خانه کنکور معدل کتبی دیپلم چیست؟

معدل کتبی دیپلم چیست؟

 

معدل کتبی دیپلم چیست

جایگزین سازی آزمون کنکور همواره یکی از داغ ترین مباحث تحصیلی بوده و هست. در سال های گذشته طرح های مختلفی بدین منظور ارائه شده که یکی از آن ها استفاده از معدل کتبی دیپلم برای پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است. با توجه به دشواری روند جایگزین سازی، برای معدل یک تاثیر مثبت در این آزمون در نظر گرفته شده است. درصد تاثیر معدل در کنکور طی سال های اخیر افزایش یافته و به ۴۰ درصد تاثیر قطعی رسیده است. اما ابهام اینجاست که معدل کتبی دیپلم چیست و دقیقا کدام معدل مبنای اعمال این تاثیرات قرار می گیرد.

معدل کتبی دیپلم، معدل دروس نهایی پایه سوم دبیرستان برای نظام قدیم و معدل دروس نهایی پایه دوازدهم برای نظام جدید است و دروس غیر نهایی در آن لحاظ نمی شود.

معدل کتبی دیپلم چیست؟

همانطور که گفته شد معدل کتبی حاصل جمع و میانگین گیری نمرات دروس نهایی می باشد. از آنجایی که دروس نهایی فقط مرتبط با سال آخر تحصیلی در مدرسه بوده و با سایر پایه ها ارتباطی ندارد، پس دانش آموزان می بایست در این مرحله عزم خود را جزم تا نمره قبولی را کسب کنند!

 

با توجه به اینکه داوطلبین کنکور از دو نظام آموزشی متفاوت اند، این ابهام وجود دارد که معدل دیپلم برای هرکدام از آن ها چگونه محاسبه می شود. محاسبه معدل برای هر نظام آموزشی طبق ضوابط خاصی انجام می شود که در ادامه مطلب آن را بیان خواهیم کرد.

 

ثبت معدل دیپلم فقط مختص دانش آموزان نظام جدید نیست و متقاضیان نظام قدیم نیز هنگام ثبت نام کنکور می بایست معدل کتبی خود را در فرم مربوطه درج نمایند. از آنجایی که امتحانات پایانی سال سوم دبیرستان به صورت هماهنگ کشوری بوده، بنابراین نمره نهایی آن با معدل کتبی دیپلم نظام جدید برابر است.

 

دقت کنید که درج اطلاعات درست در فرم مربوط به ثبت نام کنکور اهمیت زیادی دارد و اعمال اطلاعات نادرست در آن پیگرد قانونی داشته بنابراین سعی کنید معدل نهایی خود را بدون کوچک ترین تغییر ثبت کنید.

معدل کتبی دیپلم در نظام قدیم و جدید
نظام قدیمنظام جدید

  دروس امتحانی آزمون نهایی از پایه سوم دبیرستان بوده و به همین دلیل معدل کتبی دیپلم نتیجه امتحانات نهایی این پایه می باشد.

دروس امتحانی آزمون نهایی از پایه دوازدهم بوده و به همین دلیل معدل کتبی دیپلم نتیجه امتحانات نهایی این پایه می باشد.

نحوه محاسبه معدل کتبی دیپلم

همانطور که اشاره شد به علت اهمیت بالای معدل کتبی دیپلم در نتایج کنکور، لازم است داوطلبان از نحوه محاسبه آن اطلاع داشته باشند:

  1. ابتدا نمره قبولی هر درس را در تعداد واحد آن ضرب کرده و اعداد بدست آمده را جمع می کنیم.
  2. عدد نهایی را بر تعداد کل واحد های درسی تقسیم نموده تا معدل نهایی بدست آید.

مثال: معدل کتبی دیپلم =12÷ (3×n5) +(1×n4) + (2×n3) + (2×n2) + ( 4×n1)

مثال نحوه محاسبه معدل کتبی
نام درسضریب هر درسنمره نهایی هر درس
درس14n1
درس22n2
درس32n3
درس41n4
درس53n5

دو تفاوت معدل کتبی دیپلم با معدل کل دیپلم

سوالی که بیشتر مواقع برای دانش آموزان کنکوری به وجود می آید این است که تفاوت بین معدل کتبی دیپلم با معدل کل دیپلم چیست؟ آیا معدل کل دیپلم نیز در نتایج کنکور تاثیر دارد؟ در ادامه به شرح تفاوت این دو معدل می پردازیم.

 

معدل کل دیپلم شامل معدل دانش آموزان در سه مقطع تحصیلی آخر متوسطه دوم برای نظام آموزشی جدید و میانگین معدل پیش دانشگاهی، معدل پایه سوم و دوم دبیرستان نظام آموزشی قدیم می باشد. اما معدل کتبی دیپلم شامل معدل دروس نهایی در مقطع دوازدهم و یا سوم دبیرستان است.

 

معدل کتبی دیپلم در سال جاری 40 درصد تاثیر قطعی بر رتبه کنکور دارد چراکه این معدل باتوجه به نمرات امتحان نهایی محاسبه می شود. این در حالی است که معدل کل هیچ تاثیر خاصی بر رتبه کنکور ندارد.

 

 معدل نهایی نظام قدیم تاثیر 5 درصدی بر کنکور داشت اما این موضوع برای معدل نهایی نظام جدید صادق نیست.

 

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، امکان دارد طی سال های آینده تاثیر 60 درصدی معدل در کنکور سراسری را شاهد باشیم. به صورتی که برای کنکور 1402 تاثیر 40 درصدی معدل کتبی دیپلم، کنکور 1403 تاثیر 50 درصدی و کنکور 1404 تاثیر 60 درصدی در نظر گرفته خواهد شد.

تاثیر معدل کتبی در انتخاب رشته

همانطور که اشاره شد میزان تاثیر معدل در نتایج کنکور برای پنج گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان به صورت 40 درصد قطعی تعیین شده که قرار است هر سال افزایش یابد. همچنین میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای آن دسته از داوطلبانی که در پذیرش بدون کنکور ثبت نام می کنند، 100 درصد می باشد پس توجه به نمرات پایه های تحصیلی بسیار حائز اهمیت است.

 

داوطلبان توجه داشته باشند نمره ای که در آزمون نهایی کسب کرده اند بر روی تراز کنکور همان درس تاثیر خواهد گذاشت و پس از اعمال تاثیر نمرات، تمامی ترازها با یکدیگر جمع شده و تراز نهایی داوطلب که بر اساس آن رتبه کنکور خود را دریافت می کند، اعلام خواهد شد.

فرایند ترمیم معدل به چه صورت است؟

به علت میزان تاثیر معدل افراد بر نتایج کنکور آن ها، وزارت آموزش و پرورش امکانی را فراهم کرده تا داوطلبانی که از معدل خود راضی نیستند بتوانند بار دیگر در امتحانات در نظر گرفته شده شرکت کنند و به این طریق فرصتی برای کسب نمرات قوی تر داشته باشند. این طرح برای هر دو دسته داوطلبان نظام آموزشی جدید و قدیم برگزار می گردد.

 

به این معنا که کسانی که مدرک دیپلم خود را سال 84 به بعد دریافت کرده و همچنین فارغ التحصیلان نظام قدیم که مدرک پیش دانشگاهی خود را سال 91 به بعد کسب نموده اند نیز می توانند همراه افرادی که در نظام آموزشی جدید و یا از سال 98 به بعد دیپلم گرفته اند، در این طرح شرکت نمایند.

 

اگرچه ممکن است شرکت کنندگان در امتحانات مذکور نمره پایین تری را کسب کنند اما همچنان متضرر نخواهند شد زیرا سازمان سنجش نمره بالاتر را برای کنکور آنان لحاظ می کند. همچنین دقت داشته باشید که افراد برای ترمیم نمره هر درس تنها یک بار امکان شرکت مجدد در امتحان را دارند.

 

فارغ التحصیلان سال 84 به قبل شامل سوابق تحصیلی کنکور نمی باشند.

 

افرادی که سال های متمادی از فارغ التحصیلی آنان می گذرد نیز می بایست در آزمون ترمیم معدل نظام قدیم شرکت کنند.

هزینه و زمان ثبت نام ترمیم معدل

زمان ترمیم معدل هر ساله پیش از امتحانات نهایی و در سه نوبت دی، خرداد و شهریور برگزار شده و داوطلبان می توانند حداکثر در یکی از زمان ها شرکت کرده و در دروس انتخابی آزمون دهند. دقت کنید که محدودیتی در تعداد دروسی که به منظور ترمیم معدل تصمیم به شرکت دارید وجود نداشته و شرکت کنندگان می توانند در آزمون هر تعداد از این دروس که تمایل دارند شرکت کنند.

 

معمولا ثبت نام آزمون ترمیم معدل و ارتقای نمره دیپلم یک ماه پیش از امتحانات نهایی آغاز می شود و هر فرد فقط یکبار می تواند در آن شرکت نماید. داوطلبان این امر توجه داشته باشند که بابت برگزاری آزمون مجدد و چاپ آن هزینه ترمیم معدل دریافت می شود. به طور تقریبی می توان گفت حداقل هزینه ثبت نام اولیه 50 هزار تومان و هزینه ثبت نام برای هر درس به صورت جداگانه حساب شده و تقریبا 20 هزار تومان می باشد.

شرایط ترمیم معدل

  • ثبت نام آزمون ترمیم معدل مطابق دستورالعمل ثبت نام آن صرفا در مدارس بزرگسالان دولتی و با تفکیک جنسیت انجام می گیرد. در صورتی که واحد آموزشی بزرگسالان در مناطقی دایر نباشد، آموزش و پرورش منطقه یکی از واحد های آموزشی روزانه را انتخاب می کند تا نام نویسی داوطلبین بدین وسیله صورت گیرد.
  • متقاضیانی که از واحد های آموزشی غیر دولتی، آموزش از راه دور و وابسته به سایر سازمان ها فارغ التحصیل شدند مجاز به شرکت در این طرح نمی باشند.
  • لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان واجد شرایط می توانند فقط در همان منطقه آموزشی که از آن فارغ التحصیل شدند اقدام به ثبت نام نمایند و از طرفی هم قادرند که برابر مقررات نهایتا یک بار در یکی از نوبت های دی، خرداد و شهریور امتحانات مریوطه شرکت کنند.
  • نمرات ماخوذه صرفا جهت سنجش داوطلبان در دانشگاه ها بوده بنابراین جایگزین نمرات قبلی که منجر به فارغ التحصیلی بوده نخواهد شد، البته اگر داوطلب بعد از شرکت در امتحانات مذکور قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشد نمرات ماخوذه برطبق مقررات به صورت مازاد برای او صادر خواهد شد.

نحوه استعلام و دریافت معدل کتبی دیپلم

داوطلبان مشمول اعمال سوابق تحصیلی ملزم به دریافت معدل کتبی دیپلم خود هستند. ابتدا با ورود به سامانه دریافت ریز نمرات دیپلم به آدرس my.medu.ir می بایست اطلاعات دانش آموزی و هویتی خود را ثبت کرده سپس سامانه مذکور امکان مشاهده سوابق تحصیلی را به صورت آنلاین ایجاد می کند، بدین وسیله کدی به داوطلب تعلق خواهد گرفت که منحصر به هر فرد بوده و در مراحل بعدی کلید راه او خواهد بود.

استعلام معدل کتبی دیپلم

اطلاع از نحوه استعلام معدل دیپلم برای داوطلبین کنکور همانند قلاب ماهی گیری برای ماهیگیران است، چراکه بدون کد سوابق تحصیلی و استعلام معدل دیپلم امکان ثبت نام برای متقاضیان وجود ندارد. مراحل و نحوه دریافت کد مورد نظر و به دنبال آن استعلام از معدل دیپلم به شرح ذیل است:

  • جهت دریافت کد سوابق تحصیلی ابتدا داوطلبان می بایست با مراجعه به سامانه my.medu.ir و ثبت اطلاعات لازم، کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کنند.
  • در قسمت پایینی این صفحه بر روی لینک آبی رنگ برای مشاهده سوابق و دریافت کد سوابق تحصیلی کلیک نمایید.

مرحله هفتم دریافت کد سوابق تحصیلی کنکور

  • سپس می بایست اطلاعاتی اعم از کد منطقه، کد دانش آموری، تاریخ تولد، کد ملی و.. را در کادر های مشخص شده درج نمایید.

مرحله هشتم دریافت کد سوابق تحصیلی کنکور

داوطلبین نظام آموزشی جدید فقط به کد سوابق تحصیلی دیپلم نیاز دارند. این در حالیست که گروه نظام قدیم علاوه بر کد سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی به مدرک تحصیلی پیش دانشگاهی خود برای شرکت در کنکور سراسری نیز نیاز دارند.

کد منطقه تحصیلی چیست؟

کد منطقه تحصیلی در کارنامه پایانی هر مقطع در قسمت ابتدایی درج شده و کد آخرین منطقه تحصیلی یا به عبارتی کد منطقه دریافت کارنامه نهایی می باشد و جهت تکمیل اطلاعات هویتی متقاضی لازم است. برای اطلاع از مراحل دریافت این کد از سایت سازمان سنجش می توانید وارد لینک قرار داده شده در قسمت زیر شوید.

 

سوالات متداول

1- آیا شرکت در طرح ترمیم معدل برای هر دو نظام جدید و قدیم امکان پذیر است؟

بله، افراد دارای مدرک پیش دانشگاهی 91 به بعد و افرادی که از سال 84 به بعد از دوره متوسطه دوم فارغ التحصیل شدند.

2- اصلی ترین تفاوت معدل کتبی دیپلم نظام جدید و قدیم چیست؟

معدل نهایی نظام جدید از میانگین گیری نمرات امتحانات پایانی دوازهم محاسبه میشود در صورتی که این نمره در نظام قدیم از نمرات پایه سوم دبیرستان بدست می آید.

3- دریافت معدل نهایی دیپلم در هر دو نظام به چه صورت است؟

برای هر دو گروه نظام جدید و قدیم به صورت آنلاین و طریق سامانه my.medu.ir انجام پذیر است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور