خانه کنکور مشاوره تحصیلی دانشگاهی

مشاوره تحصیلی دانشگاهی

مشاوره تحصیلی دانشگاهی
مشاوره تحصیلی دانشگاهی

با اینکه تعداد علاقه مندان به ادامه تحصیل در دانشگاه ها رو به افزایش است اما هنوز بسیاری از داوطلبان برای کسب موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه ها یا حتی مقاطع تحصیلی بالاتر از آگاهی کامل و لازم برخوردار نیستند. بدیهی است که عدم شناخت کافی از کنکور، دانشگاه و رشته های دانشگاهی موجب سردرگمی اشخاص و تعیین اهداف نامناسب می شود. از این رو قصد داریم جهت افزایش آگاهی از موارد ذکر شده، با ارائه مشاوره تحصیلی کنکور با هدف کسب نتیجه مناسب توسط داوطلبان گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی بپردازیم.

اما پیش از هرگونه اقدامی برای شرکت در کنکور و تعیین هدف خود لازم است که از مشاوره تحصیلی دانشگاهی برخوردار بوده تا با نگرش مناسبی نسبت به رشته ها و دانشگاه ها بتوانید هدف گذاری کرده و سپس به برنامه ریزی جهت آمادگی برای شرکت در کنکور بپردازید.

کنکور همه مقاطع تحصیلی برای دانشگاه آزاد و سراسری با هم ادغام شده و به طور مشترک برگزار می گردد.

اهمیت مشاوره برای تحصیلات دانشگاهی

مشاوره گرفتن از متخصصین حوزه مربوطه همیشه سودمند بوده و بهترین راهنما برای استفاده بهینه از زمان و امکانات می باشد. علاقه مندان تحصیلات دانشگاهی نیز برای موفقیت در مسیر پیش روی خود، بایستی نسبت به دانشگاه و رشته های تحصیلی اطلاعات کامل و جامع داشته تا بتوانند بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

داوطلبان باید بدانند علاوه بر دانشگاه و رشته های متنوعی که پیش روی دارند، می توانند به طرق مختلف (با کنکور و بدون کنکور) برای ورود به این محیط تحصیلی اقدام نمایند. همچنین این دسته از افراد باید از آینده شغلی، آینده تحصیلی و سختی ها و دشواری های رشته و دانشگاه مدنظر آگاهی داشته و با آگاهی از زمان ثبت نام، شرایط و ضوابط هر دانشگاه از فرصت های پیش رو بهترین استفاده را ببرند.

کاردانی

اولین مقطع تحصیلی دانشگاهی، فوق دیپلم یا همان کاردانی بوده که دوره تحصیل آن نیز 2 سال می باشد. این مقطع تحصیلی در بسیاری از دانشگاه ها مانند علمی کاربردی، غیر انتفاعی و آزاد در رشته های مختلفی ارائه می شود.

کارشناسی

دانشجویان پس از گذراندن مقطع کاردانی، به تحصیل در مقطع کارشناسی می پردازند. این مقطع به صورت پیوسته و ناپیوسته در همه دانشگاه های کشور و در رشته های متنوع ارائه می شود.

کارشناسی ارشد

بسیاری از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی، به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش های رشته خود علاقه مند می باشند که این دسته از افراد می توانند به طرق مختلف برای ورود به این مقطع اقدام کنند. طول تحصیل این مقطع 2 سال و نیم بوده و همچنین لازم به ذکر است، کلاس های مقطع ارشد در برخی رشته و دانشگاه ها نیز به صورت غیر حضوری برگزار می شود که می تواند برای شاغلان ایجاد جذابیت نماید.

دکتری

علاقه مندان به تحصیل در مقطع دکتری باید بدانند که تحصیل در این مقطع حدودا 3 – 4 سال به طول می انجامد و همانند مقطع ارشد، در این مرحله از تحصیل نیز باید پروژه های تحقیقاتی انجام داده و در نهایت با ارائه تز دکتری، این مقطع تحصیلی را به پایان برسانند.

مشاوره پذیرش در دانشگاه های با کنکور

باید توجه داشته باشید که اگر هدفتان تحصیل در دانشگاه های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی و یا پیام نور است می بایست در کنکور سراسری و اگر قصد تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی را دارید می توانید با ارائه سوابق تحصیلی خود برای پذیرش در این دانشگاه اقدام نمایید.

ثبت نام کنکور سراسری که برای دوره 1402 به بعد قرار است 2 بار در سال انجام شود و علاقه مندان بایستی قبل از ثبت نام، دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1402 را تهیه و مطالعه نمایند. توجه داشته باشید که بعضی از رشته های دانشگاه های دولتی و آزاد بدون آزمون می باشد که برای اینگونه رشته ها هر سال در بهمن ماه نیز پذیرش دارند و شما می توانید در این رشته ها بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی، ثبت نام نمایید.

همانطور که گفته شد، دانشگاه علمی کاربردی نیز برای پذیرش دانشجو آزمون ورودی نداشته و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرد که زمان ثبت نام آن نیز حدودا مرداد ماه (برای ورودی نیمسال اول) و آذر ماه (برای ورودی نیمسال دوم) می باشد.

زمان دقیقی برای ثبت نام کنکور سراسری و دانشگاه علمی کاربردی نمی توان بیان کرد زیرا هر سال دچار تغییر اندکی می شود بنابراین اگر قصد ثبت نام در این آزمون ها را دارید می توانید جهت اطلاع از زمان دقیق آن در کانال کانال تلگرام ایران مشاوره عضویت یابید.

مشاوره کنکور کاردانی فنی 

پذیرش در کاردانی فنی به 2 صورت بدون آزمون و با آزمون انجام می گیرد که زمان ثبت نام هر دو همزمان می باشد. معمولا هر ساله در نیمه دوم تیر ماه دفترچه ثبت نام کاردانی فنی و حرفه ای منتشر می شود که علاقه مندان پس از مطالعه آن می توانند در سایت سازمان سنجش اقدام به ثبت نام کنند.

مشاوره کاردانی به کارشناسی

آن دسته از فارغ التحصیلان مقطع کاردانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که به ادامه تحصیل در رشته خود علاقه مند هستند، می توانند در کنکور کاردانی به کارشناسی 1402 شرکت کنند. ثبت نام در رشته های مقطع کارشناسی ناپیوسته به دو صورت با کنکور و بدون کنکور و همزمان صورت می پذیرد که هر ساله در اواخر تیر ماه فرایند ثبت نام در این آزمون آغاز می شود.

مشاوره کنکور سراسری

برای تحصیل در مقطع کارشناسی لازم است در کنکور سراسری که 2 بار در سال برگزار می گردد، شرکت کرد. اما نکته مهمی که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند این است که کنکور کارشناسی به 2 صورت پیوسته و ناپیوسته برگزار می گردد. شرکت کنندگان در این آزمون پس از اخذ حد نصاب علمی لازم و مشروط بر پذیرفته شدن در انتخاب رشته بایستی اقدام به ثبت نام و تحویل مدارک در دانشگاه پذیرفته شده، نمایند. از آنجایی که در فرآیند برگزاری کنکور سراسری تغییراتی ایجاد شده، علاقه مندان برای اطلاع دقیق از تغییرات کنکور می توانند از مشاوره تلفنی کنکورایران مشاوره استفاده کنند.

در صورتی که افراد برای مقطع کارشناسی پیوسته قبول شده باشند بایستی به مدت 4 سال در رشته پذیرفته شده به تحصیل بپردازند. همچنین کسانی که برای مقطع کاردانی قبول شده اند باید 2 سال در دانشگاه محل پذیرش تحصیل کرده و مدرک فوق دیپلم یا همان کاردانی خود را دریافت نمایند. این افراد در صورتی که تمایل به اخذ مدرک لیسانس داشته باشند بایستی در کنکور کاردانی به کارشناسی شرکت کنند. علاقه مندان به ورود به دانشگاه برای اطلاعات بیشتر می توانند مقاله مشاوره تحصیلی کنکور را مطالعه کنند.

تغییرات کنکور

همان طور که گفته شد نحوه برگزاری کنکور سراسری مشابه سال های قبل نخواهد بود. تغییرات کنکور 1402 به طور خلاصه به شرح زیر می باشند:

  • تاثیر قطعی سوابق تحصیلی
  •  حذف دروس عمومی
  • شرط معدل برای ورود به هر دانشگاه
  • برگزاری دو کنکور در سال
  • افزایش اعتبار نتایج تا دوسال
  • حذف زیر گروه ها

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد

کسانی که علاقه مند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند بایستی پس از گذراندن دوره تحصیل کارشناسی، برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد 1402 نام نویسی نمایند. کسانی که در حال تحصیل در مقطع لیسانس هستند بایستی تا پیش از فرا رسیدن زمان ثبت نام حضوری مقطع ارشد، مدرک کارشناسی خود را اخذ نمایند. دوره تحصیل مقطع کارشناسی ارشد دو سال و نیم و معادل 5 ترم تحصیلی می باشد که دانشجو ملزم است که حدودا 26 واحد درسی بعلاوه 6 واحد پایان نامه را با نمره قبولی بگذراند. (تعداد واحدهای درسی ممکن است بسته به رشته، متغیر باشد.)

لازم به ذکر است که نمره قبولی هر درس در مقطع ارشد حداقل 12 بوده و معدل هر ترم بایستی 14 یا بیشتر باشد. در صورتی که معدل دانشجو کمتر از 14 باشد، مشروط بوده و در صورتی که در دو ترم متوالی مشروط شود، از دانشگاه اخراج خواهد شد. داوطلبان می توانند برای آگاهی از جزییات لازم در این مورد مطلب مشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد مطالعه کنند.

کارشناسی ارشد وزارت بهداشت و وزارت علوم

فرآیندهای آزمون ارشد وزارت بهداشت و وزارت علوم در زمان های متفاوتی برگزار می شود. معمولا ثبت نام آزمون ارشد وزارت علوم در آذر ماه هر سال و آزمون کتبی آن در اردبیهشت ماه سال بعد برگزار می گردد. اما ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت اواخر دی ماه و آزمون کتبی آن در اوایل خرداد ماه برگزار می شود. اساسی ترین تفاوت تحصیل این دو گروه این است که دانشجویان ارشد وزارت علوم در طول تحصیل بیشتر دروس تئوری محور دارند ولی در رشته های زیر مجموعه وزارت بهداشت بیشتر واحدهای درسی عملی است.

مشاوره آزمون دکتری

زمان ثبت نام آزمون دکتری معمولا هر ساله در اوایل آذر ماه انجام می گیرد و جلسه آزمون کتبی آن در اسفند ماه همان سال برگزار خواهد شد. پذیرفته شدگان مرحله آزمون کتبی دکتری بایستی در زمان مشخصی در جلسه مصاحبه نیز شرکت کرده و در صورت پذیرش در مصاحبه، مجوز ورود به مقطع دکتری آن دانشگاه را دریافت خواهند کرد.

طول دوره تحصیل دکتری 3 تا 4 سال بوده و دانشجویان موظفند 15-18 واحد درسی و 18-21 واحد پژوهشی (در مجموع 36 واحد) را با موفقیت گذرانده تا در نهایت بتواند مدرک دکتری خود را دریافت نماید. لازم به ذکر است که دوره تحصیل دکتری پاره وقت 6-7 سال بوده و تنها تفاوت دوره های تمام وقت و پاره وقت دکتری همین طول مدت تحصیل می باشد.

دکتری وزارت بهداشت و وزارت علوم

دانشجویان دوره تمام وقت دکتری وزارت علوم موظفند که در دانشگاه حضور مداوم داشته و در صورت نیاز به عنوان دستیار یک استاد کار کند و پس از فراغت از تحصیل، تعهدی به دانشگاه ندارند. اما دانشجویان دکتری در وزارت بهداشت، علاوه بر حضور تمام وقت در دانشگاه یا کلینیک دارای تعهد به دانشگاه بوده و مدت آن معادل 2 برابر دوران تحصیل می باشد. از نظر حقوق دریافتی نیز دستمزد دانشجوی دکتری وزارت بهداشت بیشتر از وزارت علوم می باشد.

مشاوره پذیرش بدون کنکور در دانشگاه

مشاوره تحصیلی دانشگاهی
مشاوره تحصیلی دانشگاهی

ممکن است برخی از افراد به هر دلیل موفق به پذیرش با کنکور در دانشگاه نشوند. این دسته از افراد می توانند در زمان مقرر و برای هر مقطع تحصیلی اقدام به ثبت نام در  رشته های بدون کنکور کنند. همچنین لازم به ذکر است که پذیرش بدون کنکور برای دانشگاه های سراسری و آزاد امکان پذیر است.

کاردانی و کارشناسی

کسانی که قصد ادامه تحصیل دانشگاهی را داشته اما در آزمون کنکور موفق به کسب نمره قبولی نشده یا به هر دلیل دیگری تمایل داشته باشند که بدون کنکور وارد دانشگاه شوند نیز، می توانند در صورت واجد شرایط بودن و در زمان مقرر اقدام به ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور 1401 نمایند. امکان پذیرش بدون کنکور برای مقاطع کاردانی و کارشناسی به روش های زیر امکان دارد:

  • سوابق تحصیلی
  • نام نویسی در تکمیل ظرفیت دانشگاه های متقاضی دانشجو

کارشناسی ارشد

متقاضیان ورود به مقطع کارشناسی ارشد نیز می توانند با یکی از روش های بدون آزمون زیر برای ثبت نام در دانشگاه مد نظر خود اقدام نموده و در صورت پذیرش، می توانند در ترم ثبت نامی ( ترم مهر ماه یا بهمن ماه) وارد دانشگاه شوند. و شیوه تحصیل قبول شدگان  کارشناسی ارشد بدون کنکور هیچ تفاوتی با پذیرفته شدگان با کنکور ندارد.

  • با استفاده از سهمیه استعداد درخشان (برای دانشگاه های متقاضی جذب دانشجویان استعداد درخشان)
  • سوابق تحصیلی (معمولا دانشگاه آزاد)
  • فراگیر (آزاد و پیام نور)
  • ثبت نام در تکمیل ظرفیت

دکتری

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد که قصد ادامه تحصیل در یکی از گرایش های رشته خود دارند، در صورتی که جز استعداد های درخشان و واجد شرایط دکتری بدون آزمون 1401 باشند، می توانند با استفاده از همین سهمیه اقدام به ثبت نام کنند. این دسته از افراد نیز در صورت پذیرش اولیه بایستی در مصاحبه حضوری شرکت کنند.

مشاوره انتخاب رشته

یکی از فاکتورهای ضروری برای ادامه تحصیل در دانشگاه داشتن یک مشاوره تحصیلی انتخاب رشته می باشد. داوطلبان شرکت در آزمون ورودی همه مقاطع تحصیلی پس از قبولی در مرحله اول (آزمون کتبی) بایستی رشته و محل تحصیل مدنظر خود را انتخاب کرده و به ثبت برسانند. در ادامه، راهنمایی انتخاب رشته در هر مقطع تحصیلی را شرح می دهیم.

کاردانی و کارشناسی

حدودا یک هفته پس از اعلام نتایج کنکور سراسری، پذیرفته شدگان بایستی پس از دریافت دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401، به تعیین کد رشته محل های مد نظر خود پرداخته و با آگاهی از زمان ثبت انتخاب رشته، این فرآیند را به درستی و به طور کامل انجام دهد. این دسته از افراد باید توجه داشته باشند که کد رشته محل های مدنظر را به ترتیب اولویت (بر اساس علاقه، شرایط بازار کار، مدت تحصیل، فاصله دانشگاه تا محل زندگی شخص و سایر موارد) منظم کرده و سپس به ثبت آن ها اقدام نماید.

کارشناسی ارشد

پس از اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد، مجاز شدگان به انتخاب رشته به منظور تعیین کد رشته محل های مدنظر اقدام نمایند. به دلیل ادغام آزمون کارشناسی ارشد سراسری و آزاد، پذیرفته شدگان آزمون ارشد، در صورت درج کد مربوط به انتخاب رشته دانشگاه آزاد در کارنامه شان می توانند در انتخاب رشته کارشناسی ارشد آزاد نیز شرکت کرده و شانس خود را نیز جهت قبولی در این دانشگاه امتحان نمایند.

دکتری

پروسه انتخاب رشته دکتری نیز پس از انتشار اسامی پذیرفته شدگان این آزمون آغاز می شود. آزمون دکتری سراسری و آزاد نیز مانند سایر مقاطع تحصیلی، با هم ادغام شده و تمامی پذیرفته شدگان آزمون دکتری سراسری می توانند در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد نیز شرکت کنند. تفاوت دکتری با سایر مقاطع تحصیلی این است که پس از قبولی در انتخاب رشته، افراد پذیرفته شده به مصاحبه دعوت می شوند و در این مرحله نیز باید نمره قبولی را کسب نمایند.

معرفی رشته های دانشگاهی 

افراد باید توجه داشته باشند که اگر به ادامه تحصیل در مقاطع تکمیلی (ارشد و دکتری) علاقه دارند، پیش از انتخاب رشته خود، بررسی کنند که “آیا امکان ادامه تحصیل در رشته مدنظر وجود دارد؟” دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری، می توانند گرایش های مربوط به رشته خود را انتخاب کنند، بنابراین این افراد نمی توانند برای مقاطع ارشد و دکتری، به رشته دیگری بجز رشته مقطع تحصیلی خود بیاندیشند.

برای اطلاع دقیق ار رشته و گرایش های مقاطع بالاتر می توانید دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1401 و دفترچه انتخاب رشته دکتری 1401 را مطالعه نمایید، همچنین در این قسمت به معرفی تعدادی از رشته های دانشگاهی هر یک از گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان خواهیم پرداخت.

معرفی رشته های دانشگاهی
گروه آزمایشیرشته های دانشگاهی
ریاضی و فنیآمار/ مهندسی کامپیوتر/ مهندسی هوا فضا/ مهندسی برق/ مهندسی مکانیک/ مهندسی عمران/ مهندسی راه آهن/ مهندسی مواد/ مهندسی معماری/ تعمیر و نگهداری هواپیما و …
علوم تجربیپزشکی/ داندانپزشکی/ داروسازی/ مامایی/ پرستاری/ دامپزشکی/ دامپروری/ شیمی/ ژنتیک/ علوم تشریح/ گفتار درمانی/ میکروبیولوژی/ علوم تغذیه/ هوشبری و …
علوم انسانیاقتصاد/ حقوق/ باستان شناسی/ زبان و ادبیات فارسی/ فلسفه/ مدیریت صنعتی/ مدیریت دولتی/ مدیریت بازرگانی/ علوم سیاسی/ مشاوره/ روانشناسی/ علوم تربیتی/ علوم قضایی/ تربیت معلم و …
فنی و حرفه اینقاشی/ گرافیک/ تربیت بدنی/ سینما/ نقشه کشی/ سرامیک و …
هنرنمایش/ کارگردانی/ فرش/ صنایع دستی/ موسیقی/ آهنگسازی و …
زبانزبان و ادبیات انگلیسی/ مترجمی زبان انگلیسی/ زبان و ادبیات آلمانی/ زبان و ادبیات ارمنی/ زبان و ادبیات ایتالیایی و …

نکات مهم برای موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه ها

برای کسب نتیجه مطلوب در مقاطع تحصیلی دانشگاهی بهتر است که به نکات زیر توجه ویژه ای شود:

  • یکی از نکات قابل تامل در صحبت های داوطلبان رتبه های برتر چند سال اخیر اشاره به موضوع فضای مجازی می باشد. اکثر قریب به اتفاق این داوطلبان می گویند در سال منتهی به کنکور یا استفاده از فضای مجازی را کاهش و یا به کل متوقف کرده بودند بنابراین توصیه ما نیز به شما داوطلب عزیز این است که در زمان آمادگی برای ورود به دانشگاه استفاده از فضای مجازی را متوقف و یا حداقل مدت زمان استفاده راکاهش دهید.
  • نکته مهم دیگر داشتن هدف، تلاش و زحمت به اندازه بزرگی هدفتان است.
  • توصیه اکید ما به شما این است که بجای صرف زمان خود در کلاس های آموزشی اضافی، آزمون های متعدد و استفاده از منابع مختلف، توجه خود را به کتاب های درسی و در کنار آن به چند منبع معتبر آموزشی معطوف نمایید.
  • همچنین برای سنجش خود می توانید در آزمون های آزمایشی یک موسسه معتبر شرکت کرده و با تحلیل آزمون ها، نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید.
  • حتما برای برنامه ریزی از یک مشاور با تجربه کمک بگیرید تا طبق روانشناسی شخصیتی شما برنامه مناسب را در اختیارتان قرار دهد. در صورت تمایل برای این کار میتوانید با مشاوران ما در تماس باشید و به موازات آن عضو کانال کانال تلگرام مشاوره تحصیلی شوید تا از نکات مشاوره ای آن بهره مند شوید.

مشاوره تحصیل در خارج از کشور

کسانی که علاقه مند به ادامه تحصیل در خارج از کشور می باشند می بایست ضمن استفاده از مشاوره تحصیل در خارج از کشور، نمرات قابل قبول و رزومه علمی مناسبی داشته و در زمان اعلام شده از سوی دانشگاه مدنظر اقدام به ثبت درخواست نمایند. طبیعتا ادامه تحصیل در کشورهای دیگر دارای هزینه های بیشتر و سختی های خاص خود می باشد که علاقه مندان بایستی از شرایط مربوط به هر دانشگاه و زندگی در شهر و کشور مقصد اطلاعات کافی داشته باشد.

در این میان کسانی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی شوند، می توانند با هزینه کمتر به تحصیل در دانشگاه های خارج پرداخته که توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مطلب مشاوره ثبت نام بورسیه تحصیلی مطالعه شود.

ویژگی های یک مشاور توانمند

علاقه مندان به تحصیلات دانشگاهی باید از مشاوران مجرب و با دانش برای کسب موفقیت، راهنمایی بگیرند. به طور کلی می توان موارد زیر را به عنوان مهم ترین ویژگی های یک مشاور خوب بیان کرد.

  • مشاور باید بتواند برای داوطلبان ایجاد انگیزه نماید.
  • قدرت بیان روان و سلیس برای تفهیم موارد ضروری است.
  • دارای دانش روانشناسی بوده تا بتواند متقاضی را به درستی راهنمایی کند.
  • باید از سر فصل دروس و منابع مطالعاتی مناسب آگاهی داشته باشد.

مشاوران مجرب مرکز ایران مشاوره می تواند در همه مورادی که گفته شد، اعم از مشاوره در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاهی راهنمای خوبی برای مراجعین خود باشد. علاقه مندان می توانند از مشاوره تلفنی ایران مشاوره نهایت استفاده را ببرند.

خدمات مشاوره تلفنی

کسانی که به مشاوره معتبر و مناسبی برای موفقیت در مسیر تحصیل دانشگاهی خود نیاز دارند می توانند با مجموعه ایران مشاوره تماس گرفته و از خدمات مشاوره ای زیر بهره ببرند.

  • برنامه ریزی کنکور (هفتگی، ماهانه و سالانه) در تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاهی
  • آشنایی با شیوه های صحیح مطالعه و تست زنی
  • ارائه مشاوره انتخاب رشته و انجام آن برای تمامی مقاطع تحصیلی
  • معرفی بهترین منابع درسی و بهترین آزمون های آزمایشی
  • اطلاع از شرایط و شهریه در تمامی دانشگاه ها
  • آگاهی از رتبه و تراز قبولی داوطلبان سال های گذشته در کنکور
  • معرفی رشته های دانشگاهی و بازار کار آن ها

 

سوالات متداول

1- تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته به چه صورت است؟

ابتدا در کنکور سراسری شرکت کرده و در مقطع کاردانی تحصیل کرده و پس از اتمام کاردانی می توانید در کنکور کاردانی به کارشناسی شرکت کنید.

2- نمره قبولی دروس در دوره تحصیل کارشناسی ارشد چند می باشد؟

دانشجویان کارشناسی ارشد بایستی نمره 12 یا بالاتر را در دروس هر ترم کسب کنند در غیر این صورت درس مدنظر را مجددا باید اخذ کنند.

3- دوره تحصیل مقطع دکتری چند سال بوده و چند واحد باید گذرانده شود؟

دوره دکتری تمام وقت 3-4 سال و پاره وقت 6-7 سال بوده و مجموعا بایستی 36 واحد (15-18 واحد درسی و 18-21 واحد پژوهشی) گذرانده شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۴۸ نظر
  1. محمد

    سلام وقتتون بخیر
    بنده دانشجوی دانشگاه غیر انتفاعی هستم
    که به تازگی قرار است به دانشگاه های دوره روزانه تبدیل بشه
    ترم ۲ و ۳ به دلیل مشکلاتی که داشتم مشروط شدم
    این ترم یعنی ترم ۵ به دلیل غیبت در دو کلاس
    سامانه گلستان زده مشروط …یعنی ۳ ترم مشروط غیر متوالی!!
    خواستم بدونم آیا امکان داره دانشگاه یک ترم دیگر به بنده فرصت ادامه تحصیل بده ؟؟؟؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      این مورد تماما به کمیسیون موارد خاص دانشگاه بستگی دارد.
      در صورت قانع کردن کمیسیون امکان ادامه تحصیل برای شما وجود خواهد داشت.

  2. آوین

    سلام و درود
    ببخشید من دانشجوی کاردانی رشته حقوق در دانشگاه علمی کاربردی هستم
    اگر برای فوق لیسانس دانشگاه دولتی درس بخونم
    برای دکترا هم دانشگاه دولتی درس بخونم
    امکانش هست که استاد دانشگاه های دولتی بشم؟
    چون که مدرک لیسانسم علمی کاربردی میشه
    ولی مدرک فوق لیسانس و دکترا از دانشگاه دولتی میشه

    • ایران مشاوره

      با سلام، پذیرش شما به عنوان استاد، بستگی به آیین نامه ی پذیرشی دانشگاه مد نظرتان خواهد بود.

  3. علیرضا

    سلام. من ترم ۶ مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک از دانشگاه زند هستم. میخواستم بدونم امکانش هست به یه دانشگاه معتبرتر انتقال پیدا کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام درود با توجه به اینکه رشته شما در دانشگاه زند بر اساس سوابق تحصیلی می باشد، نقل و انتقال ممنوع می باشد.

  4. مریم

    با سلام
    من میخواهم در مقطع کاردانی دانشگاه آزاد بصورت غیرحضوری ادامه تحصیل بدهم چطوری باید اقدام کنم؟؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      چنانچه رشته مدنظرتان در این مقطع به صورت مجازی و یا الکترونیک ارائه شود امکان این کار را خواهید داشت.

  5. فاطمه س

    سلام وقتتون بخیر، من الان ترم ۶ رشته روانشناسی هستم و در دانشگاه محل زندگی خودم مهمان شدم و ترم بعد(مهر) ترم آخرمه، می خواستم بدونم این امکان وجود داره که قبل از ترم ۷ که ترم آخرم هست، ترم تابستان در دانشگاهی مهمان بشم تا واحد های ترم آخرم کمتر بشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، در هر مقطع می توان تنها یکبار از فرصت انتقالی و مهمانی استفاده کرد و در این مورد، موافقت دانشگاه مبدا و مقصد لازم است.

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، بله، شما می توانید بیش از یکبار درخواست مهمانی موقت دهید و موافقت دانشگاه مبدا و مقصد لازم است.

  6. دانیال

    سلام و عرض ادب
    فرصت برای ثبت نام دانشگاه آزاد هست هنوز یا خیر ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام خیر ، زمان ثبت نام به اتمام رسبده است ، شما می توانید به دانشگاه مدنظر خود مراجعه حضوری داشته باشید و ثبت نام خود را انجام دهید.

  7. Asma

    سلام من ترم اول مقطع کارشناسی ام میخواستم ببینم مدرک دانشگاه علمی کاربردی برای آینده کاری و ادامه تحصیل در ایران و خارج از کشور معتبر هستش؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، بله دانشگاه علمی کاربردی معتبر می باشد ولی قطعا سطح علمی ضعیف تری نسبت به سایر دانشگاه ها دارد.

  8. Mousa

    سلام
    من دانشجوی ترم ۸ هستم. ولی بدلیل حذف ترم ۱۳ واحد باقی مانده دارم. میخواستم بدونم آیا میتونم که این ۱۳ واحد را بدون حضور در کلاس بگذرانم؟ یعنی فقط امتحانش رو بدم و سر کلاس ها نرم.

    • ایران مشاوره

      با سلام برای انجام چنین کاری باید با آموزش دانشگاه و اساتید مربوطه هماهنگ نمایید.

  9. msh

    سلام
    من بعد از هفت ترم از دانشگاه دولتی با مدرک کاردانی انصراف دادم و فارغ‌التحصیل شدم. میخواستم بدونم امکان ادامه تحصیل قبل از رفتن سربازی برای من وجود داره یا نه؟ دانشگاه علمی کاربردی مثلاً

  10. Dlnia

    سلام وقت بخیر ،من ترم ۷کارشناسی هستم و بدلیل حضوری شدن نمیتونم ادامه بدم .خاستم بدونم میتونم ب جای کارشناسی کاردانیم رو بگیرم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در صورت پاس کردن ۷۰ واحد درسی به بالا و موافقت دانشگاه محل تحصیل، میتوانید مدرک معادل کاردانی خود را دریافت نمائید.

  11. آواحسینی

    سلام ببخشید من دیپلمم رو از هنرستان گرفتم و با دیپلم رشته تصویر برداری میتونم ازمون اموزش و پروش رو بدم ؟
    و اینکه ازمون های اموزش و پرورش چه موقع هایی از سال برگزار میشه؟

  12. آرمین

    سلام ببخشید اگه یه نفر دبیرستان توی یک درس مردود شده باشه و شهریور نتونه اون درس رو پاس کنه تکلیف دانشگاه رفتنش چی‌میشه؟ میشه مرخصی گرفت تا دی ماه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در صورتی که شما قصد تحصیل در دانشگاه برای مهر ماه را داشته باشید، می بایست تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ فارغ التحصیل شوید.

  13. امنه

    سلام ببخشید من رشتهی علوم تربیتی بدون کنکور یام نور می خونم ترم ۲ بعد می خواستم بدونم برای شرکت در ازمون سراسری ۱۴۰۱ باید از پیام نور انصراف بدم یا اینکه بدون انصراف دادنم می تونم شرکت کنم ؟ لطفا راهنمایی کنید سردرگمم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، دانشجویات دوره های شهریه پرداز می توانند در صورت قبولی و پذیرش از دانشگاه جدید نسبت به انصراف اقدام نمایند.

  14. احسان

    سلام ببخشید به من گفتن که اگه قرار باشه من بدون رشته به دانشگاه علمی کاربردی بروم باید سربازی برم و بعد سربازی ثبت نام کنم ایا درست است یا سربازی بعد از تمام شدن دانشگاه است؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با قوانین وظیفه عمومی، درصورتی که مشمول غیبت سربازی نباشید از معافیت تحصیلی برخوردار می شوید و امکان ثبت نام در دانشگاه های علمی کاربردی را قبل از خدمت سربازی خواهید داشت.

  15. رز

    سلام وقت بخیر
    من امسال میرم دوازدهم و در رشته ی کامپیوتر هستم. و بعد از گرفتن دیپلم قصد دارم تغییر رشته بدم
    میخواستم بدونم برای ورود به رشته ی فیلم نامه نویسی البته بدون کنکور میتونم به دانشگاهی در اهواز وارد بشم؟
    شرایطش چیه؟ باید چیکار کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، شما می توانید از طریق رشته های ارائه شده براساس سوابق تحصیلی (بدون کنکور) و یا از طریق کنکور سراسری، گروه آزمایشی هنر، اقدام نمایید.

  16. مهلا

    سلام،برای مقطع کاردانی موقع ثبت نام کنکور باید شهر و دانشگاه را انتخاب کنیم یا بعد از اعلام نتایج کنکور؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، جهت تحصیل در مقطع کاردانی پیوسته می بایست همزمان با ثبت نام، انتخاب رشته خود را نیز انجام دهید.

  17. مهدی

    سلام من دانشجوی ترم ۶ دانشگاه ازاد هستم میخواستم از رشتم انصراف بدم و تو رشته جدید ثبت نام کنم..برای سربازی به مشکل نمیخورم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، تا پیش از خدمت سربازی فقط یک بار مجاز به انصراف و اخذ سنوات مجدد خواهید بود.

  18. سمیرا

    سلام وقت شما بخیر. ببخشید میشه امسال برا کنکور ۱۴۰۰ با مدرک لیسانس از دانشگاه دولتی روزانه که بهمن ۹۹ فارغ التحصیل شدم در دانشگاه های فرهنگیان پذیرش بشم؟ مدرک روزانه دولتیم که مشکلی در پذیرش فرهنگیان بوجود نمیاره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در صورتی که یک بار از سنوات دولتی استفاده کرده باشید، جز دانشجویان شهریه پرداز محسوب خواهید شد.

  19. سجاد

    سلام . تو رو خدا جواب من رو بدید الان دارم ۳ ماه برا کنکور میخونم من سنم ۲۳ هستش و دارای مدرک لیسانس از دانشگاه دولتی هستم. با توجه به اینکه گفتند شرایط سنی در دفترچه شماره ۲ اصلاحیه میخوره و میشه ۲۴ من میتونم دانشگاه فرهنگیان قبول بشم؟؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در صورت دارا بودن کارت پایان خدمت و یا معافیت،مجاز به شرکت در کنکور سراسری می باشید.

  20. زهرا

    سلام . تو رو خدا جواب من رو بدید الان دارم ۳ ماه برا کنکور میخونم من سنم ۲۳ هستش و دارای مدرک لیسانس از دانشگاه دولتی هستم. با توجه به اینکه گفتند شرایط سنی در دفترچه شماره ۲ اصلاحیه میخوره و میشه ۲۴ من میتونم دانشگاه فرهنگیان قبول بشم؟؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، از جمله شرایط مورد پذیرش دانشگاه های فرهنگیان : شرکت در کنکور سراسری و کسب تراز بالای ۶۵۰۰، معدل کل دیپلم ۱۴، و شرایط سنی ۲۲ سال می باشد. لازم به ذکر است در صورت تغییر شرایط سنی از ۲۲ سال به ۲۴ سال، محدودیتی جهت پذیرش در دانشگاه های فرهنگیان نخواهید داشت.

  21. افسون

    سلام و احترام
    وفت بخیر
    من لیسانس ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد و فوق لیسانس ادبیات کودک و نوجوان از دانشگاه دولتی هستم.
    آیا می تونم امسال برای کارشناسی حقوق دانشگاه سراسری شرکت کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، بله شما مجاز به شرکت در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی و انتخاب رشته ی حقوق، می باشید.

  22. محمد

    سلام من می‌خوام از دانشگاه انصراف بدم تو دانشگاه روزانه هستم (ترم دوم).باید برای انصراف چند واحد پاس کنم؟!؟ اصلا حد نصابی برای پاس کردن واحد ها هست یا بعد از ثبت نمره ترم دوم میتونم انصراف بدم.؟

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره کنکور پیج کنکور