خانه کنکور آیا کنکور ۱۴۰۴ حذف می شود!؟

آیا کنکور ۱۴۰۴ حذف می شود!؟

آیا کنکور ۱۴۰۴ حذف می شود!؟

در سال های گذشته، تصمیماتی نیز در رابطه با حذف کنکور سراسری اخذ شد، اما عملا نتیجه مشخصی نداشته است. برای مثال در سال 86، قانون حذف کنکور در مجلس مطرح گردید ولی تاکنون به اجرا نرسیده است. در واقع قرار بر این بود که در صورت حذف کنکور، سوابق تحصیلی داوطلبان ملاک سنجش جهت ورود به دانشگاه قرار گیرد ولی سازمان سنجش معتقد است که سابقه تحصیلی متقاضیان از استانداردهای کافی برخوردار نیست و نمی‌توان با تکیه بر آن، سنجش عادلانه و مناسبی را انجام داد. حذف کنکور، مستلزم وجود برنامه ای قوی جهت جایگزینی آن می باشد. به نوعی که بتوان با کمک آن، عدالت آموزشی را با دقت هر چه تمام تر بر روی پروسه گزینش داوطلبان ورود به دانشگاه ها اعمال نمود.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با حذف کنکور، انتظار می رود تا پنج سال آینده این آزمون پرمتقاضی حذف شود.

سرنوشت کنکور 1402 چه می شود؟

سازماندهی کنکور و ایجاد تغییراتی مثبت و موثر در ساختار کلی آن، نیازمند برنامه ریزی و اجرای سیاست های آموزشی فراوان است. این مقوله چالش برانگیز، هنوز هم در صدر داغ ترین اخبار مربوط به آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها قرار دارد و گمانه زنی های پیرامون سرنوشت آن، بسیار زیاد است. بر اساس آخرین تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، کنکور نظام قدیم، آخرین دوره خود را در سال 99 پشت سر گذاشت و پس از آن دیگر شاهد برگزاری آزمون سراسری بر اساس محتویات آموزشی نظام قدیم نیستیم و نحوه طراحی سوالات کنکور، صرفا بر اساس منابع کنکور نظام جدید خواهد بود.

 

حال سرنوشت کنکور چه می شود؟ با توجه به شرایط فعلی آزمون سراسری و نقشه جامع علمی کشور امکان حذف کنکور وجود ندارد و لازم است بگوییم که امسال نیز کنکور سراسری پا برجاست و تکلیف وضعیت ورود به دانشگاه بسیاری از دانشجویان، همچنان با شرکت در این ماراتون سرنوشت ساز 50 ساله مشخص می گردد. اما این آزمون مثل هرسال فقط در تیر ماه برگزار نمی شود بلکه با توجه به اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان سنجش، کنکور سال جاری در دو نوبت اردیبهشت و تیر ۱۴۰۴ برگزار می شود.

تغییرات اساسی در کنکور سراسری 1404

بر اساس آخرین اعلام سخنگوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، 5 مصوبه قطعی و لازم الاجرا جهت ایجاد تغییرات اساسی در کنکور سراسری به تصویب رسیده است که شرح آن به این ترتیب می باشد.

  1. حذف دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور و انتقال تاثیر آن به بخش سوابق تحصیلی
  2. افزایش تاثیر سوابق تحصیلی دانش آموزان به 40 درصد قطعی
  3. برگزاری دو کنکور سراسری در سال
  4. اعتبار نتایج آزمون سراسری تا 2 سال
  5. تعیین حد نصاب معدل برای پذیرش داوطلبان توسط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور

حذف کنکور کاغذی

به تازگی اخباری در خصوص حذف کاغذ از کنکور سراسری منتشر شده است که بنابر آن این آزمون الکترونیکی برگزار می شود. لذا برای هر داوطلب یک مانیتور و یک صفحه هوشمند طراحی خواهد شد. البته لازم به ذکر است که این تصمیم نهایی نشده و فقط زمزمه وار به گوش می رسد.

روش های جایگزین حذف کنکور سراسری

علت اصلی حذف نشدن کنکور تا کنون، نبود جایگزین مناسب برای آن می باشد. همان طور که ذکر کردیم، هنوز تصمیمی قطعی مبنی بر حذف کنکور سراسری گرفته نشده است اما به طور کلی، این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نیازمند ارائه راهکاری اساسی و عادلانه می باشد. پذیرش در رشته های بدون کنکور، یکی از پروژه های قابل توجهی بوده که در راستای کاهش وابستگی داوطلبان به شرکت در آزمون سراسری به اجرا در آمده است.

 

همان گونه که ذکر شد، 85 درصد رشته های ارائه شده برای ادامه تحصیل داوطلبان به صورت بدون آزمون می باشد اما کماکان، قبولی در رشته های پرطرفداری مانند پزشکی، فیزیوتراپی، پرستاری، مامایی و به طور کلی رشته های علوم پزشکی، مستلزم کسب رتبه قبولی کنکور است و به همین دلیل، درصد زیادی از متقاضیان ورود به دانشگاه، مایل به پذیرش از طریق کنکور سراسری می باشند. در ادامه برخی راهکارهای پیشنهاد شده جهت جایگزینی کنکور را برای شما ذکر خواهیم نمود.

 

لازم به ذکر است اخیرا سازمان سنجش آموزش کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر مراجع ذی ربط تصمیماتی در خصوص تغییرات کنکور گرفته است که این امر برای داوطلبان آزمون سال های آینده در خصوص نحوه برنامه ریزی برای مطالعه دروس از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این موارد حذف دروس عمومی از کنکور می باشد که هدف از اجرای این کار متمرکز کردن داوطلبان بر روی درس های اختصاصی عنوان شده است.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی

یکی از راه های جایگزین کنکور سراسری، برگزاری امتحانات 3 سال آخر دانش آموزان متوسطه به صورت نهایی و استاندارد است. به این صورت که ملاک پذیرش دانشجویان در تمام دانشگاه های سراسری و آزاد، بر اساس سوابق تحصیلی و معدل مدرک دیپلم آن ها خواهد بود. یکی از مهم ترین اقداماتی که به کوشش مراجع مسئول در این زمینه صورت گرفته است، افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه تا میزان 50 درصد برای سال ۱۴۰۴ می باشد.

 

به نظر می رسد که فقدان استاندارد لازم در برگزاری امتحانات پایانی سه سال آخر متوسطه دوم، یکی از دلایل مهم عدم حذف کنکور می باشد. همچنین یکی دیگر از دشواری های موجود این است که که هر ساله دانش آموزان زیادی موفق به کسب نمرات و معدل 20 در کارنامه نهایی خود می شوند و ظرفیت خالی برای این تعداد از داوطلبان وجود ندارد. لازم به ذکر است که در حال حاضر تنها امتحانات پایه دوازدهم به صورت هماهنگ و کشوری برگزار می شود.

ارائه بدون کنکور برخی رشته های دانشگاهی

یکی دیگر از راهکار های موجود، ارائه برخی کد رشته ها به صورت بدون کنکور می باشد. در این وضعیت، جمعیت آماری بالایی می توانند بدون نیاز به شرکت در کنکور سراسری و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، مشغول به تحصیل در رشته دانشگاهی مورد نظر خود شوند. بر اساس آمارهای موجود، حدود 85 درصد رشته های دانشگاهی به صورت بدون آزمون ارائه می گردد.

 

اما تکلیف متقاضیان ادامه تحصیل در رشته هایی که به صورت بدون کنکور ارائه نمی شود، چیست؟ راه حل آن، برگزاری آزمون ورودی جداگانه ای برای برخی داوطلبان است. به عنوان مثال، متقاضیان تحصیل در رشته های علوم پزشکی، می توانند در آزمون ورودی اختصاصی دانشگاه مورد نظر شرکت کنند تا به این ترتیب، میان داوطلبان رشته های پر متقاضی نیز عدالت برقرار شود. البته یکی از مشکلات مطرح برای داوطلبان در این روش این است که به جای شرکت در یک آزمون، باید در امتحان ورودی چند دانشگاه مختلف شرکت نمایند و منابع گوناگونی را مورد مطالعه قرار دهند که به نوبه خود سخت و دشوار است.

 

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که سازمان سنجش آموزش کشور، مجری برگزاری کنکور سراسری است و نقش تعیین کننده ای در پذیرش دانشجویان دارد. در صورت حذف کنکور و جایگزینی روش فوق، این اختیار وسیع از حدود اختیارات سازمان سنجش خارج می شود و به دانشگاه های مربوطه محول می گردد که هماهنگی، ایجاد نظم و توانایی کنترل این مقوله نیز در نوع خود نیازمند گذشت زمان و برنامه ریزی های متعدد مراجع مربوطه می باشد.

چند مرحله ای شدن کنکور

برگزاری آزمون سراسری در چند مرحله، یکی دیگر از شیوه های پیشنهادی به منظور جایگزینی کنکور است که می تواند در نوع خود قابل تامل باشد. چرا که اغلب کارشناسان معتقدند، سنجش افرادی که پس از 12 سال تحصیل مداوم و صرف هزینه و وقت بسیار جهت برنامه ریزی کنکور و اجرای این برنامه، خود را برای شرکت در آزمون سراسری آماده کرده اند، در یک مرحله 4 ساعته، منطقی و منصفانه نخواهد بود. چه بسا داوطلبانی که در روز کنکور، به علت فشار استرسی بالایی که بر آن ها حاکم بوده، علی رغم مطالعه زیاد و دارا بودن آمادگی علمی کافی، کنکور رضایت مندانه ای را پشت سر نگذاشته و به نتیجه دلخواه خود دست نیافته اند.

 

همان طور که در متن مقاله نیز ذکر کردیم، بر اساس آخرین تصمیمات مراجع مربوطه، آزمون سراسری از سال 1402 به بعد، دو مرتبه در یک سال برگزار خواهد شد تا به نحوی احسن از فشار و استرس موجود بر روی داوطلبان کاسته شود و این افراد فرصت کافی را برای جبران نتایج ناکارآمد احتمالی خود در این آزمون داشته باشند.

مشکلاتی که با حذف کنکور سراسری رخ می دهد

ممکن است با حذف کنکور سراسری عده ای به علت یکسان نبودن آموزش در مدارس و شرایط محیطی آموزش از این بابت نگران باشند یا به هر علتی دارای سوابق تحصیلی خوبی نبوده و اکنون با این آزمون می خواهند شانس خود را برای ورود به رشته و دانشگاه دلخواه خود امتحان نمایند. اما به جز موارد بالا وجود یک سری از دلایل زیر باعث بروز مشکل با حذف کنکور سراسری می شود.

  • وجود نداشتن برنامه ریزی درست و همچنین عدم زیرساخت های مناسب جهت حذف کنکور سراسری.
  • افزایش داوطلبان برای تحصیل در دانشگاه و کم بودن تعداد دانشگاه و رشته های برتر
  • عدم آزمون جایگزین به جای کنکور سراسری
  • مخالفت افراد مرتبط در حوزه برگزاری کنکور
  • و …

با توجه به مطالب فوق، باید بگوییم که هنوز زمان دقیق و راه کار معینی برای حذف کنکور سراسری و جایگزینی آن مشخص نشده است اما افرادی که به هر دلیلی قصد شرکت در آزمون سراسری را ندارند، می توانند در صورت برخورداری از شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری، نسبت به نام نویسی بدون کنکور دانشگاه سراسری یا آزاد اقدام نمایند تا بر اساس سوابق تحصیلی خود مورد گزینش قرار بگیرند.

 

سوالات متداول

1- آیا کنکور سراسری ۱۴۰۳ حذف می شود؟

خیر، کنکور سراسری ۱۴۰۳ امسال نیز همانند سال گذشته، در دو بازه زمانی اردیبهشت و تیر ماه برگزار خواهد شد.

2- معیار پذیرش دانشجو پس از حذف کنکور چه خواهد بود؟

در حال حاضر راهکار جایگزینی مشخصی در این باره ارائه نشده است اما می توانید با مطالعه این مقاله از روش های جایگزین احتمالی مطلع گردید.

3- چرا در حال حاضر نمی توان به قطعیت، پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانش آموزان را جایگزین کنکور سراسری نمود؟

دلایل متعددی در این زمینه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به نبود امنیت کافی و عدالت آموزشی در برگزاری امتحانات نهایی و عدم تطابق ظرفیت دانشگاه ها با وضعیت معدل ها اشاره نمود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶۷ نظر
  1. علیرضا بهمنی

    با سلام و خسته نباشید. بنده میخوام برای افسری در کنکور ۱۴۰۱ آزمون بدم. آیا کنکور و سوالات کنکور بنده با کسی که میخواهد معلمی بره فرق دارد؟ خواهش میکنم جواب بدین

    • ایران مشاوره

      با سلام ، باید توجه داشته باشید که دانشگاه های افسری آزمون و نوع سوالات متفاوتی نسبت به کنکور سراسری خواهد داشت.

  2. فائزه

    سلام ایارشته کامپوتر کنکور دارد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور کاردانی فنی و حرفه ای سال ۱۴۰۱، پذیرش در رشته ی کامپیوتر براساس آزمون است.

    • دینا

      سلام آیا کنکور دی ۱۴۰۳ حذف شده است؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۳ در دو نوبت اردیبهشت و تیر ماه ۱۴۰۳ می باشد.

  3. .

    سلام آیا تا ۳سال دیگه امکان حذف کنکور هست؟
    و جایگزینش معدل سال دهم یازدهم باشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در حال حاضر اطلاعیه ای در رابطه با موضوع مذکور، منتشر نشده است؛ جهت اطلاع از آخری اخبار، می توانید عضو کانال تلگرام کنکور باشید.

  4. احسان

    ایا کنکور ۱۴۰۲ حذف میشود؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در حال حاضر اطلاعیه دقیقی در این خصوص منتشر نشده است؛ شما می توانید با عضویت در کانال تلگرام مشاوره تحصیلی ، از آخرین اخبار مربوطه مطلع شوید.

  5. علی

    سلام با توجه با شرایط وخیم کرونا امکان حذف کنکور ۱۴۰۰ وجود دارد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در حال حاضر اطلاعیه ای مبنی بر تعویق یا عدم برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ اعلام نشده است.

  6. maedeh

    سلام آیا برای رشته های فنی کنکور امسال برگزار میشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در حال حاضر اطلاعیه ای در خصوص عدم برگزاری آزمون فنی حرفه ای منتشر نشده است شما می توانید با عضویت در کانال تلگرام مشاوره تحصیلی از آخرین اخبار تحصیلی مطلع شوید.

  7. mobin

    سلام ببخشید من سال دهم هستم من الان هیچی نمی دونم کلاس آموزشی هم بسته شده چی کار کنم ۱۴۰۲ حذف می شه

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، تاکنکون اطلاعیه ای مبنی بر حذف کنکور سراسری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، منشر نشده است.

  8. یادگار

    سلام میشه بدون دادن کنکوربه رشته های نظامی یا افسری رفت ؟؟؟
    ممنون میشم جواب بدید

    • خانم واحدی

      باسلام، خیر برای ارگان های نظامی یا از طریق کنکورهای سراسری و در اکثریت مواقع آزمون های داخلی ارگان مربوطه جذب نیرو دارند.

  9. فرزاد فروغی

    سلام بر مشاور عزیز.میخواستم بدونم الان که حذف کنکور نورد برسی قرار گرفت آیا امکان داره کنکور ۱۴۰۰حذف بشه.لطفا جواب بدین.
    تاریخ۹۹/۵/۳۰

    • ایران مشاوره

      با سلام. تاکنون در رابطه با حذف آزمون سراسری اطلاعیه ای منتشر نشده است ، و احتمال پایینی جهت حذف کنکور سراسری برای ورود به رشته ها و دانشگاه های پر طرفدار وجود دارد . پیشنهاد می شود با عضویت در کانال تلگرام کنکور از آخرین اخبار مرتبط به آزمون سراسری مطلع شوید .

    • ایران مشاوره

      با سلام، تاکنون اطلاعیه ای در رابطه با حذف کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش قرار نگرفته است، برای اطلاع از اخبار می توانید در کانال تلگرام مشاوره عضو شوید.

  10. امیرصالح

    سلام کنکور ۹۹ کاردانی فنی و حرفه ای حذف شد به خاطر کرونا

    • ایران مشاوره

      با سلام ،
      در حال حاضر اطلاعیه ای مبنی بر این موضوع صادر نشده است ، هرگونه تغییر در زمان نام نویسی و یا برگزاری آزمون کاردانی فنی و حرفه ای متعاقبا اعلام خواهد شد.

  11. زهرا

    سلام ببخشید خیلیا میگن با توجه به اینکه ویروس کرونا در حال گسترش هست کنکور ۹۹کنسل خواهد شد.چقدر احتمال داره؟

    • ایران مشاوره

      سلام ، در حال حاضر اطلاعیه ای در رابطه با زمان برگزاری کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ منتشر نشده است . پیشنهاد می شود با عضویت در کانال تلگرام کنکور از آخرین اخبار مربوطه مطلع شوید .

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره کنکور پیج کنکور