خانه کنکور جدول برنامه ریزی درسی

جدول برنامه ریزی درسی

تهیه جدول برنامه ریزی درسی

همه ما برای رسیدن به موفقیت و تمامی اهدافی که در زندگی برای خود تعیین کرده ایم به برنامه ریزی نیاز داریم. برنامه ریزی درسی، یک مشخصه مهم برای دانش آموزان مقاطع مختلف و داوطلبان کنکور است که به کمک آن می توانند با مدیریت زمان و مطالعه اصولی دروس، بدون هیچ نگرانی مسیر تحصیلی خود را با موفقیت پشت سر بگذارند.

تهیه جدول برنامه ریزی درسی علاوه بر ایجاد نظم در انجام کارهای روزانه و هفتگی، موجب می شود پیشرفت خود را هفته به هفته مشاهده کنید. لازمه داشتن یک برنامه درسی خوب و با کیفیت، در کنار منعطف بودن، توجه به یکسری از نکات و ملاک های مختص به آن است، که در ادامه به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. همچنین می توانید از طریق تماس با مشاوره تلفنی ایران مشاوره از خدمات آن در این راستا بهره مند گردید.

تهیه جدول برنامه ریزی درسی، راهنمای فرد جهت اطلاع از اشتباهات مطالعاتی او بوده و موجب هموار شدن این مسیر می شود.

جدول برنامه ریزی درسی چه ویژگی هایی دارد؟

مسلما اهداف،‌ نقاط قوت و ضعف درسی،‌ زمان های اوقات فراغت، ویژگی های شخصی، استعداد و توانایی ها و حتی امکانات فردی کاملا با هم متفاوت می باشند. در نتیچه به هیچ وجه نمی توان یک برنامه درسی واحدی را برای تمامی افراد در نظر گرفت. لذا هر فرد بر اساس نکات ذکر شده، برنامه ریزی درسی مختص به خود را خواهد داشت.

برنامه ریزی درسی باید با زندگی فردی هر شخص همسو و هماهنگ باشد. لذا برنامه یک دانش آموز مقطع متوسطه اول، مسلما با دانش آموزی که در پایه دوازدهم مشغول به تحصیل است کاملا متفاوت از هم خواهند بود. اما تهیه یک جدول برنامه ریزی درسی دارای اصول و قواعدی است که برای همه افراد صدق می کند و به شرح زیر می باشد:

  • واضح بودن: برنامه درسی باید در هر چارت خود به طور دقیق فرد را به انجام کار مشخصی راهنمایی کند و در این باره باید بازه زمانی و همچنین نوع درس و منبع و مبحثی که قصد مطالعه ان را نیز دارید را بر اساس اولویت بندی مشخص نمایید.
  • منطقی بودن: توجه داشته باشید که در برنامه ریزی های روزانه خود نباید زیاد خوشبین بود و به اندازه توان و ظرفیت خود برنامه ریزی کرد و از زیاده روی های بی مورد پرهیز نمود چرا که در نظر گرفتن چارت های زیاد و ساعات مطالعاتی غیر متعارف باعث می شود که علی رغم تلاش های مکرر به برنامه روزانه خود ن رسید و این کار باعث دور شدن شما از برنامه و انجام دادن سایر کارها در باقی روزهای هفته می شود.
  • استراحت مکرر: این موضوع را هرگز فراموش نکنید که برای داشتن مطالعه مستمر در طول روز باید استراحت مکرر داشته باشید در غیر اینصورت پس از چند ساعت کوتاه مطالعه مغز شما توانایی درک خوب مطالب را نخواهد داشت و حتی اگر علی رغم خستگی به خواندن نیز ادامه دهید بی فایده خواهد بود پس سعی کنید بعد از هر 1 ساعت و نیم مطالعه یک ربع استراحت به دور از فضای مجازی داشته باشید.
  • انعطاف پذیر: سعی کنید در آخر یا اواسط هر روز خود 1 الی 2 ساعت تایم خالی داشته باشید تا درصورتی که نتوانستید به بشی از برنامه خود برسید، ان را به ز مانی دیگر موکول کنید.
  • استراحت کامل در برخی روزها: بدهی است که حتی اگر داوطلب کنکور هم باشید بازهم در ماه روزهایی هست که به طور کامل مطالعه نخواهید کرد. می توانید هر دو هفته یکبار تایمی این چنینی برای استراحت و رسیدگی به خود در نظر بگیرید تا بتوانید با انرژی بیشتری به برنامه های درسی خود برسید.
  • نمودار هفتگی: سعی کنید عملکرد خود را در طول هر روز و در آخر هر هفته بررسی کنید تا به ایرادات و همچنین نقاط قوت خود مسلط شوید. در صورتیکه به خوبی کارکرد هر روز خود را بررسی کنید متوجه بهترین زمان خود برایپرداختن به هر درس را خواهید فهمید.

نکته: زمانی که می خواهید برنامه ریزی انجام دهید، اولویت با درس ها و امتحانات روزانه و همچنین رسیدگی به مطالب تدریس شده در کلاس های تقویتی کنکور است و بعد نوبت می رسد به درس هایی که می خواهید در آن پیشرفت کنید و نقاط ضعف خود را بر طرف سازید.

تهیه جدول برنامه ریزی درسی و عوامل تاثیر گذار بر آن

تا اینجا متوجه شدیم که یک برنامه ریزی درسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد و بر این اساس برنامه ریزی خود را انجام خواهید داد. ممکن است تا به اینجا با یک سوال مواجه شده باشید: آیا با رعایت ویژگی ها و نوشتن جدول برنامه درسی به موفقیت خواهم رسید؟

باید گفت این تنها یک گام برای رسیدن به موفقیت است و مرحله بعدی توجه یه یکسری عوامل بسیار مهم می باشد که همگی در کنار یک برنامه ریزی مناسب کمک کننده خواهند بود. مواردی که در زیر نام برده می شوند از عوامل تاثیر گذار برای موفقیت در برنامه ریزی درسی است:

  • پیدا کردن سبک مطالعاتی خود: نوع یادگیری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است فردی با گوش دادن و دیگری با نوشتن به درک و فهم مطالب برسد. از همین رو می توانید برای فهم بهتر مباحث درسی از توضیحات دیگران نیز استفاده نمایید. البته می توانید خودتان نیز به دیگران یا به خود در را جمع بندی و توضیح دهید. و برعکس ممکن است برخ یافراد با ارام خواندن و خلاصه نویسیبه تسلط دست یابند در نتیجه لازم است که ابتدا تیپ مطالعاتی خود را شناایی کنید تا به یک تسلط نسبی از زمان خواندن هر درس داشته باشید.
  • حاشیه نویسی کردن: می توان گفت حاششیه نویسی و ثبت نکات مهم روشی است که برای یادگیری همه افراد با هر تیپ مطالعاتی کاربرد دارد و موثر واقع ی گردد چرا که تصویری کلی از مبحث درس و نکات مهم آن را به طور عمیق تری در ذهن ثبت می کند و برای مرور سریع به هنگام امتحان نیز بسیار کاربردی است. پس به هنگام زمانبندی خود تایم کوتاهی را نیز برای انجام این کار در نظر بگیرید.
  • خلاصه نویسی کردن: بعد از مطالعه درس به کمک کلمات کلیدی و اصلی بر اساس برداشتی که از متن داشتید، خلاصه نویسی را انجام دهید. با این کار در زمان جمع بندی به راحتی به تمامی نکات مهم دسترسی خواهید داشت.
  • انتخاب یک مکان ثابت و مناسب مطالعه و یادگیری: خیلی مهم است که برای داشتن تمرکز در زمان مطالعه، یک فضای ثابت داشته و مدام در حال تغییر فضای مطالعاتی خود نباشید. توجه داشته باشید که در حالت کلی فضای مطالعه شما باید دمای مناسب و همچنین نور کافی را دارا باشد.
  • تست زنی مطالب خوانده شده: تست زدن بعد از مطالعه هر مبحث، برای رسیدن به تسلط بسیار مهم است. جهت یادگیری می توانید تست ها به دو دسته آموزشی و زمان دار تقسیم کنید. تست آموزشی به شما کمک می کند به درک کاملی از درس برسید و با تست های زمان دار در عین سنجش تسلط و تمرکز خود، مدیریت زمان را هم تمرین خواهید کرد.
  • تهیه دفتر برنامه ریزی: حتما در طول سال تحصیلی یک دفتر مجزا برای یادداشت کردن برنامه خود داشته باشید. چرا که بر اساس آن می توانید ارزیابی درستی از عملکرد خود در رابطه با تغییرات ساعت مطالعاتی در هر درس و پشرفت یا ضعف خود در اجرای برنامه ریزی انجام شده، داشته باشید.
  •  توجه به تغییرات کتاب های درسی: این امر به شما کمک می کند، توجه بیشتری به مطالب باقی مانده داشته و در زمان خود صرفه جویی کنید.
  • اطلاع از بهترین منابع کنکور: بسیار حائز اهیمت است که هر دانش آموز بر اساس سطح خود در هر درس، بهترین منابع کنکور که مناسب با خود است را تهیه نماید.
  • استفاده از دی وی دی های کنکور: استفاده از بهترین دی وی دی های کنکور به شما در صرفه جویی زمان و هزینه زیادی که بابت شرکت در کلاس ها باید بپردازید، کمک می کند.
  • آشنایی با نحوه مطالعه هر درس: یادگیری دروس با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین برای پیشرفت در هرکدام باید روش مطالعاتی آن را فرا بگیرید. همچنین می توانید جهت اطلاع از روش های مخصوص مطالعه هر درس می توانید از لینک های موجود در جدول زیر استفاده نمایید.
  • تکرار مطالب: بسیار اهمیت دارد که در آخر هر روز خلاصه نویسی های خود را قبل از خواب در مدت کوتاهی مرور کنید و این کار را به فاصله 3 روز و 7 روز بعد از مطالعه نیز انجام دهید تا مطالب به خوبی در ذهنتان تثبیت شود.
روش مطالعه دروس مختلف
بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور 
روش صحیح مطالعه شیمی
روش صحیح مطالعه زیست شناسی
روش صحیح مطالعه عربی
روش صحیح مطالعه زبان انگلیسی

فواید استفاده از جدول برنامه ریزی درسی چیست؟

آیا تا کنون دانش آموزانی را دیده اید که نه تنها در زمان تحصیلی خود موفق نیستند، بلکه حتی زمان مناسبی نیز برای فراغت خود ندارند؟ در مقابل توجه کرده اید که برخی دیگر علاوه بر رسیدگی به درس و مسائل آموزشی – تحصیلی، زمان هایی را با گروه دوستان،‌ در فضای خانوادگی و مهمانی و … سپری می کنند؟

با تفکر به دو سوال بالا حتما متوجه خواهید شد که برنامه ریزی درسی تا چه حد می تواند مفید و موثر واقع شود. لذا درا دامه اشاره ای به برخی فواید برنامه ریزی خواهیم کرد:

  • نظارت بر تمامی کارهایی که تصمیم به انجام آن ها را دارید.
  •  ارزیابی روند آموزشی و پیشرفت تحصیلی
  • افزایش تمرکز هنگام مطالعه
  • داشتن انگیزه برای انجام برنامه ایجاد شده و اتمام آن در پایان روز
  • بهترین استفاده ممکن از زمان
  • ایجاد نظم در برنامه مطالعاتی، ساعت خواب،‌ وعده های غذایی، ورزش و استراحت

زمان تهیه جدول برنامه ریزی درسی، حتما تعادل و توازن را بین دروس مختلف برقرار کنید و توجه داشته باشید که دروس اختصاصی نسبت به دروس عمومی زمان مطالعاتی بیشتری را نیاز خواهند داشت. همچنین خیلی مهم است که متعهد به اجرای برنامه بوده و منظم باشید.

همچین هرگز چندین ساعت، تنها به مطالعه یک درس نپردازید و زمان مطالعه خلاصه برداری و یادداشت نویسی فراموش نشود. خاطر نشان می شود، به هیچ وجه اهمیت یک مشاوره تحصیلی را در ایجاد یک برنامه درسی و ایجاد نظم در اجرای آن نباید دست کم گرفت.

 

سوالات متداول

1- اهمیت تهیه جدول برنامه ریزی درسی در چیست؟

مهمترین اتفاقی که با تهیه آن رقم می خورد کشف اشتباهات در روند مطالعه و پیش رفتن صحیح مسیر آموزشی می باشد.

2- تهیه جدول برنامه ریزی درسی چه فوایدی را شامل می شود؟

برنامه ریزی درسی موجب ایجاد ارزیابی درست، انگیزه، نظم و نظارت بر زمان های مطالعاتی می گردد.

3- عوامل تاثیر گذار بر تهیه جدول برنامه ریزی درسی کدامند؟

شناخت سبک مطالعاتی خود، خلاصه نویسی کردن،‌ تست زنی و ... جهت کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله رجوع کنید.

 

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور