حل تست از مبحثی مشخص را دارید، پاسخنامه را ببندید! حافظه خودتان را ارزیابی کنید و ببینید چقدر بدون کمک آن قادر به حل فرمول ها و به کار گیری راه حل ها هستید.

تست آزمون و ارزیابی: پیشنهاد می شود 2 الی 3 روز قبل از شرکت در آزمون های آزمایشی به شیوه آزمونی تست بزنید. سرعت خود را بسنجید و در نهایت درصد بگیرید تا از پیش، آمادگی کافی برای شرکت در آزمون را بدست آورید.

نمونه جدول برنامه ریزی برای کنکور دی ماه 1401

بعد از اینکه اصول برنامه ریزی را فراگرفته اید نوبت به آشنایی با نحوه برنامه ریزی کنکور هفتگی و ماهانه و طراحی یک برنامه مناسب، انعطاف پذیر نسبت به شرایط و واقع بینانه می رسد. پیشنهاد می کنیم برای تدوین یک برنامه درسی کنکوری، بازه زمانی 1 هفته الی 2 هفته را درنظر بگیرید تا هم قابل طراحی بوده و هم در صورت نیاز امکان اصلاح و ایجاد تغییرات در آن وجود داشته باشد. همچنین برای آن که یک چشم انداز، نسبت به حجمی که قرار است مطالعه کنید داشته باشید، برنامه یا هدف گذاری ماهانه داشته باشید.

برنامه هفتگی

در این بخش نمونه یک برنامه ریزی هفتگی را مشاهده می کنید. در این نوع برنامه ریزی لازم ساعت های روز خود را به واحد های مطالعاتی جدا از هم و ترجیحا با بازه زمانی 45 دقیقه تا 1 ساعت و نیم تقسیم کنید. همجنین رعایت تنوع مطالعاتی و گنجاندن حداقل 2 یا 3 درس در روز از یکنواخت شدن برنامه شما جلوگیری می کند.

برنامه هفتگی
شنبه
 زیست پایه یازدهم (فصل اول / گفتار1) 3 ساعتفیزیک پایه یازدهم (مبحث بار الکتریکی) 2 ساعتدین و زندگی پایه یازدهم (بخش اول / درس اول)
1 ساعت و 30 دقیقه
10 تست زبان و 10 تست زیست شناسیزبان انگلیسی پایه یازدهم (گرامردرس 1)
1 ساعت و 30 دقیقه
یک شنبه
شیمی پایه یازدهم (تا ابتدای رفتار عنصرها و شعاع اتم) 2 ساعتریاضی پایه یازدهم (هندسه تحلیلی / درس 1)
2 ساعت
عربی پایه یازدهم (لغات و قواعد درس 1)
1 ساعت و 30 دقیقه
فارسی پایه یازدهم (درس 1) 1 ساعت و 30 دقیقه
دوشنبه
زیست پایه یازدهم (فصل اول / گفتار2) 3 ساعتفیزیک پایه یازدهم (قانون کولن) 2 ساعتدین و زندگی پایه یازدهم (بخش اول / درس 2 و 3)
2 ساعت
زبان انگلیسی پایه یازدهم (لغات درس 1) 1 ساعت10 تست ریاضی و 10 تست عربی
سه شنبه
شیمی پایه یازدهم (رفتار عنصرها و شعاع اتم)
2 ساعت
ریاضی پایه یازدهم (هندسه تحلیلی / درس 2)
2 ساعت
زبان انگلیسی پایه یازدهم (گرامر درس 2)
1 ساعت
فارسی پایه یازدهم (درس 2)
1 ساعت
10 تست شیمی، 10 تست فیزیک و 10 تست دینی
چهارشنبه
زیست پایه یازدهم (فصل دوم / گفتار1)
2 ساعت
فیزیک پایه یازدهم (مبحث میدان الکتریکی)
2/5 ساعت
دین و زندگی پایه یازدهم (بخش اول / درس 4)
1 ساعت
عربی پایه یازدهم (لغات و قواعد درس 2)
1/5 ساعت
10 تست زیست، 10 تست ادبیات و 10 تست ریاضی
پنج شنبه
شیمی پایه یازدهم (عنصرهای دسته d)
2 ساعت
ریاضی پایه یازدهم (هندسه تحلیلی / درس 3)
2/5 ساعت
زبان انگلیسی پایه یازدهم (لغات درس 2)
2 ساعت
فارسی پایه یازدهم (درس 3)
1/5 ساعت
10 تست زیست، 10 تست فیزیک و 10 تست دینی
جمعه
مرور نکات یادداشت شده در طی هفته10 تست زیست و 10 تست ریاضی 5 تست ادبیات و 5 تست زبان انگلیسی

برنامه ماهانه

همانطور که گفتیم برنامه ماهانه که هدف میان مدت شما نیز می تواند باشد، بر اساس بودجه بندی کنکور، تنظیم و تدوین می شود. بدین منظور شما می توانید یک قراردادی با خود مبنی بر به حد نصاب رساندن ساعت مطالعه و تعداد تست در یک ماه مشخص کنید، سپس حجم معقولی از دروس را برای تکمیل این پروژه یک ماهه در نظر بگیرید. برای مثال قرار داد شما می تواند داشتن 120 سااعت مطالعه و 1000 تست در چهار هفته و حجم دروس شامل تمام کردن 1 فصل از فیزیک دوازدهم، تمام کردن فصل مثلثات ریاضی و… باشد. 

نمونه جدول برنامه مطالعاتی ماهانه کنکور نوبت اول 1402
نام دروسمباحث
زیست پایه یازدهمتنظیم عصبی – حواس – دستگاه حرکتی – تنظیم شیمیایی – ایمنی
ریاضی پایه یازدهمهندسه تحلیلی و جبر – هندسه – تابع
شیمی پایه یازدهمفصل اول
فیزیک پایه یازدهمفصل 1 (الکتریسیته ساکن) – فصل 2 (جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم)
زبان انگلیسی پایه یازدهمدرس 1 تا 3
ادبیات فارسی پایه یازدهمدرس 1 تا 12
دین و زندگی پایه یازدهمدرس 1 تا 10
عربی پایه یازدهمدرس 1 تا 7

 

بهترین منابع تستی کنکور دی ماه
منابع کنکور دی ماه 1401

انتخاب بهترین منابع برای موفقیت در کنکور دی ماه 1401

داشتن بهترین و پر طرفدارترین منابع درسی کنکوری، شما را از لحاظ یادگیری و حل تست به خوبی تقویت و آماده شرکت در آزمون های آزمایشی و در نهایت کنکور سراسری می کند. حتما در جریان هستید که کتب درسی به تنهایی جوابگوی موفقیت شما در کنکور نخواهد بود و بهره گیری از منابع تستی الزامی و غیر قابل انکار است. در این بخش جهت مشاهده و آشنایی با بهترین منابع برای گروه آزمایشی خود که نسبت به آخرین تغییرات کنکور  معرفی شده است، می توانید بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

بهترین منابع کنکور نوبت اول 1402
مشاهده بهترین منابع کنکور تجربی 1402

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

مشاهده بهترین منابع کنکور ریاضی 1402

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

مشاهده بهترین منابع کنکور انسانی 1402

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

مشاهده بهترین منابع کنکور هنر 1402

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

مشاهده بهترین منابع کنکور زبان های خارجی 1402

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

 

سوالات متداول

1- یکی از مهم ترین ویژگی های یک برنامه ریزی خوب چیست؟

این برنامه باید به صورت واقع بینانه و در جهت رسیدن به هدف طراحی شود.

2- در مطالعه اصولی به چه مواردی باید توجه کرد؟

در این فرآیند می توان از خلاصه نویسی، فرمول نویسی، تجزیه شکل ها تست زنی استفاده کرد.

3- برنامه ریزی درسی در چه اشکالی وجود دارد؟

برنامه ریزی درسی معمولا به صورت هفتگی و ماهانه طراحی می شوند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور