خانه کنکور شرایط انصراف از دانشگاه دولتی و کنکور مجدد ۱۴۰۲

شرایط انصراف از دانشگاه دولتی و کنکور مجدد ۱۴۰۲

شرایط انصراف از دانشگاه و شرکت مجدد در آزمون دوره روزانه 1402
شرایط انصراف از تحصیل و شرکت مجدد دانشگاه روزانه 1402

یکی از سوالات متداول داوطلبان در زمان ثبت نام کنکور سراسری، امکان یا عدم امکان نام نویسی دانشجویان پذیرفته شده دوره های روزانه و غیر روزانه دانشگاه ها است که شرایط این نوع ثبت نام، هر ساله توسط آیین نامه ها و اطلاعیه های منتشر شده در سایت سازمان سنجش به اطلاع عموم می رسد. نارضایتی از وضعیت فعلی مانند رشته تحصیلی، شهر و واحد دانشگاهی غیر ایده آل و موارد مشابه از جمله دلایلی می باشد که دانشجوی در حال تحصیل را مجاب به انصراف از دانشگاه و شرکت مجدد در آزمون سراسری، با وجود شروط در نظر گرفته شده می نماید.

دانشجویانی که قصد انصراف از تحصیل را دارند، بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی خود باید هزینه ای را به عنوان جریمه پرداخت نمایند.

مراحل انصراف از دانشگاه های دولتی 1402

پذیرفته شدگان در این دانشگاه ها اگر به هر دلیلی قصد انصراف از تحصیل را داشته باشند، می بایست نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند. روند ثبت این درخواست بدین گونه است که ابتدا، داوطلب می بایست با مراجعه به سایت دانشگاه خود و سپس سامانه سجاد، فرم تقاضانامه را تکمیل نموده و پس از آن به منظور نهایی کردن این فرآیند به صورت حضوری به بخش آموزش دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کنند.

  1. در گام اول، داوطلب می بایست به سایت دانشگاه خود مراجعه کرده و فرم تقاضانامه انصراف از ادامه تحصیل را تکمیل نماید.
  2. پس از بررسی درخواست داوطلب توسط سازمان و دانشگاه در صورت موافقت با این امر، اطلاع رسانی های لازم به جهت انجام ادامه این روند و پرداخت هزینه مربوطه به دانشجو صورت می گیرد.
  3. در ادامه متقاضی می بایست به سامانه سجاد به نشانی portal.saorg.ir مراجعه کرده و پس از مشاهده هزینه انصرافی خود، نسبت به تسویه آن طبق دستورالعمل های گفته شده اقدام نماید.
  4. در انتها با مراجعه حضوری به امور آموزش دانشجویی دانشگاه مورد تحصیل خود و ارائه مدارک خواسته شده، این فرآیند به پایان خواهد رسید.

شرایط انصراف از دانشگاه برای مقاطع مختلف ۱۴۰۲

شاید برای شما نیز این پرسش مطرح شود که در صورت پذیرش در دوره های روزانه و غیر روزانه مقاطع مختلف دانشگاه ها، آیا امکان انصراف از ادامه تحصیل به منظور شرکت دوباره در کنکور وجود دارد یا خیر؟

اطلاع از شرایط قانونی این مقوله و همچنین احتمال محرومیت یا عدم محرومیت از ثبت نام کنکور در صورت ترک تحصیل، تاثیر به سزایی در تصمیم گیری متقاضی جهت باقی ماندن در وضعیت فعلی یا تغییر آن با هدف دستیابی به اهداف ایده آل خود خواهد داشت. برای انصراف و شرکت در آزمون های سراسری باید یک سری شرایط را در نظر بگیرید که در ادامه به تفصیل آن ها را توضیح داده ایم.

شرایط انصراف از دانشگاه و شرکت مجدد در کنکور سراسری 1402

امکان نام نویسی کنکور سراسری 1402 برای کلیه پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری 1401 وجود دارد. دانشجویان در حال تحصیل در دوره های روزانه و غیر روزانه کلیه مقاطع تحصیلی از کاردانی ناپیوسته تا دکترای تخصصی، می بایست جهت شرکت در کنکور 1402 مانند سایرین، فرآیند ثبت نام خود را به انجام برسانند.

این افراد باید پس از تکمیل فرم شماره 2، بند 32 فرم تقاضانامه ثبت نام را نیز در زمان ثبت نام کنکور سراسری 1402 علامت بزنند. این امر بدان معناست که محرومیت های سابق برداشته شده است و افراد تنها در صورت پذیرش در آزمون جدید ملزم به اعلام انصراف خواهند بود. توصیه می شود که برای آشنایی بیشتر با این رویه، نکات درج شده در جدول زیر را به دقت مطالعه نمایید.

شرایط انصراف از دانشگاه برای شرکت مجدد در کنکور سراسری ۱۴۰۲

پذیرفته شدگان دوره های روزانه که قصد ترک تحصیل و شرکت مجدد در کنکور سراسری را دارند، نباید از سوی سازمان نظام وظیفه هیچ گونه منع قانونی داشته یا مشمول غیبت سربازی باشند.

 مشمولان دوره ضرورت خدمت، تنها یک مرتبه می توانند از تحصیل انصراف داده و دوباره در کنکور سراسری شرکت کنند.

داوطلبان مرد انصرافی دوره های روزانه و غیر روزانه دانشگاه ها، از لحاظ نظام وظیفه مشمول فرجه یک ساله می باشند و می بایست طی این یک سال، یا اقدامات لازم جهت اعزام به دوره ضرورت خدمت را انجام دهند یا در دانشگاه پذیرفته شوند و در صورت عدم انجام اقدام لازم و پایان این فرجه، مشمول غیبت شده و امکان ادامه تحصیل برای این افراد وجود نخواهد داشت.

متقاضی می بایست پس از وارد شدن به دانشگاه، 1 سال کامل را پشت سر بگذارد و نمرات ترم 2 نیز ثبت شود. سپس با شروع ترم 3 می توانید هماهنگی های لازم را با دانشگاه محل تحصیل انجام داده و مراحل انصراف را طی کنید.

دانشجویان انصرافی دانشگاه ها، حق بازگشت به تحصیل و ادامه تحصیل در رشته پیشین خود را نخواهند داشت.

آن دسته از افراد که مشمول استفاده از سهمیه بوده اند، در صورت انصراف از تحصیل (دوره روزانه) قادر به استفاده مجدد از سهمیه نخواهند بود.

شرایط انصراف از دانشگاه و شرکت مجدد در کنکور ارشد ۱۴۰۲

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دوره های روزانه که قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد 1402 را دارند، می باییست تا پایان مهلت ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، انصراف خود از دانشگاه را قطعی نموده تا پذیرش آن ها در رشته محل های مختلف آزمون ارشد، مورد تایید مراجع مربوطه قرار گیرد.

توجه کنید که تحویل فرم انصراف قطعی به واحد محل قبولی داوطلب الزامی خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است که شرط انصراف قطعی تا پیش از پایان مهلت ثبت نام کنکور ارشد، برای داوطلبان دوره های غیر روزانه وجود ندارد و این افراد می توانند پس از نهایی شدن پذیرش خود نسبت به انجام این مهم اقدام نمایند.

نکته: توجه داشته باشید که امکان تغییر موارد فوق و تصویب قانون جدید وجود دارد، لذا به محض انتشار دفترچه راهنما مقاله حاضر بروزرسانی خواهد شد.

شرایط انصراف از دانشگاه و شرکت مجدد در آزمون دکتری 1402

دانشجویان دوره های روزانه دکتری جهت شرکت مجدد در آزمون سال جاری، در صورتی که واجد شرایط ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ باشند، باید تا قبل از به پایان رسیدن زمان ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1402، انصراف خود را از دانشگاه محل تحصیل قطعی نمایند.

در غیر این صورت اگر در کد رشته محل مورد نظر پذیرفته شوند، قبولی آن ها لغو خواهد شد. توجه داشته باشید که دانشجویان در حال تحصیل دوره های غیر روزانه، می توانند انصراف خود از واحد دانشگاهی مذکور جهت شرکت مجدد در آزمون دکتری را تا زمان پذیرش خود به تعویق بیندازند. شایان ذکر است، امکان انتشار آیین نامه جدید و تغییر قوانین فوق وجود دارد که در این صورت، اطلاعات لازم از طریق این مقاله و   کانال تلگرام دکتری ایران مشاوره در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت.

مدارک لازم جهت انصراف از دانشگاه ۱۴۰۲

  • فرم تکمیل شده انصراف از تحصیل (با مراجعه به آموزش دانشکده محل تحصیل قابل دریافت است.)
  • اصل شناسنامه و کارت ملی دانشجو
  • کارت دانشجویی
  • مبلغ جریمه تعیین شده

نمونه فرم انصراف از تحصیل

جهت آشنایی بیشتر داوطلبان، نمونه ای از فرم مورد نظر را در ادامه قرار داده ایم. توجه داشته باشید که جهت ارائه فرم می بایست آن را از آموزش دانشکده محل تحصیل خود دریافت نموده و به تکمیل آن بپردازید.

میزان جریمه انصراف از دانشگاه محل تحصیل 1402

دانشجویان انصرافی از دانشگاه، موظف به پرداخت هزینه ای تحت عنوان جریمه انصراف می باشند که این مبلغ با توجه به زمان انصراف و دلیل انصراف می تواند مقادیر متفاوتی را به خود اختصاص دهد اما در چند حالت، جریمه ای به دانشجویان تعلق نمی گیرد که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم.

  1. انصراف از تحصیل در دانشگاه روزانه: دانشجویان دانشگاه دولتی که بلافاصله پس از انصراف، قصد ادامه تحصیل در دوره روزانه را دارند، مشمول پرداخت جریمه انصراف نمی شوند.
  2. انصراف از تحصیل در دانشگاه آزاد: دانشجویان دانشگاه آزاد که بلافاصله پس از انصراف، قصد ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد را دارند از پرداخت جریمه انصراف معاف هستند.
  3. انصراف از تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی: دانشجویان این دانشگاه ها که شهریه ترم های گذشته را تسویه کرده اند، پیش از شروع ترم جدید باید درخواست انصراف خود را اعلام کنند تا از پرداخت جریمه انصراف معاف شوند.

با این وجود در جدول زیر به بیان هزینه جریمه انصراف از دانشگاه های مختلف پرداخته ایم. ذکر این نکته حائز اهمیت است که هزینه ترک تحصیل دانشگاه های پردیس خودگردان، به خصوص در ترم های اول، رقم بالا و قابل توجهی است که به همین منظور، توصیه می شود که پیش از اقدام به انصراف، حتما این مورد را مدنظر قرار دهید و در زمان انجام انتخاب رشته کنکور، حتما به شرایط تحصیل در دانشگاه های پردیس خودگردان توجه کنید.

میزان جریمه انصراف از دانشگاه ها
نوع دانشگاهمیزان جریمه
روزانهبسته به رشته، مقطع و دانشگاه، برآورد هزینه ای انجام شده و به عنوان مبلغ جریمه به دانشجو اعلام می گردد.
شبانه1/5 برابر شهریه ثابت
پیام نور1/5 برابر شهریه ثابت
غیرانتفاعی شهریه ثابت یک ترم + 7 واحد درسی
پردیس خودگردانشهریه ثابت تمامی ترم های باقی مانده
علمی کاربردییک شهریه ثابت
دانشگاه آزادکاردانی: (تعداد نیمسال های ثبت نام شده – 4) × (نصف شهریه پایه)
کارشناسی ناپیوسته: (تعداد نیمسال های ثبت نام شده – 4) × (نصف شهریه پایه)
کارشناسی ارشد ناپیوسته: (تعداد نیمسال های ثبت نام شده – 4) × (نصف شهریه پایه)
کارشناسی پیوسته: (تعداد نیمسال های ثبت نام شده – 8) × (نصف شهریه پایه)
دکتری حرفه ای (دامپزشکی): (تعداد نیمسال های ثبت نام شده – 12) × (نصف شهریه پایه)
دکتری حرفه ای (گروه پزشکی): کل شهریه پایه ترم های باقی مانده
دکتری تخصصی: (تعداد نیمسال های ثبت نام شده – 7) × (نصف شهریه پایه)
دکتری تخصصی ورودی های 94 به بعد: (تعداد نیمسال های ثبت نام شده – 6) × (نصف شهریه پایه)
دستیاری تخصصی: کل شهریه تحصیلی ترم های باقی مانده

نکات مهم در رابطه با انصراف از تحصیل و شرکت مجدد در کنکور ۱۴۰۲

در همین خصوص لازم است که به نکات ذیل توجه نمایید.

  • در صورت پذیرش در کنکور سراسری، فرم شماره 2 از جمله مدارک لازم جهت نام نویسی حضوری در دانشگاه است.
  • چنانچه دانشجویی در سال های گذشته (98 و ماقبل آن) انصراف خود از دانشگاه را قطعی نموده و در حال حاضر تحت عنوان محصل شناخته نمی شود، جهت تکمیل فرم ثبت نام در سایت ثبت نام کنکور سراسری، می بایست صرفا بند 32 فرم مذکور را علامت بزند.
  • امکان انصراف از دانشگاه یا خرید دوره تعهد، پس از گذشت چند ترم، برای دانشجویان در حال تحصیل در رشته های دارای تعهد خدمت دوره روزانه وجود ندارد و این افراد می بایست تا پایان دوره مذکور در مناطق تعیین شده بمانند.
  • دانشجویان در حال تحصیل دوره های روزانه پذیرفته شده در کنکور سراسری ۱۴۰۱، در صورتی که با مانعی در روند ثبت نام خود مواجه شوند، می توانند با ثبت و ارسال درخواست در سایت سازمان سنجش نسبت به برطرف نمودن آن اقدام نمایند.

همان طور که مشاهده نمودید، اکثر داوطلبانی که قصد انصراف از تحصیل در رشته دانشگاهی را دارند، ملزم به پرداخت هزینه ای به عنوان جریمه انصراف می باشند که مقدار آن برای هر مقطع تحصیلی و دانشگاه متفاوت است. بنابراین پیشنهاد می کنیم، تا جایی که می توانید، انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 خود را با به کار گیری دقت و اهمیت بالا به انجام رسانید و پیش از هر کاری کلیه جوانب مرتبط با آینده تحصیلی و شغلی خود را مدنظر قرار دهید.

 

سوالات متداول

1- داوطلبانی که قصد انصراف از دانشگاه های روزانه و شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۲ را دارند، مجاز به انتخاب چه دوره هایی هستند؟

این دسته از داوطلبان می توانند بدون اعلام انصراف قطعی در آزمون مورد نظر شرکت کنند.

2- آیا داوطلبان مشمول خدمت می توانند نسبت به انصراف از تحصیل و شرکت مجدد در کنکور اقدام کنند؟

بله، اما این افراد در صورت نداشتن غیبت، تنها یک بار مجاز به انصراف از تحصیل و شرکت در کنکور مقاطع مختلف تحصیلی هستند.

3- آیا انصراف از تحصیل جریمه دارد؟

بله، افراد جهت انصراف می بایست هزینه ای پرداخت کنند که در متن مقاله در این باره توضیح داده شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۷,۰۷۲ نظر
  1. علیرضا

    سلام من کنکور ریاضی ۹۹ دادم دانشگاه سراسری قبول شدم امسال انصراف دادم می خواستم بدونم لازمه در امتحانات نهایی امسال برای کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنم و اینکه می تونم همون رشته قبلی در یک دانشگاه دیگر بخونم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، بله میتوانید و منعی نخواهد بود.

  2. علیرضا روشن ضمیر

    سلام من کنکور ریاضی ۹۹ دادم دانشگاه سراسری قبول شدم امسال انصراف دادم می خواستم بدونم لازمه در امتحانات نهایی امسال برای کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنم و اینکه می تونم همون رشته قبلی در یک دانشگاه دیگر بخونم

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله برای کسب سوابق تحصیلی می بایست اقدام کنید و رشته قبلی خود را نیز میتوانید ادامه دهید.

  3. کجوری

    سلام خسته نباشید
    بنده قبولی روزانه ترم ۶ دانشگاه دولتی هستم اگه انصراف یا اخراج بشم این ترم آیا فرجه یک ساله میگیرم و بخوام کنکور سال اردیبهشت یا تیر ۱۴۰۴ بخوام کنکور بدم مشکلی ندارد جواب انتخاب رشته ها یکذره بیشتر از فرجه یکساله بشه یا نه(تیر ۱۴۰۳ انصراف بدم ) و در صورت قبولی مجدد دانشگاه روزانه نیازی به پرداخت پول هست ؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      بله، اما تمام این موارد تنها در صورت انصراف برای شما وجود دارد.

  4. امیر

    سلام من مهرماه بعد ۴ ترم اولین بار انصراف دادم الان بهمن دانشگاه جدید ثبت نام کردم ولی تو پنل سایت پلیس وضعیتم رو نوشته مشمول ، مگه یک سال فرصت نبود برای تعیین سربازی یا تحصیل

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      تمامی دانشجویان انصرافی می بایست فرم انصراف از تحصیل خود را به پلیس +۱۰ تحویل دهند تا سنوات یک ساله آنان در سیستم ثبت شود.

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، نگران نباشید مشکل خاصی نخواهدبود.
      این مورد را از پلیس ۱۰+ پیگیری کنید.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره کنکور پیج کنکور