خانه کنکور انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

پس از پشت سر گذاشتن کنکور سراسری، نوبت به مرحله مهم و سرنوشت ساز انتخاب رشته می رسد. آن دسته از داوطلبانی که در کنکور سراسری نوبت اردیبهشت ماه 1403 شرکت کرده اند، در صورتی که برای انتخاب رشته مجاز شده باشند می بایست پیش از زمان انتخاب رشته کنکور با اطلاع از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها، تاثیر سهمیه ها و… کدرشته های مورد نظر خود را اولویت بندی و مشخص کنند. سپس در زمان مقرر با مراجعه به سایت انتخاب رشته، اقدام به تکمیل فرم مذکور نمایند.

گمان می رود فرآیند انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ در نیمه دوم مرداد ماه انجام گردد.

زمان انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه 1403

با انتشار کارنامه کنکور در مرحله اولیه داوطلب می تواند به اطلاعاتی نظیر  رتبه، تراز و وضعیت مجاز یا غیر مجاز برای انتخاب رشته دست یابد. چنانچه داوطلب مجاز به شرکت در فرآیند انتخاب رشته شده باشد، باید با در نظر گرفتن  مهلت انتخاب رشته کنکور به سایت مربوطه مراجعه نموده و اقدام به ثبت کد رشته های مورد نظر خود کنند.

لازم به ذکر است انتخاب رشته تنها یک بار انجام می شود به این معنا که شرکت کنندگان کنکور اردیبهشت و تیر ماه ۱۴۰۳ در یک بازه زمانی و به صورت همزمان انتخاب رشته می کنند.

درحال حاضر اطلاعیه ای در خصوص زمان انتخاب رشته کنکور 1403 مشخص نشده اما احتمال می رود زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور و سایر اقدامات مربوطه در نیمه دوم مرداد ماه ۱۴۰۳ یعنی مدتی پس از انتشار نتایج کنکور صورت گیرد. شما می توانید با دنبال کردن کانال تلگرام کنکور مرکز ایران مشاوره از جدیدترین اخبار در این خصوص اطلاع یابید.

تمدید و مهلت مجددد انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

به علت میزان بالای اهمیت انتخاب رشته برای آن دسته از افرادی که موفق به کسب تراز کنکور مناسب شده اند، معمولا بازه زمانی تعیین شده برای انجام این فرآیند افزایش داده شده و یا مهلت مجددی برای جاماندگان از انتخاب رشته و یا کسانی که ویرایش انتخاب رشته کنکور را دارند مشخص می گردد.

بدین صورت افراد می توانند در فرصت مجددی که در اختیارشان قرار داده شده، با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org اقدام به ثبت کد رشته های مورد علاقه و یا اصلاح آن ها نمایند.

با توجه به این موضوع که هنوز جدول زمانبدی کنکور 1403 اعلام نشده است، نمی توان تاریخ دقیقی برای تمدید و مهلت مجدد انتخاب رشته کنکور در نظر گرفت. پس از انتشار اخباری در این خصوص، اطلاعات جدید در اسرع وقت در این مقاله و همچنین در پیج اینستاگرام کنکور ایران مشاوره قرار خواهد گرفت.

راهنمای انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

شرکت کنندگان پس از دریافت کارنامه کنکور، در صورت مجاز شدن ملزم هستند برای انجام انتخاب رشته وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شده و کد رشته های مورد نظر را بر طبق اولویت های خود وارد فرم انتخاب رشته نمایند. برای راحت تر انجام شدن این فرآیند، متقاضیان می بایست پیش از ورود به سایت انتخاب رشته با دانلود و مطالعه دفترچه ثبت نام، کد رشته های محل انتخابی خود را پیدا نموده و یادداشت کنند. سپس از طریق مراحل زیر می توانند انتخاب رشته خود را انجام دهند:

  • ورود به سایت سازمان سنجش به آدرس اینترنتی sanjesh.org و انتخاب گزینه “سراسری”

انتخاب رشته کنکور

  • انتخاب لینک “انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1403”

مرحله دوم انتخاب رشته کنکور

  • در صفحه باز شده بر روی لینک “سامانه انتخاب رشته های با آزمون کنکور سراسری سال 1402” کلیک بفرمایید.

مرحله سوم انتخاب رشته کنکور

  • گزینه ورود را برگزینید.

مرحله چهارم انتخاب رشته کنکور

  • انتخاب رشته را برگزینید.

مرحله پنجم انتخاب رشته کنکور

  • اطلاعات خواسته شده در این قسمت را وارد و گزینه “ورود” را فشار دهید.

مرحله ششم انتخاب رشته کنکور

در صورتی که به هریک از موارد لازم جهت ورود به سایت دسترسی نداشتید می توانید از طریق مراجعه به لینک نحوه ثبت و ارسال درخواست در سایت سازمان سنجش آن ها را مجددا دریافت کنید.

تحلیل کارنامه کنکور اردیبهشت ماه 1403

پس از اعمال تغییرات کنکور، کارنامه این آزمون برای سال ۱۴۰۳ نیز در دو مرحله در دسترس داوطلبان قرار داده می شود. هر کدام از مراحل این نتایج حاوی اطلاعات و بخش های مختلفی است که در ادامه به شرح و بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

کارنامه اولیه

شرکت کنندگان مدتی  بعد پس از پشت سر گذاشتن آزمون کنکور، مرحله اول از کارنامه نتایج خود را دریافت که شامل اطلاعات زیر می باشد

  • اطلاعات هویتی (نام و نام خانوادگی، کد ملی، سال تولد، جنسیت و نام پدر)
  • اطلاعات تحصیلی (عنوان دیپلم، تاریخ اخذ مدرک، ناحیه اخذ مدرک و کد سوابق تحصیلی)
  • شماره داوطلبی
  • وضعیت حضور در جلسه آزمون
  • نمره خام دروس
  • نمره کل آزمون اختصاصی
  • نمره کل سابقه تحصیلی

مرحله هفتم دریافت نتایج کنکور

کارنامه نهایی

مرحله دوم از نتایج کنکور با گذشت چند روز پس از انتشار نتایج اولیه بر روی سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org بارگذاری خواهد شد. این کارنامه که کارنامه نهایی داوطلب محسوب می شود در کنار اطلاعات دیگر، وضعیت اصلی متقاضی یعنی مجاز و یا غیر مجاز بودن وی برای انتخاب رشته را مشخص می کند. بخش اول کارنامه با عنوان اطلاعات ثبت نامی و آزمونی شامل اطلاعات زیر است

  • مشخصات هویتی
  • سهمیه های کنکور
  • اطلاعات مرتبط با دریافت دیپلم و کد سوابق
  • استان و منطقه بومی
کارنامه نهایی کنکور

بخش دوم با عنوان وضعیت مجاز به انتخاب رشته، امکان انتخاب کدرشته محل های مشخص شده در هر کادر را به اطلاع داوطلب می رساند. در صورت کسب وضعیت مجاز هر قسمت امکان درج کد رشته محل های مربوطه برای داوطلب در فرم انتخاب رشته وجود خواهد داشت.

در بخش سوم نیز نمره کل آزمون، نمره سوابق تحصیلی و نمره نهایی درج گردیده است.

کارنامه نهایی کنکور

در صورتی که قصد اطلاع از رتبه کل شامل رتبه در سهمیه و رتبه کشوری را دارید، آخرین بخش از این کارنامه اطلاعات مربوطه را در اختیار شما قرار می دهد.

کارنامه نهایی کنکور

داوطلبان کنکور برای تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور ابتدا می بایست تا زمان انتشار و دریافت کارنامه نهایی دست نگه دارند. سپس در صورت مجاز شدن با در نظر گرفتن مندرجات مهم کارنامه که در قسمت زیر ذکر شده است، اقدام به ثبت کد رشته های خود نمایند:

  • رتبه داوطلب
  • تراز داوطلب
  • رتبه در سهمیه
  • وضعیت انتخاب رشته (مجاز و یا غیر مجاز)

دفترچه انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه 1403

دفترچه انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

پس از اعلام نتایج نهایی کنکور، دفترچه راهنمای انتخاب رشته برای دسترسی داوطلبان روی سایت سازمان سنجش بارگذاری می شود. دریافت و مطالعه این دفترچه برای تمام شرکت کنندگانی که مجاز به انجام انتخاب رشته شده اند، الزامی می باشد. دقت داشته باشد که دفترچه برای هر کدام از گروه های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان به صورت جداگانه منتشر می گردد.

داوطلبان با دریافت دفترچه انتخاب رشته به اطلاعات زیر دست خواهند یافت.

  • تاثیر سهمیه های کنکور
  • نوع پذیرش رشته ها
  • جدول رشته های تحصیلی
  • فرم انتخاب رشته
  • راهنمای عملی انجام فرآیند انتخاب رشته

درحال حاضر دفترچه راهنمای انتخاب رشته سال ۱۴۰۳ منتشر نشده است که به محض انتشار در این مطلب قرار داده خواهد شد. در ادامه فایل دفترچه مربوط به سال گذشته جهت آشنایی بیشتر با مندرجات آن از قسمت زیر قابل دریافت است.

دانلود دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری 1403 (به زودی فعال می شود.)

الگوهای مختلف چینش انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

داوطلبان برای تکمیل فرم انتخاب رشته خود می توانند تا 150 کد رشته محل را ثبت نمایند اما این کد ها به چه طریق باید اولویت بندی شود تا انتخاب رشته ی هوشمندانه ای محسوب گردد؟

درست است که برای هر فرد مواردی مانند علاقه و استعداد، نیاز جامعه، بازار کار و امکانات دانشگاه از عوامل تاثیرگذار بر چینش و اولویت بندی کد رشته ها به حساب می آید اما در نظر داشتن سه دسته بندی که در قسمت زیر شرح داده شده نیز در روند انجام انتخاب رشته اثر بسیار مثبتی خواهد داشت:

  • انتخاب خوش بینانه: منظور از انتخاب خوش بینانه همان کد رشته هایی است که با توجه به رتبه ی کسب شده داوطلب، شانس پذیرش متقاضی در آن کم است. به بیانی دیگر انتخاب هایی رویایی که شما می توانید در لیست خود، 20 تا 30 درصد را به آن ها نسبت دهید.
  • انتخاب واقع بینانه: این بخش می بایست نصف و یا قسمت بیشتر انتخاب های داوطلب را شامل شود. انتخاب های واقع بینانه درواقع همان انتخاب هایی است که بر اساس رتبه افراد و فاکتورهای معقول در نظر گرفته شده اند.
  • انتخاب بدبینانه: در نهایت نوبت به انتخاب هایی می رسد که داوطلب را از پذیرش خود مطمئن کند. به این معنا که متقاضیان می توانند در لیست خود به میزان 20 درصد کد رشته هایی را وارد کنند که با توجه به رتبه کسب شده، احتمال پذیرش قطعی در آن داشته باشند.

سهمیه های مختلف در انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه 1403

یکی از عوامل تاثیرگذار در رتبه داوطلب، میزان اعمال سهمیه های کنکور می باشد. سهمیه های مختلفی مشمول کنکور سراسری می شوند که از جمله آن ها می توان به شامل سهمیه مناطق، رزمندگان و ایثارگران، سهمیه مناطق محروم، بهیاری و… اشاره کرد. البته بهره مند شدم از امتیازات این سهمیه ها مشروط به تایید یک سری ویژگی ها از سمت نهاد های مربوطه است که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت:

مناطق

به دلیل عدم وجود امکانات تحصیلی یکسان در نقاط مختلف کشور، با در نظر گرفتن قانون سهمیه مناطق سعی شده است تا میزانی عدالت آموزشی را در این آزمون اجرا کرد. تاثیر سهمیه مناطق در کنکور شامل حال تمام شرکت کنندگانی که از داشتن سهمیه های ایثارگران، خانواده شهدا و… محروم هستند، شده که به سه دسته تقسیم می گردد:

منطقه1: شامل شهرهای بزرگ و پیشرفته

منطقه2: شامل مناطق نیمه پیشرفته

منطقه3: شامل مناطق محروم

تذکر: تمام داوطلبان معلول (نابینا، ناشنوا، نیمه بینا، نیمه شنوا و معلولین جسمی و حرکتی) و افرادی که سال آخر دبیرستان و یا 2 سال از 3 سال آخر دبیرستان را در خارج از کشور تحصیل کرده اند جزو سهمیه منطقه 3 قرار می گیرند. به علاوه برای اطلاع از میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور می توانید به لینک داده شده مراجعه کنید.

رزمندگان

داوطلبان به منظور برخورداری از امتیازات سهمیه رزمندگان ابتدا می بایست با مراجعه به ارگان مربوطه، فرم مخصوص این سهمیه را تکمیل کرده سپس یک کد پیگیری 12 رقمی را از نهاد مربوطه دریافت نمایند و تا زمان ثبت نام کنکور آن را نگه دارند. دقت کنید این کد 12 رقمی هر ساله و از آزمونی به آزمون دیگر تغییر می کند. همچنین متقاضیان استفاده از این سهمیه باید 75 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده را کسب کنند تا مشمول شرایط سهمیه رزمندگان شوند.

ایثارگران و جانبازان

همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر ها، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها شامل سهمیه ایثارگران و جانبازان می شوند که 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل ارائه شده به ایشان اختصاص داده می گردد.

5 درصد ظرفیت کد رشته ها نیز به جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزندان آن ها و فرزندان و همسر رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه تعلق می گیرد. لازم به ذکر است برای برخورداری از امتیازات سهمیه جانبازی، داوطلبان باید 70 درصد نمره آخرین نفر قبولی در گزینش آزاد را کسب نمایند.

بهیاری

این سهمیه از سال 1400 در کنکور سراسری اعمال شده و به مدت 5 سال به بهیارانی که واجد شرایط لازم باشند، اختصاص می یابد. داوطلبان این سهمیه می بایست 70 درصد نمره آخرین سهمیه گزینش آزاد را کسب، دارای گواهینامه اشتغال به خدمت به عنوان بهیار، حداقل 3 سال سابقه خدمت و شرایط دیگری باشند که شما می توانید با ورود به لینک میزان تاثیر سهمیه بهیاران در کنکور اطلاعات بیشتری درباره آن کسب نمایید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

افرادی که تجربه کافی در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری نداشته باشند، حتی اگر موفق به کسب رتبه خوبی شوند، ممکن است با چند اشتباه کوچک شانس ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته موردعلاقه خود را از دست بدهند. به همین علت نمی توان از میزان اهمیت مشاوره انتخاب رشته کنکور چشم پوشید. اما آیا باید توصیه های هر شخصی را در این خصوص پذیرفت؟ در این قسمت به چند ویژگی مشاوران متخصص در زمینه انتخاب رشته اشاره خواهیم کرد.

یک مشاور خوب در کنار تعهد کاری و وجدان اخلاقی، می بایست هر لحظه پشتیبان داوطلب باشد و او را در راه رسیدن به هدف تحصیلی خود، به درستی راهنمایی کند. همچنین مشاوران باید داوطلب را به سمت انتخاب های معقولانه سوق دهند. بسیار پیش می آید که مشاور قسمت بیشتر انتخاب های داوطلب را به انتخاب های خوش بینانه و رویایی اختصاص داده و به این طریق شانس پذیرش فرد را به کلی از ببن ببرد. فرد متخصص در این زمینه می داند که بر طبق تجربه و تبحری که در سال های کاری خود کسب کرده است، نباید تاثیر رتبه داوطلب را نادیده بگیرد.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه 1403

عدم اطلاع از نحوه صحیح انتخاب رشته کنکور سراسری باعث بروز اشتباه در انتخاب رشته و جا ماندن داوطلب از تحصیل در رشته مورد علاقه او می شود. حال چه فاکتورهایی در این مسیر باعث می گردد تا متقاضیان انتخابی هوشمندانه انجام داده و علاوه بر بالا بردن شانس قبولی خود، رشته متاسب را از میان لیست رشته های کنکور انتخاب کنند؟ در ادامه به توضیح برخی عوامل تاثیرگذار خواهیم پرداخت.

  • علاقه و استعداد: اولین و مهم ترین عاملی که داوطلبان باید در نظر بگیرند، میزان علاقه آن ها به ادامه تحصیل در رشته ای به خصوص است. توجه به خلقیات، روحیات و تجربیات هر داوطلب در این قسمت کمک کننده است.
  • نیاز جامعه: افراد پس از تحصیل، وارد جامعه شده و خواهان شغلی هستند که مرتبط با رشته تحصیلی آن ها باشد. به همین علت توجه به نیازهای فعلی جامعه و سپس انتخاب رشته مناسب با آن از موارد سرنوشت ساز برای افراد است.
  • بازار کار: پس از بررسی نیاز جامعه، متوجه آن دسته رشته هایی که فرصت شغلی و درآمدزایی بیشتری دارند می شویم. هرچند در نظر گرفتن میزان درآمد شغل ها برای انجام انتخاب رشته جزو اولویت ما محسوب نمی شود اما برای انتخابی همه جانبه می بایست به آینده شغلی داوطلب نیز توجه شود.
  • شرایط دانشگاه ها: در نظر گرفتن میزان شهریه دانشگاه، مسیر رفت و آمد و امکاناتی که برای دانشجو فراهم می کند از دیگر عواملی است که می تواند در انتخاب رشته بهتر به افراد کمک کند.

نکات مهم انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

در نهایت علاوه بر تمام نکاتی که در این مقاله توضیح داده شد، توجه به برخی نکات کوچک دیگر برای انجام انتخاب رشته ای هدفمند و موفق ضروری است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • پیش از ثبت نهایی کد رشته محل ها، حتما تمامی موارد دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری را مطالعه کنید.
  • از امکانات دانشگاه های انتخابی خود اطلاع کافی کسب نمایید.
  • در نظر گرفتن شهریه دانشگاه ها به خصوص دانشگاه پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس های خودگردان در انتخاب رشته اهمیت دارد.
  • حتما قبل از ورود به سایت انتخاب رشته، نحوه چینش کد رشته های خود را بررسی و از صحت آن ها اطمینان حاصل کنید.
  • پس از تکمیل فرم انتخاب رشته و ثبت نهایی آن، کد پیگیری خود را پرینت نمایید.

 

سوالات متداول

1- انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ چه تاریخی انجام می شود؟

درحال حاضر تاریخ دقیقی برای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ مشخص نشده است اما گمان می رود این فرآیند در اواخر مرداد ماه ۱۴۰۳ انجام گیرد.

2- از چه طریقی می توان انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ را انجام داد؟

افراد می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انتخاب رشته خود را طبق مراحل توضیح داده شده در متن انجام دهند.

3- برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ چه باید کرد؟

داوطلبان می توانند از طریق نقاله حاضر و یا مراجعه به سایت sanjesh.org دفترچه مربوطه را دریافت کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور