خانه مشاوره تحصیلی کارشناسی ناپیوسته چیست؟

کارشناسی ناپیوسته چیست؟

کارشناسی ناپیوسته چیست؟

دانش آموزان دبیرستانی و نیز سایر داوطلبان با نزدیک شدن به تاریخ کنکور، در مورد آینده تحصیلی خود به فکر فرو می روند. چرا که تنوع رشته ها و مقاطع تحصیلی در دانشگاه زیاد است و باعث سردرگمی داوطلبان می گردد. یکی از این مقاطع تحصیلی که داوطلبان می توانند برای ادامه تحصیل آن را انتخاب کنند، مقطع کارشناسی است که خود به دو دسته کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته تقسیم می شود. در ادامه به فرق بین کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و سایر جزئیات مرتبط با این مقطع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته، به صورت با آزمون یا بدون آزمون و فقط برای دارندگان مدرک فوق دیپلم یا همان کاردانی مجاز است.

کارشناسی ناپیوسته چیست؟

ممکن است بسیاری از عزیزانی که مقطع کاردانی را برای تحصیل برگزیده اند، با این سوال مواجه شوند که آیا امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برایشان وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت که بله. یکی از انتخاب های دارندگان مدرک کاردانی (پیوسته و ناپیوسته) یا همان فوق دیپلم برای ادامه تحصیل، مقطع کارشناسی ناپیوسته است که می توانند بدون کنکور یا با کنکور کاردانی به کارشناسی وارد این مقطع شوند. طول مدت تحصیل در این دوره، 4 ترم تحصیلی یا 2 سال است و پس از به پایان رساندن این دوره، داوطلبان، مدرک لیسانس خود را دریافت خواهند کرد و می توانند در صورت تمایل خود را برای تحصیل در مقاطع بالاتر نیز آماده کنند.

اعتبار مدرک

معمولا سوتفاهم در مورد مقاطعی که دارای داوطلب کمتری هستند، بیشتر است. ممکن است برخی از افراد فکر کنند اعتبار مدرک مقطع کارشناسی ناپیوسته کمتر از کارشناسی پیوسته است، در حالیکه این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد. در پایان هر دو مقطع، مدرک لیسانس به فارغ التحصیلان تعلق می گیرد. و اگر بنا بر وجود تفاوتی بین مدارک باشد، این تفاوت ربطی به پیوستگی یا ناپیوستگی مدرک ندارد، بلکه به اختلاف سطح علمی دانشگاه ها از یکدیگر مرتبط است.

تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته

آشنایی با تفاوت های مقاطع تحصیلی و مقایسه صحیح آن ها، برای یک انتخاب درست، ضروری است. در ادامه به تفاوت های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته خواهیم پرداخت.

  • طول مدت تحصیل : تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته به ترتیب 4 و 2 سال طول می کشد.
  • تعداد واحد : تعداد واحد در مقطع کارشناسی پیوسته بسته به نوع رشته از 130 تا 140 واحد است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در این زمینه بر لینک مقطع کارشناسی چند واحد است کلیک کنید. تعداد واحد در مقطع کارشناسی ناپیوسته 67 تا 70 واحد است.
  • مدرک مورد نیاز برای ثبت نام : داشتن مدرک دیپلم نظام آموزشی جدید یا دیپلم نظام قدیم یا پیش دانشگاهی برای تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته الزامی است. اما مقطع کارشناسی ناپیوسته، تنها برای دارندگان مدرک فوق دیپلم یا کاردانی ارائه می شود.
  • تنوع رشته های تحصیلی : مقطع کارشناسی پیوسته نسبت به ناپیوسته دارای تنوع بیشتری در ارائه رشته های تحصیلی است.
  • شهریه : میزان شهریه دانشگاه آزاد برای دو مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته تفاوت چندانی ندارد.

نکته : دارندگان مدرک کاردانی می توانند هر دو مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته را برای تحصیل انتخاب کنند.

تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ناپیوسته

وزارت علوم برای هر مقطع و رشته تحصیلی، تعداد واحد معینی را تعیین کرده است که آگاهی از آن به دانشجویان کمک می کند دورنمایی از مدت تحصیل خود به دست آورند.

  • دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته جهت فارغ التحصیلی، حداقل 67 و حداکثر 70 واحد را باید بگذرانند.
  • دانشجویانی که در مقطع کاردانی، درس های وصایای امام و قرائت قرآن را پاس نکرده اند، باید در مقطع کارشناسی ناپیوسته این واحد را بگذرانند.
  • گاه برای برخی دانشجویان در برخی رشته ها، دروس جبرانی در نظر گرفته می شود که اگر تعداد واحد هایش بیش از 8 باشد، یک نیم سال تحصیلی به سنوات تحصیلی دانشجو افزوده خواهد شد.
  • سنوات تحصیلی مجاز برای مقطع کارشناسی ناپیوسته، 6 ترم تحصیلی یا 3 سال است.
  • دانشجویانی که در یک ترم تحصیلی معدل بالای 12 داشته باشند می توانند در ترم بعدی بین 12 تا 20 واحد انتخاب کنند.
  • دانشجویانی که معدل کمتر از 12 داشته باشند یا به عبارتی مشروط شده باشند، در ترم بعدی می توانند با رعایت قوانین پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد بین 12 تا 14 واحد را انتخاب کنند.
  • کسب کنندگان معدل الف یا همان معدل بالای 17 می توانند در ترم بعدی تا سقف 24 واحد نیز انتخاب کنند.

مدت زمان تحصیل کارشناسی ناپیوسته

همانطور که گفته شد یکی از تفاوت های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، مربوط به طول مدت تحصیل است که این مدت برای کارشناسی ناپیوسته کوتاه تر و به مدت 2 سال است. اما این مدت می تواند متغیر باشد. اگر برای دانشجویان، دروس جبرانی مازاد واحدهای تعیین شده در نظر گرفته شود، مدت تحصیل کمی افزایش می یابد. برای مثال، دروس جبرانی بیش از 8 واحد، طول مدت تحصیل را نیم سال تحصیلی افزایش می دهد.

دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته، برای گذراندن تمامی واحدهای درسی خود، حداکثر 6 ترم تحصیلی یا همان 3 سال فرصت دارند. در صورتی که دانشجویی نتواند در این مهلت، واحد های خود را بگذراند و دلیل موجهی نیز نداشته باشد، از دانشگاه اخراج خواهد شد.

رشته های کارشناسی ناپیوسته چیست؟

دارندگان مدرک فوق دیپلم یا کاردانی، از دو طریق با کنکور و بدون کنکور می توانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته اقدام کنند. عمده رشته هایی که در این مقطع ارائه می شوند، در لیست رشته های بدون کنکور کاردانی به کارشناسی قرار دارند و تنها 6 رشته پذیرش با کنکور دارند که عبارتند از :

تنوع رشته های بدون کنکور مقطع کارشناسی ناپیوسته در دوره های شبانه و روزانه دانشگاه های سراسری و غیرانتفاعی، بسیار بیشتر است. در ادامه به تعدادی از آن ها خواهیم پرداخت.

  • فنی و مهندسی : ساخت و تولید، کنترل، برق قدرت، نرم افزار و …
  • علوم کشاورزی و منابع طبیعی : گیاه پزشکی، جنگلداری، علوم دامی، باغبانی و …
  • علوم انسانی : مدیریت بیمه، رشته حسابداری، زبان انگلیسی، مدیریت دولتی و …
  • هنر : نقاشی، گرافیک، طراحی و دوخت، موسیقی ایرانی و …
  • دامپزشکی : علوم آزمایشگاهی دامپزشکی

دانشگاه های ارائه دهنده مقطع کارشناسی ناپیوسته

افرادی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته را دارند، باید با دانشگاه های ارائه دهنده این مقطع و نوع پذیرش و شرایط ثبت نام هر یک از آن ها آشنا شوند.

  • دانشگاه های کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد : دانشگاه آزاد، همراه با ارائه رشته های تحصیلی متنوع و گوناگون در مقاطع مختلف، به ارائه مقطع کارشناسی ناپیوسته نیز می پردازد. با آگاهی از شرایط ثبت نام دانشگاه آزاد و رشته های ارائه شده در این دانشگاه ها، می توانید جهت ادامه تحصیل در این دانشگاه، اقدام نمایید.
  • دانشگاه علمی کاربردی : این دانشگاه ها مختص رشته های کاردانی و کارشناسی پیوسته می باشد و هزینه تحصیل در آن بسیار مناسب تر از دانشگاه های آزاد است. این دانشگاه ها در چهار گروه فرهنگ و هنر، مدیریت و خدمات اجتماعی، کشاورزی و صنعت، به ارائه رشته تحصیلی می پردازد. با مطالعه دفترچه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی، از رشته های ارائه شده در این دانشگاه ها مطلع شوید و آگاهانه به انتخاب بپردازید.

مدرک تحصیلی لازم برای ثبت نام کارشناسی ناپیوسته

از مواردی که مقطع کارشناسی ناپیوسته را منحصر به فرد می کند و تفاوت آن را با سایر مقاطع آشکار می سازد، مدرک تحصیلی لازم جهت ثبت نام در این مقطع است. فقط و فقط دارندگان مدرک کاردانی پیوسته و ناپیوسته یا فوق دیپلم می توانند در این مقطع به تحصیل بپردازند. بنابراین مقطع کارشناسی ناپیوسته، مختص فارغ التحصیلان کاردانی پیوسته یا ناپیوسته است.

البته لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی، امکان تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته را نیز دارند و در صورتی که رشته مد نظرشان در مقطع کارشناسی ناپیوسته ارائه نشده بود، می توانند مقطع پیوسته را با در نظر گرفتن مدت تحصیل 4 ساله آن، برای تحصیل برگزینند.

امکان ادامه تحصیل مقطع کارشناسی ناپیوسته

اگر دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته، بتوانند تحصیلات خود را در این مقطع به پایان برسانند و مدرک لیسانس خود را دریافت نمایند، همانند فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی پیوسته، می توانند جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، ثبت نام کنکور ارشد را انجام دهند و یا در رشته های بدون کنکور ارشد، به تحصیل بپردازند. پس همانطور که می بینید از نظر امکان ادامه تحصیل، تفاوتی میان مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته وجود ندارد.

 

سوالات متداول

1- تفاوت مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته چیست؟

مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در مدرک تحصیلی مورد نیاز و طول مدت تحصیل با یکدیگر تفاوت دارند.

2- آیا مدرک کارشناسی ناپیوسته دارای اعتبار است؟

بله. مدرک کارشناسی ناپیوسته مورد تایید وزارت علوم است.

3- آیا مقطع کارشناسی ناپیوسته، پذیرش بدون کنکور دارد؟

بله. اکثر رشته های ارائه شده در مقطع کارشناسی ناپیوسته، دارای پذیرش بدون کنکور می باشند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره